Hoe kun je nou het beste leerstof in je opnemen als je nooit geleerd hebt om te leren?

Ik kreeg vanaf de basisschool het advies HAVO/VWO.Maar op de middelbare school vond ik het belangrijker om lol te trappen.Toen ik in het derde jaar de MAVO ging doen hoefde ik weinig tot niks te leren en ik heb deze dan ook gehaald.

Nu tien jaar later heb ik dan toch weer besloten om een studie te gaan doen.Bij de LOI een inleiding klinische psychologie op HBO niveau,dit is in eerste instantie heel veel theoretische kennis.

Maar wat zijn nou goede methodes om lesstof goed te leren en te begrijpen.Stampen van feiten heeft geen zin lijkt me,want dan kun je wat je geleerd hebt niet in de juiste context zien.

Ook antwoorden die laten zien hoe het niet moet zijn meer dan welkom!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Klinische psychologie is nu eenmaal veel lezen en onthouden. Indien je echt gemotiveerd bent, moet je wat je leest ook bewust lezen, want je wilt er tenslotte van leren. Je moet dus zorgen dat je je erop concentreert, dan neem je pas op in je hersenen. Zodra je niets meer opneemt moet je je ontspannen en even iets anders gaan doen. Niets is beter dan even naar buiten gaan en een stuk te lopen of te fietsen od. Maak je hoofd leeg, adem goed door zodat je weer fris bent.
Zorg dat je je rust krijgt en uigerust bent als je gaat leren.
Door moeilijke passages die je niet 1-2-3 begrijpt op te schrijven krijg je ook meer inzicht en begrijp je ook beter.
Door op te schrijven onthoud je gek genoeg ook beter.
Ik denk dat het langer blijft hangen, net als herhalen.
Dus hoe het niet moet; lezen zonder te denken aan wat je leest, laat naar bed gaan, urenlang doorgaan met leren,
teveel laten afleiden,verkeerd eten.
Gezond eten is ook een vereiste voor een gezonde balans in je lichaam, want aldoende krijg je de vereiste mineralen/bouwstoffen binnen waardoor je goed functioneren kan. Ik wens je succes en dorzettingsvermogen toe!

Toegevoegd na 1 minuut:
corr;doorzettingsvermogen.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

google eens op "leerstijlen".
je komt dan veel verschillende manieren van leren tegen, en kan kijken wat het best bij jou past.
ik voeg een site toe waarop je kan testen wat jouw leerstijl is.
succes!
13 jaar geleden
alle tekst sammenvatten, niet lezen zonder te schrijven dit werkt niet. schrijf de belangrijke punten op, lees deze door maar ook de gehele tekst een aantal keer. lees ook voor je gaat samenvatten een vrij lang stuk, dus doe het niet per zin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak een mindmap. Eigenlijk is dit een samenvatting, maar op deze manier sla je de stof veel gemakkelijker op in je visueel geheugen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Stampen van feiten heeft geen zin lijkt me,want dan kun je wat je geleerd hebt niet in de juiste context zien." Dat is een groot verschil tussen mavo en havo/vwo niveau, op de mavo kom je nog weg met stampen, maar op havo en vwo heb je niet alleen kennis maar ook inzicht nodig om je toetsen te halen.
Mijn ervaring is dat je inzicht verkrijgt door te oefenen met de lesstof. Maak opgaven in je boek, en maak oefententamens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet de leerstof betrekken in je leven en er de hele tijd mee bezig zijn. Daar bedoel ik niet mee dat je zolang moet stampen. Dit is mijn manier om grote hoeveelheden tekst te onthouden:

Stap1
Eerst ga ik het leren door alle informatie verdeeld op briefjes te schrijven. Die briefjes hang ik door het hele huis op plekken waar ik vaak kom. Bijv: Aan de binnenkant van wc-deur. Op de koelkast. Op mijn laptop. Op de deur van de gang. Naast mijn bed op de piano etc etc. Iedere keer als ik bijv piano ga spelen zie ik het brief je en dan lees ik het. En dat doe ik dan bij ieder briefje. Het is echt super makkelijk.

Stap2
Alles wat ik weet schrijf ik iedere dag op(duurt maar een kwartiertje). Iedere dag wordt het iets meer. Het zal je verbazen hoeveel je in een week (zonder inspanning) leert.

Wat ook werkt is alles wat je weet aan een ander uit te leggen. Dan weet je dat je het zelf snapt en je weet hoe je het moet verwoorden. Je kan het ook gewoon opschrijven maar als je echt tegen een persoon praat krijg je ook nog vragen waar je weer van kunt leren.

Stap 3
Overhoor jezelf of laat je overhoren. Alles wat je niet weet schrijf je weer op briefjes en hangt ze ergens op waar je nog vaker komt.

Succes!