Wat is de (blijvende) impact van christelijk onderwijs op kinderhersenen?

Onze kinderen zitten op een christelijke school (geen keuze voor een andere school vanwege de bible belt). Op zich is het onderwijs ook wel ok, maar het godsdienstonderwijs is erg dubieus. Bij de kleuters begonnen ze al direct met Genesis (met afstand het gruwelijkste en meest onverdraagzame deel van de bijbel). Ze behandelen nu in groep 3 (!) het verhaal van Lot.

Lot ontvangt 2 mannen (engelen) in zijn huis. Als mannen uit Sodom langskomen en naar hen, om seks mee te hebben, biedt hij hen zijn dochters aan. God vindt dat wat er in Sodom gebeurt niet goed en wil de mensen straffen voor hun gedrag. Dmv volkerenmoord moordt hij de hele stad. De engelen helpen Lot en zeggen hem om met zijn gezin te vluchten en niet om te kijken. Zijn vrouw is nieuwsgierig en kijkt tijdens de genocide om naar de stad en verandert daarom in een zoutpilaar. Later, Lot woont met zijn dochters in een grot, voeren ze hun vader dronken, verleiden hem met het doel om zwanger te worden. Dat lukt ook nog en ze krijgen 2 zoons.

Wat moeten kinderen (6 jr) nu met een dergelijk verhaal? Ik vind het een afschuwelijk verhaal. Of kunnen ze uiteindelijk zelf bepalen dat dit inderdaad een vreselijk verhaal is over een geweldadige, misdadige god? En dat dit niet echt gebeurd is?

Mijn vraag is dus eigenlijk: kan ik dit wereldbeeld wat zich nu in hun hersenen vormt nog herstellen of richt het onherstelbare schade aan? Is ooit onderzocht wat de schadelijke effecten kunnen zijn op langere termijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er klinkt ontzettend veel afschuw uit je vraag over het Christelijk onderwijs. Jammer dat je Bijbel vanuit je eigen standpunt leest.
God is liefde en dat is de basis van de Bijbel. De mensen hebben er zelf een zooitje van gemaakt. Ik hoop dat je kinderen voor de rest van hun leven onthouden dat er een God is die van hun houd.
Er worden idd veel wreedheden beschreven maar de basis is liefde.
Ik ben het met je eens dat ze beter een ander verhaal voor je kinderen konden nemen. Misschien dat jou gedachten ook wat milder zouden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee joh, geen afschuw over christelijk onderwijs. ik heb zelf ook op een christelijke school gezeten. maar daar ging het over naastenliefde enzo. dit is echt andere koek. uit welk standpunt je het ook leest, het blijft een afschuwelijk verhaal. en ze komen steeds thuis met dit soort dingen: duivel, egyptenaren die verdrinken in de rode zee (maar dat is niet erg, want het zijn goddelozen) enz enz. als het nu alleen dit verhaal was kon ik er nog wel mee leven. ik heb recent de bijbel weer van voor tot achter gelezen en het is een vrij gewelddadig boek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het een reformatorische school?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@friezin: nee, daar hebben we destijds nog speciaal naar gevraagd. het is een gereformeerde school. de kinderen van reformatorische kinderen worden met bussen naar Zevenaar gereden oid dus we dachten dat daar de 'zware kost' te vinden zou zijn. bij ons is maar 1 school en de directeur gaf aan dat iedereen zich daar welkom moest voelen. nu is dat op zich ook wel zo, maar ik heb moeite met deze vorm van godsdienstonderwijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm, ik heb zelf op een gereformeerde school gezeten maar kan me absoluut niet herinneren dat wij zulke verhalen kregen in de eerste klas! Ik heb er trouwens ook niets van "over gehouden". (-; Ik leid zelf wel bijbelklassen in onze gemeente (voor de jongste groep) maar daar hebben we het vooral over Gods liefde en trouw. Geruststellende verhalen dus. Ik zou er ook niet mee akkoord zijn gegaan als ik het verhaal van Sodom en Gomorra aan de kleuters moest gaan vertellen! Ze leren er niks van en het kan onnodig beangstigend zijn omdat je het hen niet kunt uitleggen. Ik zou eens aan de leerkracht daar vragen waarom zij voor deze verhalen kiezen in groep 3, wat de gedachte erachter is en hoe de uitleg erbij is. En of ze zich realiseren dat het voor bepaalde kinderen beangstigend kan zijn. Als je zelf met deze verhalen bent opgegroeid kun je daar ook een blinde vlek voor ontwikkeld hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja, we hebben dat al wel eens aangekaart. onze jongste (4 jaar) had nachtmerries omdat ze dacht dat de duivel haar kwam halen (in bed)... op school zei de juf: ja, maar de duivel is wel een reeel gevaar.
dan ben je vrij gauw uitgepraat vrees ik. en dit verhaal was al in groep 3, vanwege het feit dat het voorin de bijbel staat. het nieuwe testament komt pas vanaf groep 5 aan de orde dus werken ze eerst het oude testament af. ze zouden wel proberen wat minder aandacht te schenken aan de dood, maar ze leek het niet echt te begrijpen waarom ik er eigenlijk wel problemen mee had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik eerlijk ben: ik zou persoonlijk liever verhuizen en desnoods een andere baan zoeken als dat de reden is dat ik daar woon, dan mijn kinderen bloot te stellen aan wat jij beschrijft. Oók als ik dacht deze schade niet permanent was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankjewel voor je reactie SuzyQ, we denken er wel over na hoor. of we dit willen. ik vraag me wel af hoe schadelijk het nu werkelijk is. jij weet meestal nogal veel (te lezen aan je antwoorden op andere vragen); jij hebt ook geen onderzoeken gelezen (of ervan gehoord) over dit onderwerp?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, harde onderzoeken heb ik hier niet over. Ik ken alleen individuele gevallen: sommige mensen die dit soort onderwijs gehad hebben, zijn als volwassene gematigd christen, sommige zeggen het christendom vaarwel, sommige zou ik persoonlijk (en dat is een term die ik niet snel gebruik) godsdienstwaanzinnig noemen, verder doorgeschoten dan het onderwijs dat ze hebben gekregen. Sommige mensen krijgen er een behoorlijke tik van, sommige leren later relativeren. Dit is vooral een onderwerp waar ik een emotionele reactie bij heb, waar mijn instinct om kinderen te beschermen tegen dergelijke gewelddadige indoctrinatie opspeelt. Begrijp me niet verkeerd,ik heb niets tegen op religieuze leest gestoeld onderwijs. Ik kom zelf van een (destijds al niet meer praktiserend) gemengd protestante achtergrond, en heb op katholieke scholen gezeten. En dat zie ik juist als waardevol, ik heb iets meegekregen van verschillende vormen van het christendom en weet daardoor beter waar ik het over heb. Het doet me denken aan een kinderprogramma van de EO (Prinsen en Prinsessen) waar ik ooit langzapte en uit pure afschuw heb afgekeken. Kleuters en kleintjes tot een jaar of acht die inderdaad uitgebreid het verhaal te horen kregen over één van de steden die in de bijbel compleet werd uitgemoord, ik geloof dat het Jericho was. Het complete verhaal, waarin mannen, vrouwen, kinderen, bejaarden, zelfs alle dieren werden vermoord. Vervolgens kregen alle kindjes een speelgoedzwaard in handen en mochten ze rondrennen en spelen hoe zij al die goddeloze mensen vermoordden. En om af te sluiten (het blijft de EO) een vrolijk liedje om deze genocide te vieren. Het klónk vrolijk, maar kwam toch echt neer op 'dood aan de ongelovigen ter meerdere glorie van god'. Als het een islamitische omroep zou zijn geweest, zouden er kamervragen geweest zijn, een rel in de media, de oproep om die omroep te verbieden. Maar de EO, nee, dat zijn onze eigen vredelievende christenen, toch? Dit raakt bij mij een heel diepe snaar. Om kínderen - die zelf nog niet beter kunnen weten - op die manier te leren om andersgelovigen te haten, komt in mijn persoonlijke levensovertuiging heel dicht bij het christelijke concept 'zonde'. Niet al die kinderen hebben een ouder zoals jij die ze leert dat er toch ook wat mis mee zou kunnen zijn om een stad uit te moorden. En zelfs als de schade op lange termijn verminderd of zelfs tenietgedaan zou kunnen worden: voor mij is dit op het moment zélf al te schadelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou niet weten wat mijn overweging zou zijn bij mijn eigen kind, ik wil niet dat hij met een overvloed aan buitenlanders in de klas zit maar ook niet dat hij word geïndoctrineerd met het christendom dus de keuze zal moeilijk zijn. Bij mij is de enige blijvende impact dat ik alle verhalen heb onthouden die ze mij hebben verteld over het christendom, jezus etc.. helaas valt dat niet te wissen maar ben ik wel verder gaan zoeken dan het woord "god" of weet ik veel hoeveel namen ze aan "iets" hebben gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie vraag trouwens +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog even ter aanvulling, wanneer ik bijvoorbeeld zei jeetje of jezus oid, werd er altijd gezegd dat ik daar niet mee mocht spotten en dat we respect voor "hem" moesten hebben. dus ipv van respect voor elkaar hadden we respect voor hem en dat vind ik sowieso het probleem van tegenwoordig, alles draait om een geloof, je moet ergens in geloven terwijl geloof meer onheil dan geluk met zich heeft meegebracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nynke, maak mij NIET wijs dat welke God dan ook iets met liefde van doen heeft. In naam van God, Allah, of hoe ze nog meer heten mogen, moorden mensen elkaar op de meest gruwelijke wijze uit. De meeste oorlogen worden gevoerd om godsdienstige redenen. De straffen die God in Zijne Goedheid bedenkt voor mensen die niet als een zombie achter Hem aanlopen of niet precies doen wat Hij zegt, zijn te gruwelijk om door mensen bedacht te worden. Liefde ? Kom nou ! Godsdiensten zijn broeinesten van haat, geweld en moord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
IK ben het helemaal met SuzyQ eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@frans117 + dit is nou precies hoe ik het ook zie. bedankt. De mens gelooft in alles, behalve in zichzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
SuzyQ wat is er mis met het verhaal in de bibel bijde partijen stemde er toch mee in. Dat vind jij toch allemaal goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beide partijen stemden ermee in? Echt waar? Da's gek, ik vind in de bijdel er niets over dat de kinderen van Sodom of de kinderen van Jericho instemden met vermoord worden. Vreemde definitie van 'instemmen' moet jij hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahah dat bedoelde ik dat weet jij ook wel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, leg eens uit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
over lot en zijn dochters,dat Gods wil maar wel de geschiedenis van het onstaan van een volk. Maar jij zegt toch alles is geoorloofd als bijde partijen maar instemmen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stemden beide partijen dan in? Zo slecht is mijn kennis van de bijbel niet, ik weet dat volgens het verhaal de dochters hun vader dronken voerden opdat hij niet zou weten dat zij het waren die seks met hem hadden. Wat mij (en trouwens de wet) betreft staat dat gelijk aan verkrachting. Je kunt alleen ergens mee instemmen als je weet waar je mee instemt. Je bent wel enorm aan het zoeken zeg, in een poging mijn woorden over homoseksualiteit terug in mijn gezicht te slingeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is niet helemaal eerlijk van mij.
lolletje moet kunnen ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee je kan niet alles aan kinderen vertellen wat er ind e bijbel staat...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ goede vraag. En omdat je je serieus afvraagt of je kinderen hierdoor permanent schade door ondervinden, denk ik dat je zelf ook wel weet dat het tijd is om toch een andere school te zoeken. Het is een akelig idee dat er mensen zijn die zulke kleine kinderen al een permanent schuldgevoel aanpraten. En ja, dat is iets waar je een leven lang last van gaat krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oja, je zegt in je vraag "christelijk onderwijs".
Nu heb ik ook op een christelijke basisschool gezeten, maar daar ging het er toch echt heel ander aan toe.
Dit klinkt toch echt wel wat extremistischer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik op de basisschool zat kregen we ook altijd bijbel verhalen te horen. Later toen ik er niet meer in geloofde besefte ik dat ik geen eens de kans kreeg om te kiezen tussen wel en niet geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb altijd al gezegd dat dat het christendom een ziekelijke godsdienst is, je gaat kinderen toch niet zo`n misselijke verhalen voorschotelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Nintendonerd : dat is dan ook de belangrijkste boodschap die iedere gelovige uit WELKE hoek dan ook in zijn leven meermaals zal moeten horen dat je een KEUZE hebt om niet te geloven.
Het is ook de kern en de introductie van 'The God-delusion" van Roichard Dawkins - verplichte kost voor twijfelende gelovigen. (Nouja, eigenlijk voor ALLE gelovigen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@harry1980, helemaal mee eens! Dat is ook precies hetgene waar ik zo'n hekel aan heb bij christenen. Dat ze hun eigen geloof hebben, oké geen probleem, maar dan moeten ze niet zich gaan bemoeien met anderen die niet dat geloof hebben. En ze moeten ook zeker niet hun geloof opdringen aan hun kinderen/familieleden, geloof me daar heb ik ervaring mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Marleen
Ik bedoelde dat ik vroeger niet de kans kreeg om wel of niet te geloven. Omdat me niet werd uitgelegd wat 'geloven' is en dat het Christendom een 'geloof' is. Misschien was ik toen nog te jong om het aan mij uit te kunnen leggen, maar ga me dan ook niet het verhaal van God vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt je net zo goed afvragen wat de blijvende impact is van een I-phone op kinderhersenen,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die is duidelijk desastreus.

