Verlegging van heffing van BTW bij verkoop van geschenkmanden aan BTW plichtige klanten

Ik start een belgische webshop met geschenkmanden voor belgische particulieren maar ook voor belgische bedrijven, restaurant, bakkers enzo.
Dus deze klanten hebben dus een btw nummer. En zoals ik er kan uitgeraken moet je dan voor deze btw plichtige klanten geen btw aanrekenen op hun factuur.

Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Iedereen moet btw betalen. Behalve als je naar klanten (lees bedrijven) in het buiteland levert kun je de btw verleggen.
ronron1212
13 jaar geleden
Als je een factuur stuurt aan btw-plichtige klanten moet je de prijs van de geschenkmanden exclusief btw uitrekenen en vervolgens een factuur maken op deze manier:

prijs mand 100
btw 19
-----
totaal 119

de klanten die btw-plichtig zijn kunnen dan de btw terugvragen bij hun btw-aangifte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je als Nederlands bedrijf levert aan een bedrijf in een ander Europees land kun je wanneer je in het bezit bent van het btw nr van dit bedrijf, de btw achterwege laten. Op de BTW aangifte zul je moeten aangeven of je een intracommunautaire levering hebt gedaan.

Ben je echter een voluit Belgisch bedrijf met een Belgische inschrijving dan dien je te allen tijde de btw door te berekenen. De klant kan als deze btw plichtig is de btw via zijn of haar aangifte terug vragen.