Door heel veel wrijving, net als met de aardkorst; vulkanisme
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het maken van stenen gereedschap en het beheersen van vuur zijn de belangrijkste ontdekkingen van de vroege mens geweest. In tegenstelling tot de aandacht voor het eerste gebruik van stenen gereedschap branden archeologen echter liever niet hun handen aan de vraag wanneer voor het eerst vuur is gebruikt. Het grootste probleem ligt daarin, dat vuur als gevolg van natuurlijke verschijnselen en vuur gemaakt door mensen moeilijk uit elkaar te houden zijn. Bovendien blijft van het bewijsmateriaal dat er een vuur is gemaakt, nadat het vuur eenmaal heeft gebrand, weinig meer over. Aan het vernietigde materiaal wordt meestal wel veel aandacht besteed, omdat het makkelijk herkenbaar is en soms door het gedeeltelijk verbranden beter bewaard blijft, zoals bijvoorbeeld verbrand bot en houtskool.
Vuur ligt aan de basis van vele technieken, waarvan de mens in de loop der tijd gebruik wist te maken. Vuur kunnen maken, gebruiken en bewaren is dus altijd al van bijzonder belang voor de menselijke ontwikkeling geweest. In de loop der tijden is het gebruik van vuur uitgebreid tot het bereiden van voedsel (koken, bakken, drogen, het winnen van zout et cetera), het geven van licht en warmte, het bewerken van materialen (hout, leer, klei, glas, metalen), het ter beschikking krijgen en vruchtbaar maken van grond voor landbouw, het verbranden van lijken en tenslotte als wapen.
In dit artikel wordt beschreven hoe het vuur zijn intreden doet aan de hand van archeologische vondsten. De praktische aspecten zijn onder andere ‘afgekeken’ van huidige culturen die deze technieken nog steeds gebruiken, experimentele archeologie en levende geschiedenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
flink tegen elkaar aan vrijven dan moet het lukken volgens bartje