Het beste antwoord

Allereerst: zulke verhalen, op deze jonge leeftijd, dat vind ik van weinig didactiek en weinig goede smaak getuigen. Kennelijk weegt de 'heilige plicht' zwaarder dan de psychische gezondheid van de kinderen.

Aan de andere kant: ik heb zelf op een katholieke basisschool gezeten, waar ik als zes- en zevenjarig Cryootje katechisatie kreeg. De pastor kwam dan langs in de klas om over de bijbel te vertellen.

Ik zal je mijn ervaring vertellen - ik denk dat je mijn ervaring ook op jouw situatie kunt toepassen, en dat je kinderen daar veel aan zullen hebben.

De pastor vertelde mooie verhalen over de Here Jezus die zijn schaapskudde liefdevol over een smal en kronkelig bergpaadje leidde. Dat smalle pad was de enige juiste weg, een kleine misstap kon de dood betekenen. Toen de Goede Herder merkte dat een schaap ontbrak, parkeerde hij de kudde ergens, en ging hij in zijn Grote Goedheid terug om het verloren schaap te zoeken. Toen hij het schaap had gevonden, sprak hij het niet vermanend toe - nee, hij nam het liefdevol op zijn schouders, en droeg het terug naar de kudde.

Toen ik met dat prachtige verhaal thuiskwam, werd het verhaal zelf niet afgekraakt - in plaats daarvan hoorden mijn ouders het aan, en zeiden toen: "Goh, kun je dan niet beter afdwalen? De brave schaapjes worden namelijk alleen gelaten, en het afgedwaalde schaap wordt comfortabel teruggedragen!"

Een heerlijk nuchter commentaar, zonder strijd. En 'plonk', Cryootje stond meteen met beide beentjes op de grond!

Op die manier heb ik geleerd *zelf* na te denken, en niet alle verhalen zomaar aan te nemen. Van die houding heb ik mijn hele leven profijt gehad.

Zou zoiets ook geschikt zijn voor jouw kinderen? Dat ligt er natuurlijk aan hoe emotioneel ze op de gruwelijke verhalen reageren. Maar ook dat ligt weer aan jouw reactie.

Je zult het natuurlijk zelf moeten beoordelen, maar ik vermoed dat eenzelfde soort houding die mijn ouders hadden, ook in jouw geval wonderen doet.

Niets afwijzen, wel zelf denken.
Niets afwijzen, wel openstaan voor andere visies.
Geen strijd, maar een alternatief gezichtspunt bieden.

