Hoe moet je slechte punten vertellen(zie eerst beschrijving)

Ik heb een probleemje. Ik zat eerst op VWO 2 jaar en ben nu teruggezakt naar HAVO. Ik heb voor Duits 2 onvoldoendes gehaald, voor engels 1tje en 1tje voor Frans.

Op sommige had ik mijn best gedaan en sommige niet. Ik wil dit eigenlijk aan mijn moeder vertellen maar ik durf het niet echt. Dalijk gaat ze me ook huiswerkbegeleiding zetten en is ze weer teleurgesteld.

maar ik vind het echt vervelend dat ik hier nu weer mee zit. ik had net wat lekkere punten gehaald krijgen we deze rotzooi weer. En ik heb dalijk ook nog twee proefwerken die ik terugkrijg en waar ik zeker een onvoldoende voor heb.

Ik heb echt geen raad meer. Hebben jullie advies?

Toegevoegd na 5 minuten:
En dit is al de zoveelste keer. Ik weet het echt niet meer.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Verzwijgen helpt niet, je moeder komt er toch wel achter, als ze het al niet weet. En als je bijles krijgt, wat dan nog? Je zult toch ooit een diploma moeten halen en dat gaat met zulke cijfers niet lukken. Je moet dus in actie komen! Wil je later een leuke baan op jouw niveau? Wil je een beroepsopleiding kunnen afronden en zo een goede toekomst voor jezelf opbouwen? Zet dan nu alles op alles om goede cijfers te halen op school, desnoods met bijles, ja. Blijkbaar kan je veel meer dan je nu laat zien, anders had je geen VWO advies gekregen destijds.

Je weet niet wat je weggooit als je het er nu bij laat zitten. We krijgen hier op GV vragen van mensen van eind twintig die nog geen MBO diploma hebben en dat maar wat graag zouden willen gaan halen. Jij hebt NU de kans, grijp die dan ook!

Je moeder heeft het beste met jou voor. Houd dat maar in je achterhoofd als ze je wil helpen. Andere zaken dan school lijken nu leuker en belangrijker, maar dat zijn ze niet. Zonder diploma's begin je weinig in de huidige maatschappij.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bovendien vul je nu al in hoe je moeder ZOU KUNNEN reageren. Dat weet je helemaal niet. Je zegt dat ze dan WEER teleurgesteld is. Hoe komt het dat ze zo vaak teleurgesteld wordt dan? Wat is jouw aandeel hierin? Maak samen met je moeder een plan van aanpak hoe jouw schoolwerk zou kunnen verbeteren en maak afspraken hoe zij jou daarbij kan helpen en bijsturen. Doe dat eventueel samen met je decaan. En houd je dan ook aan die afspraken. Zet ze op papier en zet je handtekening eronder. Dan kan je moeder jou je eraan herinneren als dit nodig mocht zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, als dat vertrouwen blijkbaar is geschonden zul je heel erg je best moeten gaan doen om haar van je goede bedoelingen te overtuigen. Je zegt haar gewoon dat je vanaf nu echt je best wil gaan doen en dat je afspraken op papier zet zodat het zwart op wit staat. En dan de komende tijd heel erg "braaf" zijn! Want je kunt niet zoveel potjes meer breken, blijkbaar. Vertrouwen kun je niet afdwingen dat zul je moeten verdienen.

Andere antwoorden (2)

Probeer het uit te leggen, mensen mogen fouten maken en ze kunnen je helpen. Ik denk dat ze blijer is dat je het verteld dan dat je het verborgen houd en dat ze er laten achter komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het eens met dit antwoord en misschien ben ik ouderwets (met vakkenpakketten kiezen) en werkt het niet meer zo, maar ik ben van 3 VWO naar 4 HAVO gegaan en heb uiteindelijk mijn vakkenpakket nog een keer aangepast. Ik haalde toen nog steeds geen achten en negens, maar wel voldoendes en daar gaat het om.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, als je maar je best doet. Daar gaat het om. En als dat voldoendes oplevert (en geen achten en negens) dan is dat toch ook prima?
Als je soms goeie cijfers haalt en soms niet, dan kùn je het dus wel, de vraag is dan: waarom lukt het niet altijd?
Ik zou eerst gaan nadenken hoe ik die slechte schoolresultaten kan aanpakken: huiswerkbegeleiding? Een gesprek met je decaan/mentor over wat er mogelijk is?
Als je een antwoord op die vraag hebt, stap je naar je moeder en zeg je: 'Mam, ik wil met je praten' (wel op een moment dat ze tijd heeft!), zorg dat je een bak thee klaar hebt of zo.
Leg uit wat er aan de hand is, dat je er zelf heel erg van baalt, en vertel welke stappen je al hebt ondernomen - dan ziet zij ook gelijk dat je je best doet en dat je welwillend bent.
En je zult toch je best moeten gaan doen, voor alle vakken. Anders blijf je straks zitten en dan blijft het probleem alleen maar langer bestaan.
Zet 'm op!