Hoe kan je je het beste voorbereiden op een Proefwerkweek?

Ik kan me vaak niet goed concentreren als ik vast wil beginnen met leren in de week voor de pww, dus meestal leer ik één dag van te voren. Hierdoor zijn mijn cijfers niet zo hoog(nog wel voldoende). Hoe kan je ervoor zorgen dat je je kan concentreren en Hoe bereid je je het beste voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Leren en veel slapen... Dus juist niet laat opblijven, maar juist heel veel slapen...

En hoe meer spanning je hebt, hoe minder goed jij bij je eigen kennis kunt komen, dus meer spanning resulteert in een lager punt...

En als je een dag van te voren leert altijd, doe dat nu eens twee dagen van te voren en de laatste dag, kijk je alleen maar door... Ik weet waar je over spreekt, ik deed het ook altijd zo... Sterker nog ik leerde pas vaak op het examen, dan maakte ik opgaven die ik nog nooit eerder gesnapt of gemaakt had... Maar niet iedereen is zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm.. dit is wat ik gedaan heb, i.p.v. 1 dag van tevoren twee dagen van te voren leren.. (tot nu toe ging alles goed, en ik heb twee cijfers terug, allebei voldoende:-))
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
thnx hopelijk helpt het

Andere antwoorden (12)

Wat echt bewezen is, en het werkt ook echt:

Studeer (vooral het echte stampwerk) 'savonds een paar uur stevig, en ga daarna lekker slapen. In je slaap krijgt de geleerde stof een plek in je hoofd. Je zal merken dat je 'smorgens de boel geordend in je hoofd terugvindt.
Kijk 'smorgens de boel nog even na, en je bent een slok op een borrel verder!
Succes met je proefwerkweek!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is ook waar. Moeilijke woorden of begrippen inderdaad net voor het slapengaan herhalen. Heel goed opgemerkt. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je!
Toch ervoor gaan zitten en je best doen.
Als je eenmaal ervaart dat je het beter leert door iedere dag een beetje te doen, dat je het dan ook langer onthoudt, omdat je niet hebt zitten stampen, maar echt hebt geleerd, dan krijg je er vanzelf plezier in. Een 8 oogt toch altijd beter dan een 6, of niet?
Probeer inderdaad al eerder te beginnen, maar neem niet in één keer alle stof door zoals je de dag van te voren doet. Doe van ieder vak een beetje, waardoor je afwisseling hebt (eerst een vervelend vak, dan een leuk vak, dan weer een vervelend vak) en het makkelijker is om bij de (korte) les te blijven.
En zeg iedere keer als je afdwaalt tegen jezelf: Nee, eerst leren, straks andere dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe ik het deed. ik las alles door, begreep ik alles van bijvoorbeeld hoe de formules werken. snap ik alles wat ik lees. als dat zo was dan leerde ik sávonds van te voren.
begreep ik iets niet dan ging ik dat eerst uitzoeken hoe het ook weer zat. dit was een stukje voorbereiding.

het stampwerk deed ik dus sávonds of s'morgens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik raad je aan: veel oefenen met het beantwoorden van vragen. Dus niet te veel theorie gaan leren, maar oefenen met opgaven die lijken op de vragen die je bij de proefwerken zal krijgen. Dit is natuurlijk niet mogelijk bij elk vak, maar bij de meeste wel. Misschien zijn er proefwerken van eerdere jaren, die je mag gebruiken? Vraag dat eens na bij je leraren, als dat nog kan.

Zelf werkte dit bij mij eens heel goed: ik had altijd vijven en zessen voor een vak, omdat ik alle teksten in het boek ging lezen en leren. Toen veranderde ik een keer mijn leermethode door opgaven te oefenen en toen haalde ik een negen! Dat was het vak Bedrijfseconomie (Economie II) (over inkoop, verkoop, omzet, winst, inkoopprijzen, verkoopprijzen, enzovoort). Het proefwerk bestond helemaal uit opgaven, niet uit vragen over de theorie.

Succes!
Antoni
14 jaar geleden
Probeer meer dan zeven uur te slapen; stampen is voor sommige mensen belangrijk maar uitgerust zijn voor iedereen; elke techniek die daarbij helpt is bruikbaar.
Ik heb mijn VWO-examen Nederlands gehaald met mijn bij geschiedenis en filosofie opgedane kennis, want Nederlands had ik nooit aandacht aan besteedt; waar het om gaat is dat je creatief met je kennis om gaat en daar moet je goed voor zijn uitgerust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt 't dus gewoon niet goed geleerd. Daarom ben je onzeker en kan je je niet concentreren.