Succes!
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja precies, ik wil ze ook weer niet in verwarring brengen omdat ik iets heel anders zegt dan de juf, maar ben op zich wel op zoek naar een soort tegengeluid. het wordt zo als DE waarheid gebracht. de kinderen twijfelen er al helemaal niet aan lijkt het wel. we hebben het op school ook wel een paar keer aangekaart, maar het enige advies is daar: koop een kinderbijbel. het riekt wel naar indoctrinatie. ik ben nu op zoek naar een soort kinder-richard-dawkins... of kinder-darwin, maar die zijn moeilijk te vinden. oh, + voor je reactie overigens, heb ik veel aan!
Cryofiel
13 jaar geleden
Fijn dat je wat met mijn antwoord kunt! Over kinderen, eigenlijk een stukje kinderpsychologie: kinderen vertellen (gelukkig) veel van wat ze meemaken en wat ze horen. Voor een kind is iets wat op straat gebeurt, iets wat in een verhaal gebeurt, of iets wat ze op televisie zien, eerst "gewoon" een gebeurtenis. Ze oordelen niet. Het is jouw reactie op hun verhalen die bepaalt wat ze ermee doen! Voorbeeldje: Wollie het Schaap rent graag zo hard mogelijk door de wei. Soms rent Wollie zo hard, dat hij niet meer op tijd kan remmen, en dan maakt hij het hek kapot. (Goed, dit verhaal is voor heel jonge kinderen, maar dat maakt verder niet uit.) Na het horen van dit verhaal vindt het kind nog niets. Of het kind vindt het grappig, of juist zielig, of dom - maar die mening is nog niet echt "ferm". Als jij nu lachend reageert, dan zal het kind daarna het kapotrennen van een hek als iets heel grappigs zien. Als jij zegt: "Oh jee, dat is toch zielig voor de boer? Die moet nu een heleboel moeite doen om een nieuw hek neer te zetten, en dat kost een boel centjes! En als hij niet oppast, ontsnappen de andere schapen, en lopen ze zomaar de gevaarlijke straat op!" - dan zal je kind inzien dat het helemaal niet slim is om een hek kapot te maken, en dat het iets negatiefs is. Goed, simplistisch voorbeeld - maar het gaat om het idee erachter. Ik wil maar zeggen: die verhalen op school doen nog niet zo heel veel met je kinderen. Het is jouw reactie die allesbepalend is. Je zou kunnen zeggen dat je kinderen die verhalen vertellen, juist OMDAT ze dan zien hoe jij erop reageert. De situatie op school kun je waarschijnlijk niet veranderen, hoe onterecht dat ook moge zijn. Gelukkig heb jij, door jouw reactie, meer invloed op de houding van je kinderen dan de school. Jij bent tenslotte hun vader, en dat geeft jou een gigantische voorsprong!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb niet de illusie dat ik de school kan veranderen, en dat hoeft ook niet. vorig jaar hadden we ook zoiets. wat ik hierboven schreeft. onze dochter (4 jaar oud) kwam thuis met het verhaal van mozes en de rode zee. dus ik doorvragen. toen vertelde ze dat mozes hop (klapte in d'r handjes) de zee openmaakte zodat ze er door konden en hop (klapte in d'r handjes) de zee dichtmaakte toen de soldaten van de goddeloze koning eraankwam. (letterlijk gebruikt: goddeloze koning!). dus ik probeerde nog: 'maar dat is toch vreselijk? al die soldaten die verdronken'. Haar reactie: 'jamaar het waren toch goddeloze mensen?' Toen heb ik natuurlijk gezegd dat dat wel heel erg was en dat de soldaten ook mensen zijn en dat daar ook papa's bij waren die thuis kinderen hadden enzo. toen snapte ze pas dat het eigenlijk toch wel erg was. dus zo pakken we het nu maar aan, blij om te lezen dat dat een methode is die redelijk werkt. we proberen ze in ieder geval ook zelf na te laten denken.
Cryofiel
13 jaar geleden
Die aanpak klinkt helemaal goed! En jouw dochter gedraagt zich precies volgens de boekjes van de kinderpsychologie! (Niets mis mee, niet denigrerend bedoeld of zo, ik wil hiermee slechts zeggen dat jouw dochter op een heel normale manier reageert, op de manier die bij kinderen van die leeftijd hoort.) Je dochter zoekt jouw oordeel - bevestigend of ertegeningaand, ze wil feitelijk weten wat jij ervan vindt - al kan ze dat natuurlijk nog niet op die manier verwoorden. Door nergens expliciet tegenin te gaan breng je haar niet in een belangenconflict. Je gaat nergens tegenin, het enige dat je doet is extra informatie aandragen. Het mooiste zou zijn als jij alleen maar die extra informatie aandraagt, en zij *zelf* tot de conclusie komt dat het toch wel heel zielig en slecht is. Op die manier leert ze zelf te denken en niet alles maar voor zoete koek aan te nemen. Doordat ze haar eigen conclusie vormt, blijft dit concept beter hangen - iets wat je zelf bedenkt, zit steviger verankerd dan iets dat je alleen maar van horen zeggen hebt. Met een beetje geluk vergroot het ook nog eens haar zelfstandigheid en haar zelfvertrouwen. Wat dat laatste betreft, hooguit een "vinger aan de pols" houden om snel te ontdekken of er niet toch een belangenconflict ontstaat. Maar zo te horen pakken jullie dit prima aan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je had ze moeten zeggen dat ze die mensen 400 jaar misbruikt hadden en dat ze zat kansen hebben gehad om het volk vrij te laten. En toen ze het volk vrij lieten het toch wilden uit roeien en dat de egyptenaren slecht mensen waren en mensen misbruikten. En dat het jammer is dat ze zo ver door gingen met het tegen god in gaan dat ze ze dat het leven heeft gekost. En dan kun je zeggen we kunnen wat uit leren dat we geen misbruik moeten maken van mensen die zwakker zijn om dat God dat niet leuk vind en zich daar kwaad over maakt enz
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fantastisch Goddeloze koning ze heeft helemaal gelijk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryootje Die schaap word afegebeeld als geen kudde dier en daar houd Jezus het meest van En als jij dat schaapje bent zal hij je onder weg grote geheimen vertellen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Goddeloze koning? Nee, gewoon een koning die een andere god aanbad. Als dit mag, als dit moreel verantwoord is ... ... dan vind jij het ook prima dat sommige extremisten aanslagen plegen om een heleboel (in hun ogen) goddeloze westerlingen te doden. Is dat werkelijk wat je wilt zeggen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goddeloos in de zin van misbruik maken. wij gebruiken het word godeloos altijd al iemand iets raars of iets lelijks doet of vloekt of mensen misbruikt,enz iets ergs slechts doet.. Je wil gewoon niet inzien dat die koning een goede straf verdiende.. die hij over zich heeft afgeroepen door het volk zo te misbruiken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
carlo, zoals jij nu reageert is precies wat ik bedoel met blijvende schade. niets geeft iemand het recht om een volk zomaar uit te moorden en dat jij dat prima vindt zegt helaas veel over jou. oveigens werd de koning niet gestraft, maar wel de onschuldige soldaten die hij de zee in joeg
Cryofiel
13 jaar geleden
Daar komt bij dat de koning niets slechts deed. Hij was heel gewoon een koning, net als alle andere koningen van zijn tijd. Hij deed precies dezelfde dingen. Wat we hier lezen, is een mooi voorbeeld dat de geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars. Als de gebeurtenissen net wat anders waren gelopen, dan waren de christenen verzopen, en hadden de soldaten van die koning het overleefd. Dan hadden wij nu allemaal in de god van die koning geloofd, en hadden we in het bijbehorende Heilige Boek gelezen dat die god goed en rechtvaardig was, en dat die rare goddeloze christenhonden het verdienden om te worden vermoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee cryofiel de bijbel verteld ook dingen over het volk zelf die niet zo netjes zijn de bijbel is daar gewoon eerlijk over en is niet alleen positief over israél..ze zijn er zelf in gelopen alknobe ze hadden het kunnen weten als ze gedraaid hadden weg gegaan was er niks aan de hand.. Jullie willen gewoon van een kant bekijken klaar dan toch dan zijn we uitgepraat jullie verdraaien mijn worden en zetten ze in een verkeerd dag licht ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Carlo, aan wat voor pillen zit jij dat je dit aan een vierjarig kind wil zeggen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ik een plus kon uitdelen voor een reactie deed ik dat bij deze stippel!
Cryofiel
13 jaar geleden
Carlo, met je laatste alinea heb je 100% gelijk - mits je die alinea op jezelf betrekt. Jij bent degene die alles van één kant wil bekijken. Jij bent degene die geen enkel ander gezichtspunt wenst te horen. Je sluit jezelf helemaal af, je zet jezelf vast. Er is nog nooit iemand wijzer geworden door te (s)preken. Wijsheid krijg je door te luisteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stippel je moet beter lezen ik zou die verhalen niet verteld hebben aan kinderen dat sttaat ook duidelijk in mijn antwoord. Maar die koning heeft het zelf over zich afgeroepen door die mensen zo te misbruiken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou goed. Als we het dan toch hebben over de oneindige goedheid van de Bijbelse God en het slechte van Egypte: Exodus 4:21 (staten vertaling) "En de HEERE zeide tot Mozes: Terwijl gij heentrekt, om weder in Egypte te keren, zie toe, dat gij al de wonderen doet voor Farao, die Ik in uw hand gesteld heb; doch Ik zal zijn [farao's] hart verstokken, dat hij het volk [van Israël] niet zal laten gaan." Als God dat laatste deel nu eens niet had gedaan dan waren die plagen niet nodig geweest. Hadden niet ontelbare onschuldige burgers en boeren hoeven lijden en sterven om een beslissing van 1 persoon die daar blijkbaar niet eens een bewuste keuze in had en hadden die soldaten die niks anders deden dan hun plicht niet hoeven verdrinken... Ja die Egyptenaren moesten idd gestraft worden voor het niet laten gaan van het volk van Israël... heel duidelijk hoor...
[/eind sarcasme] En als kort antwoord op de vraag: nee ik vind het niet pedagogisch verantwoord die onderdelen van de Bijbel aan (jonge) kinderen te leren. Een school, een onderwijzer, zou beter moeten weten. Hoewel ik niet principieel tegen catechismus op scholen ben vind ik wel dat een zekere terughoudendheid nodig is. We leven niet meer in de middeleeuwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ryo : Ja, geweldig herkenbaar ! Ik heb ook altijd de verloren zoon het mooiste verhaal gevonden, want daar herkende ik mezelf wel in ;-)
Later vond ik Yellow Ribbon toch mooier trouwens......hetzelfde verhaal, maar dan anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar de verlorren zoon vond zijn weg weer terug,ik hoop dat jullie de weg ook terig mogen vinden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor Carlo ; mijn vader en ik zijn het er roerend over eens dat we niet meer onder één dak moeten gaan wonen om goeie vriendjes te blijven. (De symbolische vader uit het verhaal wordt echter een beetje lastig om naar terug te keren, als je er eenmaal achter bent dat hij een verhaaltje is.)
Cryofiel
13 jaar geleden
@Carlo, hoe kan ik terugkeren naar iets dat niet bestaat? Jij mag jouw overtuiging hebben. Ik hoop echter dat jij ooit eens zult inzien dat het een *overtuiging* is, geen waarheid. Dat je de bescheidenheid zult vinden te erkennen dat je het verkeerd zou kunnen hebben. Je zult moeten toegeven dat er een kans is dat er helemaal geen god bestaat. En dat er een kans is dat er wel een god bestaat, maar dat dat een andere is dan de god waar je in gelooft. Ook al blijf je geloven in jouw huidige god, bovenstaande kansen zijn er nu eenmaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kies voor het antwoord van Cryofiel als beste, niet alleen door zijn antwoord, maar vooral ook door zijn bijdrage aan discussies bij andere antwoorden. Door alle antwoorden en vooral reacties (bedankt iedereen voor jullie bijdrage!) had ik behoefte aan een samenvatting. Die heb ik onder het antwoord van Cryo toegevoegd voor de belangstellenden. Er zijn grofweg vier groepen mensen die gereageerd hebben. 1. Bijbelvaste (orthodoxe) christenen: zij vinden het uitmoorden van steden, vermoorden van babies enz verdedigbaar omdat deze mensen het verdiend hebben door niet in god te geloven of door homoseksueel te zijn. Ze noemen god ook nog goed omdat hij Lot heeft gered. Zij vinden het ook prima dat dit Bijbelverhaal aan kleine kinderen wordt verteld;
2. Moderne (pragmatische) christenen: zij worstelen met dit soort passages uit de bijbel omdat ze ook wel snappen dat dit niet houdbaar is in deze tijd. Ze halen uit de bijbel de positieve boodschap en negeren de duistere kanten. Dit is een, vanuit hun opvoeding begrijpelijke, houding. Deze mensen keuren - over het algemeen - het vertellen van deze gruwelijke verhalen aan kleine kinderen af;
3. Ex-christenen: een groep hiervan heeft nog steeds last van de gevolgen van hun christelijke opvoeding. Dit zijn de echte helden, want zij hebben zich weten te ontworstelen aan hun keurslijf. Overigens zie ik alleen mensen in deze categorie die zowel thuis als op school werden opgevoed volgens de wetten uit de bijbel. Zij veroordelen ook de beïnvloeding van kinderen op deze leeftijd;
4. Niet-christenen: hier heerst vooral onbegrip over hoe het in deze tijd nog mogelijk is. Het vertellen van dit soort verhalen aan kinderen wordt indoctrinatie genoemd en de verhalen worden als gruwelijk en moorddadig bestempeld. Met uitzondering van de eerste groep verwerpt dus iedereen het vertellen van dergelijke verhalen aan jonge kinderen. Sommige mensen denken dat je daar beter mee kunt wachten, anderen vinden dat je er nooit aan zou moeten beginnen. Qua oplossing heb ik ook veel bruikbare tips gekregen en door iedereen die niet alleen een mening heeft gegeven, maar ook persoonlijke ervaringen heeft opgeschreven en verteld uit wat voor ‘nest’ ze komen ben ik eigenlijk redelijk gerustgesteld. Zolang wij thuis de verhalen die ze op school horen in perspectief plaatsen, laten weten dat er ook andere denkwijzen zijn, de kinderen zelf laten nadenken over of ze iets goed of slecht vinden, rechtvaardig of onrechtvaardig enz. loopt het qua schadelijke gevolgen waarschijnlijk wel los. In ieder geval leren ze uit eerste hand hoe een dergelijke samenleving in elkaar steekt. Echt, er zou een prachtige documentaire over gemaakt kunnen worden hoe er bij ons in het dorp nog geleefd wordt. Velen zouden het niet kunnen geloven denk ik. Ons dorp is echt een soort openluchtmuseum. Ik denk dat ik deze vraag, de antwoorden en vooral alle reacties eens ga kopiëren/plakken in een word-document en ze het zelf laat lezen als ze een jaar of 10/12 zijn. Zal denk ik zeer leerzaam voor hen zijn! Nogmaals: allemaal bedankt voor jullie bijdrage!

