VMBO T schooladvies, Citotoets 528, Nio toets Havo/VWO niveau, kan ik ondanks schooladvies mijn kan kind op havo/vwo plaatsen??

Mijn kind kreeg van school VMBO T advies en zijn Citotoets scoorde hij een 528, wat betekent dat hij in een twijfelgebied zit en hij een Nio test moet maken, heeft hij ook gedaan en uitslag kwam op Havo/VWO niveau.

Met zijn school gesproken en ze willen niet het advies veranderen. Natuurlijk begrijp ik dat ze naar werkhouding kijken gedurende basisschooljaren. Maar ik ben bang dat mijn zoon wanneer hij Vmbo T doet, niet genoeg meer gemotiveerd is, aangezien hij een hoger niveau heeft. Hij baalt echt dat hij een Vmbo T heeft i.p. van een Havo/Vwo. Hoe kan ik hem motiveren en kan ik ondanks schooladvies en cito toets hem alsnog aanmelden bij Havo/Vwo of Havo en wordt dat toch geweigerd door zijn school??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (4)

De middelbare school bepaalt of hij op het desbetreffende schooltype "mag". Die scholen laten het basisschooladvies zwaar meewegen. Want kennis kun je bijspijkeren maar een niet-optimale werkhouding is lastiger te veranderen.
Computoon
10 jaar geleden
Aanmelden kan uiteraard altijd, maar het is natuurlijk geen garantie dat je zoon dan wordt toegelaten. De school zal in elk geval contact met de basisschool willen om te kijken wat hun verhaal is. En de mening van de basisschool weegt wel zwaar.

Een te laag niveau is inderdaad niet goed omdat je daar erg lui van wordt (eigen ervaring) maar een te hoog niveau uiteraard ook niet omdat hij dan altijd op zijn tenen moet lopen.

Is er geen tussenoplossing? Een school met een MAVO/HAVO brugklas. Of een Dalton achtige school waar alle niveaus sowieso bij elkaar in de klas zitten in het begin.

Ik zou toch nog eens met de basisschool om de tafel gaan zitten om de mogelijkheden te bespreken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij kun je je kind gewoon vrij aanmelden voor Havo/Vwo, op basis van die Cito uitslag ongeacht het schooladvies. Uit eigen ervaring wil ik een tip meegeven.

Je kunt beter hoog inzetten! Want doorstromen naar een hoger niveau na de inschrijving gaat vele malen moeizamer dan hem gewoon daarvoor aanmelden. Wanneer het niveau te laag is bestaat een grote kans dat de gedrevenheid wegebt en het risico dat je zoon niet alles uit zichzelf haalt omdat het zogezegd niet 'hoeft'.

Wanneer je zoon het niveau echt niet redt, kan hij altijd nog terugstromen en dan heeft hij het in ieder geval geprobeerd!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het advies van je basisschool is niet bindend. Wanneer je weet dat havo/vwo in je kind zit, wat ik tussen de regels heen lees. En hij heeft in de Nio-test dat ook nog eens prachtig laten doorschemeren. Meld hem dan gewoon aan voor havo/vwo. Juist wanneer 'het-er-niet-allemaal-uitkomt', heeft hij juist de prikkel nodig om gewoon mee te doen met het aangeboden (hogere) niveau op het VO. Het is voor hem dan lekker duidelijk: 'eraan werken' of 'terugstromen'. Niet meer en niet minder.... Montessori-onderwijs werkt uitstekend voor een bepaald soort kinderen. Een kind waar 'meer-in-zit-en-het-er-niet-uitkomt' zou ik dan ook zeker (nog) niet belasten met zaken als: eigen planning maken + zelfstandigheid! Wil je nu het maximale uit hem halen? Biedt hem dan 'pure eenvoud' en duidelijkheid aan. In de zin van: 'dit moet er gebeuren, dan moet het af zijn en dit is de lesstof'. Zelfstandigheid en plannen leert hij buiten school of wellicht op latere leeftijd. En terugstromen? Terugstromen hoeft helemaal niet zo erg te zijn. Dat is de ervaring die mensen ervan maken. Dus wanneer je kind alsnog terugstroomt, dan kun je hem alleen maar complimenteren met het feit dat hij goed heeft laten zien wat hij kan. Hopelijk kun je hier iets mee. Heel veel succes met je keuze! Warme groet, Horus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vraag me inderdaad af of Montessori zou werken voor jet type kind dat hier een beetje beschreven wordt. Nog een vraag, Pattygat: kun je uit de uitslagen van de toetsen opmaken waar het verschil in zit? Heeft hij bijvoorbeeld een groot verschil tussen verbale en performale intelligentie, is hij wel intelligent maar scoort hij slecht omdat hij langzaam op gang komt, heeft hij dyslexie, is er één vak of soort toets waar hij veel slechter of veel beter in is dan alle andere... zoiets, iets wat kan verklaren waarom hij op de ene toets heel anders scoort dan de andere? Of verschillen zijn prestaties altijd erg per dag, was hij misschien erg zenuwachtig bij de eerste toets en minder bij de tweede? Over het algemeen klopt een schooladvies vrij goed, vaak beter dan de uitslag van een test. Als je het echt niet weet zou ik eerder geneigd zijn het schooladvies te volgen, alleen heb jij blijkbaar een reden om daar aan te twijfelen. Dat is ook een lastig dilemma: je wilt je kind niet overvragen en op school op je tenen moeten lopen is echt niet leuk voor een kind, maar verveling evengoed niet, en je wilt natuurlijk graag dat je kind de kans krijgt om zijn capaciteiten optimaal te benutten. Ik vraag me wel af trouwens waarom zijn leraren aangeven dat er 'meer in zit' en dat dat vervolgens niet blijkt uit hun advies. Heb je dat al besproken op school? Is dat advies van voor of na de CITO? Ik zou in deze situatie vooral proberen om meer informatie te krijgen: praten met zijn huidige leraar of lerares, eventueel met die van voorgaande jaren, met andere mensen die je zoon goed kennen, en uiteraard ook je zoon vragen wat hij denkt. Misschien brengt iemand anders dan nog iets in wat je kan helpen in je overweging. Ook bij de middelbare school die je in gedachten hebt voor hem zou je een gesprek aan kunnen vragen. Je kunt er allicht wijzer van worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat meen je niet! Op de site van de Rijksoverheid staat dat het advies van de basisschool niet bindend is, maar dat het voortgezet onderwijs wel bepaald en daarbij het advies van de basisschool als leidraad mag hanteren. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/vraag-en-antwoord/wat-is-het-schooladvies-in-groep-8-van-de-basisschool.html De aanhouder wint! Nog een keer praten kan nooit kwaad. Maar je zou ook nog een andere school voor VO kunnen proberen die hem wel toelaat. Misschien zitten daar weer minder dogmatische mensen die erover oordelen. Mavo/havo zou toch het minste moeten zijn om eruit te kunnen slepen op basis van de gegeven informatie?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Balen!
Een kind met een mavoadvies kun je altijd aanmelden voor een mavo/havo brugklas. Kinderen met een havo-advies gaan eerder voor een havo/vwo brugklas.

Verder bepaal JIJ op welk niveau je je kind aanmeldt ook al kun je het advies niet veranderen. Je moet je pijlen richten op de middelbare school niet op de basisschool. Gewapend met je Nio-uitslag ga je dus in gesprek met de middelbare school en zeker als je ook nog wat B-scores hebt op Citotoetsen volgens het LVS systeem gaat dat heus wel lukken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, jij kunt altijd gaan praten met die school.