Om toch nog wat puntjes er uit je proefwerken te halen: studeren met oordopjes in en in een kamer waar je niet bijv. steeds auto's voorbij ziet rijden of andere bewegingen (bijv. de gordijnen dicht doen). En uiteraard je mobieltje uit zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het meest plezier gehad van de volgende "methode":
Gedurende het jaar of het semester uittreksels maken in telegramstijl.
Tijdig beginnen met "spiekbriefjes" maken (die ik nooit gebruikte tijdens tentamens! maar die mijn vragen of kennis goed verwoorden) .
Een paar dagen voor het belangrijke proefwerk/tentamen op tijd naar bed - geen alcohol, maar goed slapen.
De middag tevoren de spiekbriefjes doornemen, als het kan 's-avonds naar de bioscoop of iets anders leuks/ontspannends doen. 's-Ochtends je niet mengen met medeleerlingen die zenuwachtig vragen of je dit of dat nog gedaan hebt. Ev. zoek je mensen op die over koetjes-en-kalfjes praten (of over die film van gisteravond) en dus ontspannen naar binnen gaan.
En na het proefwerk: wegwezen! Laat je niet "opnaaien" door zenuwpezen. Ev. na een kop thee of zo verdergaan met de voorbereiding (de spiekbriefjes) van het volgende vak.
Ik tikte uittreksels van mijn college-aantekeningen uit, zocht er de gemiste onderwerpen bij tijdens het uitwerken. Gevolg: de volgende les heel snel die aantekening doorlezen, dan maak je weer betere aantekeningen. Die werk je weer uit. Enzovoort.
Velen hebben copieën gevraagd van mijn uittreksels/aantekeningen, maar ik had er meer profijt van dan zij! En ik had in de weken voor het tentamen een goed en compleet dictaat om uit te studeren. Vaak had ik de onderwerpen waarnaar werd verwezen in mijn dictaat verwerkt, dus ik had alles op een rijtje.
Toen ik mij eenmaal deze techniek had eigen gemaakt ging mijn studie ineens van een leien dakje.
Daarvoor ben ik gesjeesd in een andere studierichting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed leren vragen stellen naar de bibliotheek gaan daar boeken gaan lezen over het onderwerp.Goed slapen goed eten en drinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nu ook PWW. Ik leer gewoon ZONDER MUZIEK, en dan leer ik veel. Meestal houd ik om het uur ofzo een pauze. Bij moeilijke toetsen zou ik 2/3 dagen van tevoren leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak als je je toetsweekrooster krijgt, een planning. Hang die ergens in je zicht, zodat je elke keer als je achter de pc ofzo wil gaan zitten, ziet dat je die dag nog wat moet leren. Probeer je dan ook zoveel mogelijk aan die planning te houden. Richt de planning zo in, dat je voor één vak per dag maar een half uurtje bezig bent. Zorg er ook voor dat je het 1 of 2 keer herhaalt. Je moet het in je langetermijngeheugen krijgen.

Lees alles in het begin een keer goed door en wat je dan niet begrijpt moet je aan je docent vragen. Daarna ga je een samenvatting maken en die ga je vervolgens leren. De dag of 2 dagen voordat het proefwerk is het misschien handig om naast de samenvatting ook nog even in het boek te kijken. Maak oefeningen voor jezelf of vraag of vriendinnen dat doen. Laat ze door je docent nakijken, diegene doet dat graag, want hij ziet dat je je heel goed inspant om een goed punt te halen. Laat je overhoren.

Ik zelf moet altijd eerst even iets eten voordat ik ga leren, dan voel ik me beter. Misschien kan je dat ook eens proberen. Slaap goed, dan ben je uitgerust met je proefwerk en kan je je goed concentreren. Ikzelf vind het het fijnst om 's ochtends te leren, dan heb je nog veel energie en is er toch niet echt iets beters om te doen.

Schrijven om te leren werkt ook. Je merkt dat het na een paar keer opschrijven in je hoofd zit. Het werkt ook om jezelf te belonen als je een dag je helemaal aan je planning hebt gehouden ofzo, dan doe je het veel gemakkelijker. Leer op een plek waar je je thuisvoelt en het lekker rustig is. Leg je mobiel etc weg, zodat je niet wordt afgeleid.

Nou, veel succes deze proefwerkweek!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Zuurstof en rust!!!
Niet laat naar bed, goed uitgerust zo'n proefwerkweek ingaan.
Veel frisse lucht (want in een zuurstofloze ruimte word je concentratievermogen ook niet bevorderd)
Je moet je hoofd recht boven je ruggegraat houden. Een rechte lijn dus van je kruin tot aan je stuitje. Zodoende krijgen je hersenen meer zuurstoftoevoer.
En als laatstse alles van je bureau, want voor je het weet zit je naar iets te staren of zit je ergens mee te spelen (wat vaak gebeurt bij lage concentratie).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ook hielp bij mij, is 'gewoon' opletten tijdens de les. Alle stof heb je dan in ieder geval een keer gehoord, en genoteerd bij het aantekeningen maken.
En maak spiekbriefjes (niet gebruiken!) - omdat je de stof die je lastig vindt zeer samengevat op een briefje zet, is het makkelijker te onthouden.