Andere antwoorden (39)

Ik vindt dit persoonlijk ook geen geschikt verhaal voor groep 3. De kinderen begrijpen de context niet en het is voor hen nodeloos gewelddadig. Je zou dit op z'n vroegst met tieners (met uitleg en context) helemaal kunnen bespreken. En voor iets jongere kinderen (bovenbouw) het gewelddadige weglaten.

Maar ja, sommige (streng) christelijke scholen hebben niet veel kaas gegeten van pedagogiek en vinden blijkbaar dat alles wat in de Bijbel staat maar klakkeloos aan de kinderen verteld moet worden.

Ter geruststelling: omdat dit verhaal zo moeilijk is voor jonge kinderen, weinig tot de verbeelding spreekt (op die leeftijd) en ze het dus niet begrijpen zullen ze het waarschijnlijk ook niet onthouden. Mochten je kinderen er wel nachtmerries van hebben, dan zou ik een klacht bij de school indienen.

Bij mijn weten is hier (nog) geen specifiek onderzoek naar gedaan. Wel naar bijv. de invloed van gewelddadige TV-beelden op kinderen. En daar bleek uit dat veel langs hen heen gaat omdat jonge kinderen het niet begrijpen en zich niet kunnen inleven in de persoon op TV.

Voor de goede orde: ik ben zelf christen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ bedankt voor je reactie. ik hoop inderdaad dat het aan hen voorbij gaat. maar de boodschap is, steeds weer als er iets ergs gebeurt, dat het prima is omdat het gaat om egyptenaren of zondige mensen. alsof die wel vermoord mogen worden. ik ben bang dat ze het normaal gaan vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede reacties. Mee eens. Als je kinderen er eens naar vragen, kan je laconiek reageren.
Ik ben niet zo opgevoed maar ik ken deze situatie wel heel goed van school, familie en kerk. De gruwelijke verhalen ben ik echter gewoon vergeten. Ik herinner me levendig op mijn 8e dat een oom van mij terloops opmerkte: belachelijk verhaal. Dat heb ik wel goed onthouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het hier niet mee eens. Mijn juf heeft lang geleden (groep 3 of 4) enge sprookjes voorgelezen. daarvan had ik een of twee jaar nachtmerries.
Ik kan alleen spreken uit eigen ervaring. Ik ben streng christelijk opgevoed en heb zelf rond mijn 16de besloten dat dit alles niets voor mij was.
Ik heb aan deze hele opvoeding geen schadelijke gevolgen over gehouden, ik ken alle verhalen, bij ons thuis werd dagelijks uit de bijbel gelezen en sommige verhalen zijn idd zeer gruwelijk.
Maar ja een wolf die een klein lief meisje met een rood mutsje opeet is ook gruwelijk.

Het heeft mij wel moeite gekost om los te komen van het geloof, maar dat kwam meer doordat mijn familie druk uitoefende, maar dit had niets te maken met mijn wereldbeeld.

Ik moet zeggen dat de meeste verhalen weinig indruk op me maakte, dat ging het ene oor in en het andere uit, de hele betekenis drong niet tot me door, dat kwam pas veel later toen ik in de puberteit kwam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ bedankt; fijn, een persoonlijk verhaal in een antwoord! het enige verschil is dat op school verteld wordt dat het allemaal echt gebeurd is. de kinderen weten dat roodkapje een sprookje is (al hou ik persoonlijk ook niet van roodkapje, maar dat terzijde)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar jij vertelt thuis tegen jouw kind dat het niet echt gebeurd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mij werd natuurlijk ook verteld dat het echt gebeurt is wat in de bijbel staat, maar het verhaal van Roodkapje maakte meer indruk op me dan het verhaal van Lot.
Dat spreekt veel meer tot de verbeelding voor een jong kind, dan iemand die in een zoutpilaar verandert, daar kan je je toch geen voorstelling van maken als je 6 jaar bent, je neemt het voor waar aan en gaat weer verder met de orde van de dag. De achterliggende gedachten bij bijbel verhalen ontgaan een kind, mij tenminste wel, dingen die aanspreken zijn de ark van Noach, de geboorte van Jesus,de verhalen over de wonderen van Jesus. Maar de gruwelijke beschrijvingen van alle oorlogen, die blijven niet hangen, behalve het om een stad lopen tot de muur omvalt, dat is voor een kind dan wel weer leuk. Ik zou me niet teveel zorgen maken over de invloed die het op je kinderen heeft, wel goed dat je er alert op bent, maar negatieve invloed zal het niet hebben, naar mijn idee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens. Hier idem dito : geen schade, wel meer bagage om echt zelf keuzes te kunnen maken en kennis van wat er in het hoofd van gelovigen omgaat, zodat je sterker staat in discussies.
Het probleem is dat kinderen die op deze manier onderwijs ontvangen, meestal eea voorgeschoteld krijgen als 'de waarheid'. Dit leidt er toe dat kinderen niet bewust zijn van de keuze: De keuze te geloven of niet.

Wat betreft de inhoud.. Tsja.. ik ken kleine kinderen die de simpsons kijken. Niet veel beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat erg dat je geen keuze hebt voor een school van je eigen kinderen. Was dat geen reden om te verhuizen? Want dat de schooltijd eraan kwam, dat was al duidelijk.

De kids worden, in hun jeugdige pure brein, opgedrongen die verhalen voor waar aan te nemen. Nachtmerries krijgen ze daarvan!

En dan hun hele schooltijd. Vreselijk. Sorry voor de mensen die daar wonen, maar dit is geen vrijheid in keuze. Dit wordt met strenge stem opgelegd. Juist nu hun ontwikkeling in gang is. Strak in het stramien, en geen millimeter er buiten. De Bijbel, van kaft tot kaft...

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb het met andere ouders meegemaakt. op eenzelfde school stond de bijbel op nummer 1. Dan het onderwijs. En dan na een hele lange tijd het kind. Kinderen die iets
afwijken hebben nul ondersteuning. Gauw richting speciaal onderwijs. Oudergesprekken doorspekt met gezegden uit de bijbel. Bijbelverhalen veel te wijs voor de snapleeftijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
och, we wisten wel dat het een christelijke school was. we zijn ook vooraf wezen praten of het feit dat wij niet geloven een probleem was, maar nee, dat was het niet wat de school betreft.
wat ons betreft ook niet, omdat we bij 'christelijk' het idee hadden dat het over vrede, verdraagzaamheid en naastenliefde zou gaan. maar voorlopig is het helaas vooral moord en doodslag. we hebben wel gedacht om ze in een dorp verderop (8 km) op school te doen, maar goed, dan hebben ze nooit vriendjes in de buurt en dan moet je ze altijd brengen en halen met de auto, net zoals met speelafspraken enz. als ze met deze verhalen thuis aankomen vertellen wij natuurlijk wel dat wij er niet in geloven en ze niet voor waar aannemen, maar dat is ook wel weer verwarrend voor ze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je, ik heb niks tegen christelijk onderwijs. Dat is een keuze die je maakt. Helemaal goed!
Maar wat je hier schrijft: juf vertelt op school van die vreselijke verhalen en mama zegt thuis dat echt niet zo erg is. Wat kan een klein kind daarmee? Dat maakt ze onzeker. Solidair aan juffie, maar ook aan mama. Temeer omdat ze op school ook kunnen zeggen, ter verdediging: mijn mama zegt dat het niet waar is. Nou, staan ze gelijk bij je op de stoep!Moeilijk hoor. Mar dit vond ik vreselijk om te lezen, wat je schreef van die vreselijke verhalen school. Maar wat nu? Nog al die jaren zo doorgaan?
Op een lichtere school verderop krijgen ze toch andere dingen en zeker andere vaardigheden mee. En in jullie woonplaats hebben ze ook vriendjes. Goed over nadenken. Ik snap dat het moeilijk is voor jullie. Maar het is al een voordeel dat jij het signaleert en het ter sprake durft te brengen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou, dat is nu weer niet het geval. we zijn van het begin af aan open geweest daarin. ze weten dat wij niet geloven en dat wij de kinderen ook vertellen dat het niet waar is. daar worden we (terecht) niet op aangesproken. de kinderen lijken er (op incidenten na) weinig last van te hebben. zoals ik elders al zei: we proberen ze er toe te brengen zelf kritisch na te denken en niet alles zomaar aan te nemen. dat is wel wennen voor school ;) misschien hebben ze het ook wel moeilijk met ons haha
Kristal
13 jaar geleden
Álknobe, dat ze op die school er helemaal geen probleem mee hadden dat jullie je kinderen daar wilden brengen begrijp ik heel goed. Op school ziet men een kans je kinderen bij de Heer te brengen...
Ik spreek uit ervaring ,op jonge leeftijd kan je deze verhalen beter achterwege laten ,jonge kinderen begrijpen hier niks van.Ik toen toch niet, ik krijg nog rillingen van die weerzinwekkende verhalen.Pas op latere leeftijd wanneer je weet hoe de wereld werkelijk in elkaar steekt kan je misschien deze verhalen plaatsen.Oorspronkelijk zijn die verhalen ook voor volwassenen geschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de Bijbel staan er andere gebeurtenissen genoeg om met kleine kinderen te bespreken.Wanneer kinderen nog niet rijp genoeg zijn om dergelijke verhalen te aanhoren zijn het natuurlijk de leerkrachten die in de fout gaan.

Anderzijds dient men te beseffen ,dat het feit dat het bericht over Lot en zijn dochters in het schriftuurlijke verslag is opgenomen, ons kan helpen inzien dat de bijbel een boek van waarheid is.
Zelfs wanneer personen die bekendstonden als dienstknechten van God betrokken raakten in onjuiste daden, verbergt de bijbel dit niet.

Zulke dingen worden echter niet vermeld ter ontspanning of om een verlangen op te wekken zich aan immoreel gedrag over te geven, maar altijd om een achtergrond te verschaffen voor het begrijpen van andere gebeurtenissen.

