Mag mijn werkgever mijn vakantie beperken tot maximaal 2 aaneengesloten weken zonder gegronde reden?

Ik werk op basis van een weekrooster. Vorige week heeft mijn werkgever alle personeelsleden een mail gestuurd waarin staat dat het per heden niet meer mogelijk is om langer dan 2 weken aaneengesloten vakantie te nemen. Dit geldt het hele jaar door. Ik heb vervolgens bij HR nagevraagd waarom deze regel is doorgevoerd. Hierop hebben zij aangegeven dat het elk jaar een enorm gepuzzel is met de weekroosters, zij willen hier vanaf. Ook gaven zij aan dat deze regel in 2016 al is ingevoerd voor alle management lagen van het bedrijf, zij willen dit nu gelijk trekken voor iedereen. Voor mij is dit extra zuur aangezien mijn ouders in Canada wonen en ik hun maar 3 weken per jaar zie als ik daar op vakantie ben. Deze drie weken worden nu ingeperkt tot twee weken, waarvan 2 dagen ook nog eens reizen zijn. Mijn moeder is in slechte gezondheid waardoor het voor haar niet mogelijk is naar Nederland te reizen. Ik heb dit ook neergelegd bij mijn manager en HR afdeling en gevraagd of het mogelijk is 3 weken onbetaald verlof op te nemen. Er wordt vervolgens aangegeven dat zij het begrijpen en het heel vervelend voor mij vinden maar er niets aan te kunnen doen dit is nou eenmaal het nieuwe beleid. Wat betreft het opnemen van onbetaald verlof wordt aangegeven dat dit ook niet mogelijk is, omdat zij dit als een kunstgreep zien om de regels te omzeilen. Mag mijn werkgever deze regel invoeren zonder gegronde reden? Zo ja, zou ik hier gezien mijn specifieke situatie nog wel iets tegen kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K
ronron1212
3 jaar geleden
De wet kent bijv. geen maximum toegestane termijn voor vakantie, alleen een minimale termijn. Volgens de wet moet de werknemer jaarlijks minimaal 2 weken aangesloten vakantie kunnen genieten. Terugkomend op de in de titel gestelde vraag: Het is toegestaan om in een vakantieregeling te bepalen dat een werknemer maximaal 3 weken (15 dagen bij een fulltime baan) vakantie opneemt (in een bepaalde periode).
https://www.lxa.nl/nl/ons-nieuws/arbeidsrecht/werknemer-gaat-4-weken-op-vakantie-mag-dat/
Thecis
3 jaar geleden
Ter aanvulling: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverlof/vraag-en-antwoord/zorgverlof-aanvragen Zorgverlof in het buitenland
U kunt zorgverlof opnemen voor een naast familielid in het buitenland. In de wet is niet bepaald dat die zorg in Nederland moet worden verleend. Let wel:
Werkgever mag zorgverlof in principe niet weigeren
Uw werkgever mag kortdurend en langdurend zorgverlof alleen weigeren als het bedrijf daardoor in ernstige problemen komt. Om die reden mag uw werkgever uw kortdurend verlof nog tegenhouden nadat u het bij hem heeft gemeld. Als het een wat groter bedrijf is, kunnen ze in principe niet zodanig in de problemen kmen dat dit geweigerd wordt. Het is dus zeker niet een manier om de regels te omzeilen.
Thecis
3 jaar geleden
En hoe bot het ook klinkt, het zoeken naar een andere werkgever zou ook een optie zijn. Een bedrijf dat zo rigide omgaat met regels en het bedrijfsbelang ten koste van familierelaties bij ziekte voorop stelt, lijkt me niet de meest ideale werkgever. Ze zullen je ook gemakkelijk aan de kant zetten als dat op een moment nodig is. Wanneer je een overstap maakt naar een andere werkgever, zit daar wellicht ook een periode tussen (tussen de ene en andere werkgever) waarbij je wellicht wat langer naar Canada kan gaan). Een optie om rekening mee te houden.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Je werkt in een groter bedrijf, denk ik? (alleen grotere bedrijven hebben een HR-afdeling... ) Ik denk dat je werkgever inderdaad een punt heeft - dit is zwaarwegend bedrijfsbelang. Maar zo'n ingrijpend besluit kan alleen worden genomen na overleg (misschien zelfs: toestemming) van de Ondernemingsraad. Hebben jullie die? Ga daar dan eens langs om te overleggen?

Antwoorden (1)

"Instemming werkgever verlofaanvraag
Uw werkgever moet in principe instemmen met uw verlofaanvraag. Hij mag alleen bezwaar maken als uw vakantie grote problemen oplevert voor het bedrijf (‘zwaarwegende bedrijfsbelangen’). Of als er een collectieve vakantie is, zoals in de bouw en in het onderwijs.

De werkgever moet dan schriftelijk bezwaar maken, binnen 2 weken na ontvangst van uw vakantieaanvraag. Uw werkgever moet wel toestaan dat u op een ander moment vakantie opneemt.

Voor bovenwettelijke vakantiedagen kunnen andere regels gelden. Dit zijn vakantiedagen die bovenop het wettelijk aantal vakantiedagen per jaar komen."

Ik denk dat je werkgever het gelijk aan zijn zijde heeft in deze situatie. Een bezetting rond krijgen, kan beschouwd worden als een zwaarwegend bedrijfsbelang. Dat gaat vóór een individueel belang.
Wettelijk is er recht op een aaneengesloten periode van twee weken vakantie of 2x 1 week. Daaraan wordt voldaan.
Het is zelfs zo dat een al toegezegde vakantie kan worden ingetrokken in bijzondere omstandigheden.

Is er dan niets mogelijk? Dat hangt van je werkgever af. Die hebben in de regel een grote hekel aan het scheppen van precedenten. Ala ze jouw verzoek honoreren, waarom dan niet ook de verzoeken van X, Y en Z die allemaal HUN goede redenen hebben.
Computoon