Dronkenschap en bloedschande worden scherp veroordeeld in de Schrift.De vraag is of Bijbel leerkrachten deze passages wel weten staan en dit beklemtonen in hun onderwijs?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gedrag van Lot en zijn dochters wordt toch helemaal niet veroordeeld door god? Je noemt incest een onjuiste daad, maar de dochters van Lot worden beloond voor hun incest door 2 zonen te baren die stamvaders van 2 volken worden. Ik lees nergens dat god het immoreel vond. Nav de discussie hier vind ik eigenlijk dat leeftijd eigenlijk niet zo zeer van belang is, maar wel dat dit soort wreedheden (zoals het rechtvaardigen van genocide op ongelovigen) op geen enkele school, op geen enkele leeftijd onderwezen zouden moeten worden. Dat zul je toch met me eens zijn? Als het een islamitische school zou zijn geweest ipv een gereformeerde dan vermoed ik dat de inspectie wel zou optreden eerlijk gezegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het feit dat Lots dochters hun vader dronken trachtten te maken, wijst erop dat zij beseften dat hij, als hij nuchter was, er nooit in zou hebben toegestemd seksuele betrekkingen met hen te hebben.
Zij waren echter van mening dat dit onder de omstandigheden de enige manier was om te voorkomen dat Lots geslacht zou uitsterven.
Zij waren vreemdelingen in het land en er was niemand van hun verwanten met wie zij een huwelijk konden aangaan en op deze wijze de geslachtslijn in stand konden houden. Men dient ook te bedenken dat Lots dochters te midden van de moreel ontaarde inwoners van Sodom hadden gewoond. Gezien deze factoren zou het hun niet moeilijk zijn gevallen hun handelwijze in hun eigen ogen te rechtvaardigen. Bedenk dat de Mozaische wet nog niet bestond! Lot en zijn dochters stonden dus nog niet onder de Wet , niettemin waren zij zich bewust van de onbetamelijkheid betrekkingen met hun eigen vader te hebben, zoals blijkt uit het feit dat zij hem eerst dronken maakten. Later in zijn Wet aan Israël maakte God duidelijk dat het verboden was bloedschande te plegen: „Gijlieden moogt niet naderen, geen mens van u, tot enige naaste vleselijke verwant van u om naaktheid te ontbloten. . . . De naaktheid van uw vader en de naaktheid van uw moeder moogt gij niet ontbloten” (Lev. 18:6, 7).
Op het overtreden van de wet op bloedschande stond de doodstraf (Lev. 18:29). Verder is het echte christendom de vredelievendste van alle godsdiensten als er consequent naar gehandeld wordt.Een paar voorbeelden: (Mattheüs 26:52) . . .„Steek uw zwaard weer op zijn plaats, want allen die naar het zwaard grijpen, zullen door het zwaard vergaan.  (1 Johannes 3:11-12) . . .Want dit is de boodschap die GIJ van [het] begin af hebt gehoord, dat wij liefde voor elkaar moeten hebben; 12 niet zoals Ka̱ïn, die uit de goddeloze voortsproot en zijn broer vermoordde. En waarom vermoordde hij hem? Omdat zijn eigen werken goddeloos waren, maar die van zijn broer rechtvaardig. (Jesaja 2:4) . . .En hij zal stellig rechtspreken onder de natiën en de zaken rechtzetten met betrekking tot vele volken. En zij zullen hun zwaarden tot ploegscharen moeten smeden en hun speren tot snoeimessen. Natie zal tegen natie geen zwaard opheffen, ook zullen zij de oorlog niet meer leren.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik zie hier slechts een staaltje van proberen recht te praten wat krom is. Het zoveelste voorbeeld dat je met de bijbel in de hand werkelijk alles kunt "bewijzen" wat je maar wilt.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik heb ook wel eens gedacht: wat zou ik moeten doen om weer gelovig te worden? Ik kwam erachter dat ik dan een heleboel dingen zou moeten vergeten, ontkennen en negeren. Dat kan ik niet en dat wil ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier concludeer ik uit dat het eigenlijk wel makkelijk is om gelovig te zijn. Je kunt al je verantwoordelijkheden op God en de Bijbel afschuiven. Ik heb ooit een dominee horen zeggen: "Waar de Bijbel zwijgt zullen wij niet spreken". Er wordt dus niet van je verwacht dat je zelf bepaalde dingen bedenkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat er staat is gebeurt en zo zijn die volken onstaan meer is het neity jullie doen net of God heeft gezegt dat die dochters lot moest en dronken voeren en sex met hem moest hebben. Dat heeft God niet gezegt het is een stukje geschiedenis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch vreemd. Net een hele stad uitgemoord hebben wegens zondigheid, en vervolgens geen kwaad woord spreken over de zondigheid van degenen die je hebt laten ontsnappen. Het gebrek aan oordeel spreekt hier boekdelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het waren geen mensen die Sodom en Gomorra hadden vernietigd.
Het was een oordeel van God zelf,de levengever,leven-instandhouder,pottenbakker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies. Volgens het verhaal moordde een god twee steden uit, zowel degenen die volgens zijn regels zondigden als degenen die onschuldig waren. Wat een levengever, wat een leveninstandhouder. Wat is dat? Collateral damage?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weet je SuzyQ, je gaat ze nooit overtuigen. het meest zorgwekkende vind ik wel dat deze mensen er helemaal geen problemen mee lijken te hebben dat 2 steden vol mannen, vrouwen, kinderen, dieren enz uitgemoord worden omdat ze niet naar god hebben geluisterd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(Genesis 18:23-33) 23 Toen trad A̱braham nader en zei: „Zult gij werkelijk de rechtvaardige met de goddeloze wegvagen? 24 Veronderstel dat er vijftig rechtvaardigen in het midden van de stad zijn. Zult gij hen dan wegvagen en de plaats geen vergiffenis schenken ter wille van de vijftig rechtvaardigen die erin zijn? 25 Het is van u niet denkbaar dat gij op deze wijze handelt, om de rechtvaardige met de goddeloze ter dood te brengen, zodat het de rechtvaardige moet vergaan als de goddeloze! Het is van u niet denkbaar. Zal de Rechter van de gehele aarde geen recht doen?” 26 Toen zei Jehovah: „Indien ik in So̱dom vijftig rechtvaardigen in het midden van de stad zal vinden, wil ik de hele plaats wegens hen vergiffenis schenken.” 27 Maar A̱braham antwoordde vervolgens en zei: „Alstublieft, zie, ik heb het op mij genomen tot Jehovah te spreken, ofschoon ik stof en as ben. 28 Veronderstel dat er aan de vijftig rechtvaardigen vijf zouden ontbreken. Zult gij om die vijf de hele stad verderven?” Hierop zei hij: „Ik zal ze niet verderven indien ik er vijfenveertig vind.” 29 Maar nog eens sprak hij verder tot hem en zei: „Veronderstel dat er veertig worden gevonden.” Hierop zei hij: „Ik zal het niet doen wegens de veertig.” 30 Maar hij vervolgde: „Moge Jehovah alstublieft niet in toorn ontbranden, maar laat mij verder spreken: Veronderstel dat er dertig worden gevonden.” Hij zei weer: „Ik zal het niet doen indien ik er dertig vind.” 31 Maar hij ging nog verder: „Alstublieft, zie, ik heb het op mij genomen tot Jehovah te spreken: Veronderstel dat er twintig worden gevonden.” Vervolgens zei hij: „Ik zal ze niet verderven wegens de twintig.” 32 Ten slotte zei hij: „Moge Jehovah alstublieft niet in toorn ontbranden, maar laat mij nog deze ene keer spreken: Veronderstel dat er tien worden gevonden.” Waarop hij zei: „Ik zal ze niet verderven wegens de tien.” 33 Toen ging Jehovah zijns weegs, nadat hij geëindigd had tot A̱braham te spreken, en A̱braham keerde naar zijn plaats terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen die taal al.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@aimeeTJE: zo zeg, waren ze vergeten om in de wiegen te kijken? Tsk, slordig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(Openbaring 4:11) 11 „Gij, Jehovah, ja onze God, zijt waardig de heerlijkheid en de eer en de kracht te ontvangen, want gij hebt alle dingen geschapen, en vanwege uw wil bestonden ze en werden ze geschapen.” Alles wat leeft,al wat bestaat is Gods eigendom.Alles gebeurt in zijn handpalm. God kan leven wegnemen,maar hij kan ook leven teruggeven.
Maak nooit de fout om God op één lijn te stellen met een mens.
Mensen hebben niet het recht iemands leven te ontnemen,want ze kunnen het nooit teruggeven,God kan dit wel. Gestorven mensen die nooit in de gelegenheid zijn geweest Gods rechtvaardige vereisten te leren kennen zullen alsnog die gelegenheid krijgen: Zij zijn de 'onrechtvaardigen' in de volgende vers:(Handelingen 24:15) . . .en op God heb ik mijn hoop gesteld, welke hoop ook deze [mannen] zelf koesteren, dat er een opstanding zal zijn van zowel de rechtvaardigen als de onrechtvaardigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat zijn jullie beledigent zeg Aimeetje is nooit beledigent kijk dat je zo tegen mij doet oke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, Carlo, dat is niet beledigend. Dat is aimeeTJEs levensovertuiging precies hetzelfde respect tonen als niet-religieuze levensovertuigingen in plaats van onze normale kritische houding bij de deur in te leveren alleen omdat het hier om religie gaat. We zijn religie geen speciaal respect verschuldigd boven niet-religie, en we hoeven al helemaal geen ja en amen te zeggen op de ideeën van een religie die we niet delen. Wen er maar aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@aimeeTJE: kun je ook een echt antwoord geven? Werden volgens jou nou wel of niet onschuldige (want dat zijn ze per definitie) kinderen gedood in Sodom en Gomorra. Het is een simpele vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat kan ik wel voor je beantwoorden. volgens de christenen wordt iedereen in zonde geboren. pas door jezus aan te nemen ofzo wordt men zondevrij. vroeger werden kinderen die stierven tijdens of kort na een bevalling (dus vóór de doop) op een apart veldje begraven. tegen de ouders werd gezegd dat de kinderen zo direct in de hel kwamen. erg wreed. maar goed, als je het bovenstaande gelooft dan snap ik de redenering wel dat je geen 50 rechtschapen mensen kunt vinden. alleen is hun definitie van rechtschapen op zijn zachts gezegd nogal achterhaald (ongeveer 2000 jaar achterhaald). alleen als je in hun fictieve god gelooft dan zou je rechtschapen zijn. erg egocentrisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderen zijn geheiligd,of wel ontheiligd ,door het geloof of het ongeloof van hun ouders.
Cryofiel
13 jaar geleden
Da's een stelling waar je alle kanten mee op kunt. Een stelling die jou de mogelijkheid geeft, de consequenties te ontwijken zodra je daarmee wordt geconfronteerd. Ik vrees met groten vreze, dat je bedoelt dat de kinderen van gelovige ouders geheiligd zijn, en dat de kinderen van ongelovige ouders ontheiligd zijn. Als dat inderdaad zo is - wat vind je dan van de kinderen van fundamentalistisch-islamitische ouders? Volgens jouw visie zijn die kinderen geheiligd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat een afschuwelijke denkwijze aimeeTJE. besef je wel dat je nu miljoenen kinderen in een hoek zet omdat ze hun ouders niet in jouw god geloven? waarom zouden kinderen van mensen die niet in je god geloven minder recht hebben dan kinderen van mensen die dat wel doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij denkt dat uw denkwijze ,een rechtvaardiger denkwijze is dan die van de God van de Bijbel.
Dat is volkomen je recht en vrijheid. Voor mij bevat de Bijbel veel precedenten van waarom en hoe God handelt en ingrijpt.Ik geloof daarin. Ik laat het oordeel aan God zelf over.
Maar het moet gezegd,de Bijbel voorspeld voor ongelovige mensen niet veel goeds.
De deur staat nog voor iedereen open,daarvoor wordt er ook zoveel gepredikt. Amos 3:7 ...Zo doet God, de HEER, niets zonder dat hij zijn plan heeft onthuld aan zijn dienaren, de profeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan veel van je leren aimeetje bedankt
Cryofiel
13 jaar geleden
@aimeeTJE, heb je de vraag gezien die ik elders aan Carlo heb gesteld? Over Achmed, S., en Meltem? Ook jij bent Achmed, aimeeTJE. Je bent S. En je bent Meltem. Geen verschil. Tenzij je mij kunt uitleggen wat het verschil dan is. Carlo kon dat niet - misschien dat jij het wel weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iedereen die eerlijkd e waarheid zoekt komt bij Jezus uit en die de dingen los kan laten die hij op het moment beleid of geloofd door zijn opvoeding.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik ben op zoek gegaan naar de waarheid. Ik heb de dingen losgelaten die uit mijn opvoeding kwamen en die ik op dat moment geloofde. Daardoor ben ik tot mijn huidige inzichten gekomen. Er is geen god. Overigens zeg je nu hetzelfde als Achmed. Die zegt, net als jij, dat iedereen die eerlijk de waarheid zoekt en die zijn verleden durft los te laten, uiteindelijk bij Allah uit zal komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij denk dat er geen God is want jij weet niks zeker,cryofiel om even je eigen worden te gebruiken...
Cryofiel
13 jaar geleden
Het getuigt van bescheidenheid en realisme wanneer je zegt dat zekerheid onmogelijk is. Iemand die iets denkt maar het verkeerd heeft, is ongevaarlijk zolang hij zich realiseert dat hij het verkeerd zou kunnen hebben. Iemand die iets denkt maar het verkeerd heeft, is extreem gevaarlijk wanneer hij in de waan is dat hij het niet verkeerd kán hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat slaat helemaal nergens op. Dan is er geen waarheid,hoeveel is 1 plus 1, als wij afspreken dat een nooit meer is dan 1 dan is het 2, ben ik dan gevaarlijk. als je maar genoeg bewijs heb gekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan is 1 en 1 twee
Cryofiel
13 jaar geleden
1+1 = 2, dat is een afspraak. Die kun je maken. Los van de werkelijkheid. Bestaat er wel of geen god; als er een god bestaat, welke bestaat er dan wel, en welke bestaat er niet? Hoeveel goden zijn er? De antwoorden op deze vragen zijn GEEN afspraken. Je zegt iets over de werkelijkheid. Dan kan je het dus wel of niet verkeerd hebben. Wat je ook vindt - het is belangrijk je eigen feilbaarheid in te blijven zien. Blijf bescheiden. Ik denk dat god niet bestaat. Ik realiseer me dat ik het verkeerd zou kunnen hebben. Jij denkt dat god wel bestaat. Realiseer jij je alsjeblieft ook dat je het verkeerd kunt hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(Johannes 18:38) . . .Pila̱tus zei tot hem: „Wat is waarheid?”. . .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, één ding is hier op GV wel bewezen. Godsdienst zorgt voor verdeeldheid tussen de mensen. Zonder godsdienst zou deze discussie hier er niet zijn. Vinden jullie het erg dat ik toch maar liever zonder doe ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan bent u iemand die zich wellicht ook geen politiek aantrekt.
Wanneer godsdienst buiten beschouwing wordt gelaten zijn er nog tal van filosofieën genoeg,en wees maar gerust deze zitten ook niet allemaal op één lijn hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met dat verschil dat men in de politiek zoekt naar compromissen, maar religies tegenstellingen juist versterken.
Mijn vader heeft op een christelijke lagere school gezeten en is nu fervent anti-religieus. Hij heeft alle godsdienstige verhalen dus heel goed kunnen relativeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben er niet slechter van geworden. Ik denk dat dit zelfs een belangrijk verhaal in de bijbel is. Ik was denk ik 4 jaar oud toen ik het voor het eerst hoorde. Mijn zoon van 6 lees ik het ook gewoon voor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor je antwoord. hoorde je dit verhaal dan alleen op school of werd het ook aangemoedigd door je ouders?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ook door mijn ouders en in de kerk. Overigens ligt het er natuurlijk wel aan hoe je dingen uit legt.
Er wordt heel duidelijk uitgelegd in dit verhaal dat God niet wil dat we een zondig leven leiden. De mensen in Sodom hielden zich niet aan de geboden van God namelijk God lief hebben boven alles en je naaste als jezelf. Door de ander niet te respecteren en te misbruiken werd dit gebod niet in acht genomen. Dat Lot zijn dochters aanbiedt wijst ten eerste op een sterk vertrouwen in God en hij houdt zich aan de geboden van God door zijn bezoeker op deze manier te beschermen. Lot wist dat de engelen boodschappers van God waren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jee, wat vreselijk voor je dat je er zo over denkt. Want hoe je het ook uitlegt, moord blijft moord en incest blijft incest. Ik zou mijn kinderen nooit aanbieden aan vreemden (met welk doel dan ook), en ik hoop dat jij en iedereen er ook zo over denkt. Vind je het ook niet een klein beetje wreed dan? Om iedereen die niet doet wat je zegt dan maar te vermoorden? Het is zo onverdraagzaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En niet alleen iedereen die niet doet wat je zegt. Er wordt gesproken van goddeloze mannen. Er zou niet één rechtschapen man te vinden zijn in Sodom afgezien van Lot. Zélfs als je zou geloven dat die mannen allemaal wegens hun zonde de dood verdienden: hadden die mannen geen vrouwen? Geen moeders? Geen kinderen? Wat hadden die gedaan om totale vernietiging te verdienen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zoon van 6 lees je het "gewoon" voor. En als je kind een nachtmerrie heeft vraag je je zeker ook nog af hoe dat nou kan, hè.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cootje: en dit geeft je je kinderen mee? Ik wil eigenlijk geen discussie over godsdienst want dat moet je zelf weten. Maar hoe is het mogelijk dat deze verhalen voor zoete koek worden geslikt omdat ze vanaf de kansel erin worden gepropt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor je kinderen een jeugdbijbel, da's ongetwijfeld meer aangepast voor hun leeftijd. En weet je, ik heb voor het eerst, en hopenlijk voor het laatst, een - gegeven...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en zo wordt weer een volgende generatie godsdienstwaanzinnigen gekweekt :(
ik heb op een christelijke basisschool gezeten en ik ben uiteindelijk niet christen. Wel ben ik blij dat ik de verhalen ken, want dat is voor Levensbeschouwelijke vorming, geschiedenis en beeldende vorming op de middelbare school heel handig geweest. je moest, zeker bij beeldende vorming en kunst, gebeurtenissen en betekenissen achterhalen van schilderijen. Dit gaat toch heel wat makkelijker als je alle verhalen kent.

Ik ben er opzich wel blij mee dat ik alle verhalen ken, omdat het je een grote voorsrong geeft in deze richtingen en wat algemene kennis over een geloof kan ook geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat kinderen van die leeftijd te jong zijn voor dit soort verhalen. Veel kinderen zullen het zien als waarheid en daar over praten en nadenken. ik denk dat op die leeftijd dat nog geen goed onderwerp is om over na te denken voor kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je kan onderscheiden wat iemand aan kan om te leren leer je iemand het word van GOd en heeft dat totaal geen schade..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar los van de vraag of een kind het aankan, het is toch verwerpelijk om dit soort daden te promoten en goed te praten? ik vind dat je daarmee de kinderen een verkeerde boodschap meegeeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is niet goed wat daar gebeurt is..Maar de bijbel zegt niet dat het goed is maar het is gebeurt en zo is het volk ontstaan. meer niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een kinder bijbel en daar staat het niet eeens in dus lijkt me sterk dat ze het wel op school vertellen. want daar gebruiken ze ook een kinder bijbel neem ik aan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Knap, dat jij beter weet dan alknobe wat de kinderen van alknobe wordt onderwezen op een school waar je nooit voet binnen hebt gezet. Noem je alknobe een leugenaar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ik laat eerder zien hoe vreemd het is en dat ik het zo vreemd en abnormaal vind dat ik het bijna niet geloof ja dat klopt suzyQ mag dat niet dan hier op goeie vraag dan maar geen vriendjes met alknobe en geen tien punten maar interesseert mij Geen .... dus dan weet je dat.
Je kan mij inieder geval niet beschuldigen van mensen naar de mond praten want dat is zo vreselijk hier
KennisDelen
13 jaar geleden
Oh, als mensen het niet met jou eens zijn dan praten ze een ander naar de mond?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi carlo, nee, ze gebruiken geen kinderbijbel. ze denken dat de echte bijbel gebruikt moet worden, want dat is het onfeilbare woord van god. daarom geen andere vertalingen of versies, maar het verschrikkelijke origineel (voor zover dat uberhaupt bestaat). dus geloof me, deze verhalen worden echt verteld. afschuwelijk maar waar. maar in ieder geval is duidelijk dat er in de bijbel voldoende dingen zijn waar je een kind eigenlijk niet mee lastig zou moeten vallen. al begrijp ik nog steeds niet hoe je dit soort misdaden kunt goedpraten door te zeggen dat ze het wel verdiend zullen hebben. dat is een afschuwelijk standpunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geschiedenis snap je dat niet of wil je het niet snappen of het nou goed is of niet het is waar gebeurt..
En nee ik ben het er niet mee eens dat ze dat aan kleine kinderen vertellen. Ik zou het graag willen na gaan met een telefoon nummer want ik kan het haast niet geloven want een kind kan de statenvertaling niet eens verstaan dat heb ik zelfs moeite mee..Hier klopt iets niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
opgravingen en historisch bronnenonderzoek heeft al lang aangetoond dat veel zaken in de bijbel historisch aantoonbaar onjuist zijn. het is dus geen geschiedenis, maar het zijn vertellingen die niet op waarheid gebaseerd zijn. dat jij niet gevoelig bent voor redelijke argumenten is geen reden om mij te verwijten dat ik het niet snap natuurlijk. voor deze vraag is dat overigens ook niet relevant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou bron alsjeblieft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de bronnen zijn ontelbaar. dat is eigenlijk een andere discussie en hoort niet bij deze vraag thuis. ik geef je er een paar: de aarde is miljarden jaren oud, de bijbel claimt een paar duizend jaar. opgravingen naar in de bijbel genoemde plaatsen hebben aangetoond dat genoemde bloeiende steden nooit bestaan kunnen hebben, of gewoon boerendorpjes waren. het joodse volk is nooit in Egypte gevangen geweest de hele stamboom die beschreven is vanuit adam en eva bevat nogal wat fouten. ook vanuit praktisch oogpunt is afstamming van 2 personen natuurlijk quatsch. zo zijn er ontelbare voorbeelden. svp niet in detail op ingaan, daarover zullen we dan een nieuwe vraag moeten openen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De snelheid waarmee de aarde draait vertraagd
In juni 1992 stond het volgende citaat in Astronamy Magazine: "de Omwenteling van Aarde vertraagt. Om deze achterblijvende beweging te herstellen, zal in juni een extra seconde worden toegevoegd aan de maand. Deze 'extra Seconde' aangekondigd door de Internationale Earth Rotation Service in februari, maakt de kalender weer kloppend". In de afgelopen jaren is regelmatig een seconde aan onze klok 'toegevoegd'. Dit komt omdat de snelheid waarmee de aarde draait om haar eigen as afneemt, de aarde gaat steeds langzamer draaien. Iedere wetenschapper is het hiermee eens. Gek genoeg passen evolutionisten het uniformiteitsprincipe/actualiteitsprincipe overal toe behalve bij de snelheid van de aardas. Kijkt men naar een rivier dan gaan evolutionisten ervan uit dat de rivier altijd met dezelfde snelheid een dal heeft 'uitgeslepen'. Als het gaat om de vertraging van de aarde rondom haar aardas, dan levert dit ineens veel problemen op. Is de aarde 4,6 miljard jaar oud en zou met dezelfde frequentie een seconde aan de tijd toegevoegd worden, dan zou dit betekenen dat de aarde 4,6 miljard jaar geleden zo snel draaide, daar zou geen zwaartekracht tegenop kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Olie heeft helemaal geen miljoenen jaren nodig om te vormen
Oliebronnen hebben een druk van boven 20.000 psi (pressure square inch = druk per vierkante centimeter).
Dit is ver boven het gewicht van overbelasting voor gesteente. Deze te grote druk is tijdelijk geen probleem, echter kan gesteente een dergelijke druk maximaal 10.000 jaar stand houden. (3). De aarde kan dus niet ouder zijn dan 10.000 jaar! Evolutionisten willen ons echter laten geloven dat olie het bewijs is van een miljoenen jaren oude aarde. Wat nu als blijkt dat olie helemaal geen miljoenen jaren nodig heeft om te vormen. Er zijn verschillende onderzoeken en proeven ondernomen waarbij in korte tijd olie is gevormd. In 1996 werd een project van $22,4 miljoen in Westelijk Australië goedgekeurd om hiermee een fabriek te bouwen waar olie van afvalwater en slijk in 30 minuten werd geproduceerd.(4)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oudste boom ter wereld
Eén van de vele vragen voor evolutionisten die niet te beantwoorden zijn is wellicht de vraag rondom de oudste boom ter wereld zijn. Deze boom is vermoedelijk 4300 jaar oud. (5) Alhoewel datering van boomringen geen exacte wetenschap is en dus ook niet volledig betrouwbaar is de oudste boom ter wereld in ieder geval niet ouder dan 4300 jaar. Hoe is het mogelijk dat er geen boom is gevonden die ouder is? Is 4300 jaar de maximale haalbare leeftijd voor een boom? Als een boom 4300 jaar oud is waarom kan een boom dan niet 5000 jaar worden? Misschien kan een boom ook wel 5000 jaar of ouder worden, onder bijzondere omstandigheden, ware het niet dat ca. 4400 jaar geleden de aarde is bedekt door een wereldwijde zondvloed, en er derhalve geen bomen van ouder dan 4400 jaar voorkomen op aarde. Deze verklaring is logisch en past precies in het Bijbelse verhaal van Genesis. De Washington Post (datum publicatie onbekend, kopie artikel in ons bezit) maakte melding van een boom van 5 tot 6000 jaar oud. Deze boom: de 'General Sherman boom' bleek bij nader onderzoek echter ca. 2000 jaar oud. De wetenschap dacht een oudere boom gevonden te hebben en het zondvloedverhaal uit de Bijbel in diskrediet te brengen,helaas voor de onderzoekers blijft het Bijbelse verhaal overeind en houdt deze stand (tot in eeuwigheid)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
carlo, open alsjeblieft een andere vraag over dit onderwerp. het gaat hier om de schadelijke gevolgen van christelijk onderwijs voor de ontwikkeling van kinderen, niet over het feit dat de bijbel vol staat met aantoonbare onzin. overigens, als je de bovenstaande 3 reacties serieus neemt ben je er nog erger aan toe dan ik dacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hier geen vragen over. Ik heb zo een flauw vermoeden dat jij niet de vraag heb gesteld om de redenen die jij doet vermoeden. Zo als jij je voor steld over de bijbel zou jij je kinderen nooit naar een christelijke school doen ook al moesten niet naar school zou je dat nog beter vinden..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
christendom wordt altijd voorgesteld als het geloof van naastenliefde en verdraagzaamheid. ik had het idee dat het geen kwaad kon als mijn kinderen wat van die waarden meekregen. geloof me, als ik de keus had gehad, hadden ze niet naar deze school gegaan. we zijn vooraf wezen praten over of het kon, verstandig was enz enz. deze school heeft me de ogen pas geopend over hoe wreed en gewelddadig ook het christendom eigenlijk is. als ik het vooraf had geweten dan hadden we het anders gedaan. ik vind het overigens wel erg dat je de fabels uit de bijbel wel gelooft, maar een medemens niet carlo. ik weet niet hoe ik je kan overtuigen, maar onze 2 kinderen zitten echt op deze school, de problemen die ik beschrijf zijn echt en ik vraag me serieus af of het schadelijke gevolgen heeft. gezien de discussie hier ben ik niet de enige en is het een zinnige vraag. als je me echt niet gelooft wil ik je vragen niet meer te reageren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Christendom is het geloof van naastenliefde.
Maar God heeft weinig met zonde en is een heilig God en kan de zonde niet door de vingers zien.
Net als een vader zijn zoon niet kan vrij spreken als ie een steen op een auto gooit,als de vader zou denken ik ben en vader van liefde ik zeg en doe er niks aan,vind ik zo een persoon geen goede vader.Als een rechter een moordernaar vrij spreek om dat ie een rechter is van liefde had ie geen rechter mogen zijn. Het oordeel dat God over bepaalde steden velt moet je misschien niet aan kinderen voor lezen,maar is Gods oordeel en God is rechtvaardig.
De kinderen vind ik ook altijd een lastig onderwerp waarom die worden uitgeroeit weet ik niet maar denke wel dat die ouders daar verantwoordelijk voor zijn en dat God die kinderen wel opvangt en dat God er voor kiest die kinderen bij zich te roepen om dat hun aardse leven te beschadigt is denk ik zeg ik er bij... Als jij me vragen niet wil beantwoorden is dat jou goedrecht,maar ja ik kan er niks aan doen dat ik dat vermoeden heb. Maar ik ga wat rond bellen of dat mogelijk is. Je kinderen zitten op een gereformeerde school dat is een overkoepelende organisatie. Maar misschien heb je gelijk je hoort het van me
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb gebeld word vanmiddag terug gebeld om dat de leraren druk waren dus ik hoor het wel. En ik zal je ook eerlijk vertellen als je gelijk heb hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, carlo, ik heb jou toch niet nodig om te weten wat er op de school van onze kinderen gebeurt? ik ken de waarheid en dat is genoeg, dat zou jij toch moeten begrijpen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@alknobe: misschien is jouw ervaring een wat al te ongemakkelijke waarheid?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@suzyQ: ik zou er best wat voor over hebben om mee te mogen luisteren met dit telefoongesprek trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou alknobe wat je zij is gedeeltelijk waar het verhaal over lot komt wel voor maar de nadruk word gelegd dat abraham lot helpt en dat God zijn plannen deelt met abraham en de na druk word niet gelegd op het verwoeste van sodom en gomorra en er word ook niet gelezen uit de staten vertaling want dat kan ook niet want dat is nog onbegrijpelijker dan gebarentaal..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus ik denk dat ik jou gerust kan stellen het valt allemaal wel weer mee.het zal geen blijvende schade aanrichten. Ze lezen ook niet direct alles uit de bijbel ze hebben een schema genaamd levend water en dat gaan ze het hele jaar door en is zo gemaakt dat het geen schade kan aanrichten aan kinderen op die leeftijd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als hij de leraar van een school vraagt of op een niet nader genoemde andere school het verhaal van Lot wordt verteld in groep 3? Hoezo, denk je dat die leraar dat een beetje raarrr vindt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kom op nou zeg jij doet net of christenen monsters zijn en die verhalen aan kleine kinderen op een gruwelijke manier vertellen. die leraar zegt doe even normaal,ik zeg nee ik begrijp u wel, ik schaamde me gewoon ik heb hem maar uit gelegd van waar de vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@suzyQ: ja precies. maar ik zie inmiddels dat carlo het mooi heeft beschreven. @carlo: ik heb wel bewondering voor je doorzettingsvermogen en je toewijding. ik vind het ook een waardevolle toevoeging. in ieder geval blijkt hieruit wel dat onze school niet de enige school is waar het gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Carlo's reacties stonden er nog niet toen ik mijn laatste reactie schreef. Trouwens, wordt de lesmethode Levend water wel gebruikt op de school van jouw kinderen? Het kan net zo goed het veel vaker gebruikte Kind op maandag zijn, of nog een totaal andere methode.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarbij trouwens gezegd moet zijn dat genesis 18 en 19 inderdaad in de methode Levend water worden behandeld in groep 3: http://www.bijbelonderwijs.nl/bron/cms_file/173-Bijbelgedeelten_ouders.pdf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jij bent mij weer even na gegaan,mooi.
bedankt kan ik even kijken wat ze die kinderen precies leren..
Hoeveel van de christelijk opgevoede kinderen zijn later atheist geworden - verbazend veel dus. De kans op psychologische beschadiging is afhankelijk van honderden factoren. De band ouders-kind, een onafhankelijk beroep, bible belt, ... Ooit komt de dag dat je uw kinderen kunt laten kennismaken met de echte, brede wereld.
Hou moed.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een voorbeeld ben ik misschien zelf. Op mijn 13 een regionale wedstrijd godsdienst gewonnen, op mijn 16 het geloof al volledig vaarwel gezegd. Mijn godsdienstige periode leverde mij enkel anekdotes op en geen milimeter schade.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier nog zo een ; op mijn 16e vond ik niks leukers dan met catechesatie de beste preek verzinnen en zondags voordragen, en na mijn catechesatie wist ik één ding heel zeker dit is niks voor mij. Geen schade, wel veel kennis.
Ik ben het helemaal met je eens. Dit is geen leerstof voor zulke jonge kinderen, zelfs volwassenen gruwen er van. En het verhaal dat God liefde is, gaat er bij mij al helemaal niet in. Op een dergelijke school worden kinderen al jong geïndoctrineerd en gehersenspoeld, het godsdienstonderwijs is grotendeels gestoeld op bangmakerij, waar ze later in hun leven nog best last van kunnen hebben. Wees er bijtijds bij en stel je kinderen hier niet aan bloot. Probeer toch om een andere school te vinden, desnoods iets verder weg. Beter wat verder reizen dan dat je kinderen over een jaar met angstcomplexen zitten, dankzij God en zijn onmenselijke straffen.

Toegevoegd na 23 minuten:
En wie mij voor dit antwoord wil minnen - dat laat mij Siberisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ijskoud! +
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik houd van Siberië!   +
Kristal
13 jaar geleden
:-) Cryo
Kristal
13 jaar geleden
Maar Frans... ik wil je niet beminnen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel, Kristal. Maar ik ben ook niet op zoek naar een minnares, ik heb een lieve vriendin :-)
Kristal
13 jaar geleden
Ha! dan beplus ik je :-))
Ik heb zelf op een katholieke school gezeten en ondanks dat het natuurlijk lastig te zeggen is van jezelf denk ik niet dat ik een scheef wereldbeeld heb en ben ik zeker geen (potentiële) katholieke fundamenatlistische godsdienstwaanzinige.
Nu ligt het er natuurlijk wel aan hoe een school omgaat met het geloof. In het voorbeeld dat je schetst kan je natuurlijk heel expliciet al gebeurtenissen benoemen of je kan meer de focus leggen op het moraal van het verhaal. Ik weet bijvoorbeeld dat er ook iets is als de kinderbijbel waar de verhalen wat kindvriendelijker zijn opgeschreven. Als het echt heel verhaal wel letterlijk wordt vertelt dan zou ik dat wel heel kwalijk vinden, zeker bij kinderen van deze leeftijd is dat belachelijk. Ik neem aan dat dit net het geval is.
Wat de gevolgen zijn is lastig te zeggen, het ligt erg aan de manier waarop een school omgaat met het geloof.
Op mijn school werd ik niet lastig gevallen met al die bijbel bullshit, het was meer een reguliere school ( maar bijvoorbeeld wel met pasen naar het plaatselijke zorginstelling om een paastak brengen, kerstdiner in de klas etc.)
Ik vind zelf wel behoorlijk ver gaan om kinderen dit soort bijbelverhalen te laten lezen, ik zou persoonlijk sowieso mijn kinderen niet op dit soort scholen zetten, maar ik denk dat kinderen vaak slimmer zijn dan menigeen denkt. Ik denk dat het wel belangrijk is om als ouder je kind te wijzen op de boodschap achter het verhaal. Zolang je je kind leert en vertrouwt om zelf na te denken en de school het kind ook deze ruimte geeft denk ik dat het wel mee valt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel extreem verteld hoor, ik heb altijd op een christelijke school gezeten en zo is het mij nog nooit verteld.
En God wordt niet als een gewelddadige en misdadige God afgebeeld, want Hij laat Lot vluchten voordat de stad verwoest wordt. God verwoest de stad trouwens nog na de mensen te waarschuwen.
En God keurt dat laatste ook zeker niet goed, wat ook wel tegen jullie kinderen gezegd zal worden, hoewel ik betwijfel of ze dat stukje van het verhaal vertellen. Ik weet het ook alleen omdat ik het in de Bijbel gelezen heb, het is me nooit verteld.

Ik denk dat christelijk onderwijs juist positief is voor jullie kinderen. Ze zullen minder snel verkeerde dingen doen, omdat ze weten dat God dat afkeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen gewelddadige en misdadige god? Omdat hij één gezin - exclusief de moeder wiens enige zonde omkijken is - laat vluchten en alle andere mensen in de stad, mannen, vrouwen én kinderen, uitmoordt? En wat zijn de verkeerde dingen die de kinderen van alknobe minder snel zullen doen? Homo 'worden'? Is dat de les? Of als het gaat om het willen verkrachten van andermans gasten, zouden die kinderen dát dan doen als ze niet vrezen door de god van de bijbel vermoord te worden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, de inwoners van Sodom en omliggende steden gingen door met zondigen tegen God nadat hij hen had gewaarschuwd. En lot met zijn gezin was de enige in het hele gebied die God diende, daarom liet hij hun vluchten. de verkeerde dingen zij bijvoorbeeld andere mensen vloeken enz.
en het gaat niet om het vrezen om door God vermoord te worden, maar uit respect en omdat het van God niet mag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, dus de kinderen die in Sodom en omliggende steden woonden, tot aan baby's toe, verdienden vermoord te worden om hun zonden? En als je omkijkt naar het thuis dat je moet ontvluchten, verdien je de dood? Respect? Alsjeblieft, dit verhaal zegt 'doe zoals ik zeg, of anders...'. En dat is een heel grote 'en anders', waarbij per definitie ook onschuldigen het leven laten. Je praat trouwens handig om mijn vraag heen, dus ik stel hem gewoon nog een keer: wát zijn de verkeerde dingen die de kinderen van alknobe minder snel zullen doen vanwege deze les, of het nu uit vrees of respect is? Homo worden? Of andermans gasten willen verkrachten? Vertel eens wélke van de zonden uit dit verhaal zouden die kinderen uitvoeren als ze dit verhaal niet hadden gehoord op school? Wát is - en dan heel concreet graag - de les die ze hieruit trekken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als God niet gewelddadig en misdadig is weet ik het niet meer. Vergeleken met wat Hij met mensen zou hebben aangedaan of laten aandoen verbleekt alles wat mensen elkaar aandoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amerika was ook gewaarschuwd door al qaeda, maar was het daarom geoorloofd om de twin towers aan te vallen? deze redenering gaat mank. het zal je misschien verbazen, maar ook ik doe geen verkeerde dingen. niet omdat god het eventueel zou afkeuren. dat heet moraal en iemand die een god nodig heeft omdat hij anders zou vervallen in immoreel gedrag is behoorlijk sneu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vrouw van Lot hield van die zongige stad en verlangde terug en dan zal je sterven met die stad..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan heb je het ovetr kinder offers orgies mannen die destraten rond gingen om jonge mannen te verkrachten...
Te veel om op te noemen dat de kinderen werden vermoord is wat lastiger weet ik ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bron graag: waar in de bijbel staat dat van die kinderoffers? En leg eens uit (en volgens mij heb ik je dit al eerder gevraagd), waar ligt de rechtvaardigheid erin als de slachtoffers (de jonge mannen die verkracht zouden worden, de kinderen die geofferd zouden worden) met de daders samen worden vernietigd? Ik begin te denken jij alleen een zwaar aangedikt verhaal gelooft dat door één of andere predikant is verzonnen om het er nog een béétje op te laten lijken dat zo'n genocide ooit gerechtvaardigd zou kunnen zijn. Hoe bijbelvast ben jij eigenlijk? Noem eens boek en vers?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lees heet verhaal is in de Bijbel en dan met de kanttekeningen uit de statenvertaling, ik kan het niet beter uitleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
suzyQ: carlo is niet erg bijbelvast. ergens bij een andere vraag las ik dat hij een hallucinatie heeft gehad (volgens mij noemde hij het zelf een visioen) en leeft sindsdien daarom zijn leven in het teken van god. soms noemt hij de bijbel het onfeilbare woord van god. als er iets in staat wat afschuwelijk of aantoonbare onzin is dan moet er niet zo worden gezeurd over details of de mensen die het hebben opgeschreven hebben een foutje gemaakt.
Cryofiel
13 jaar geleden
Da's kenmerkend - het gebruik van niet-falsificeerbare stellingen. Als de bijbel iets goeds zegt, is dat een bewijs dat de bijbel de waarheid bevat. Als de bijbel iets verkeerds zegt, komt dat doordat er een foutje is gemaakt, of moet je het gewoon anders interpreteren. Ook in dat geval is het dus een bewijs dat de bijbel de waarheid bevat. Het frappante is: de mensen die op die manier denken, hebben geen idee wat er mis is met de bovenstaande twee punten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@hilline: ik vraag waar het in de bijbel staat, niet waar het in de kanttekeningen staat die er véél later ooit eens bij zijn gezet. Carlo beschouwt de bijbel als de werkelijke geschiedschrijving uit die tijd. Als dat zo is, dan is er maar één bron waar uit zou kunnen blijken dat er (volgens die geschiedschrijvers) in Sodom aan kinderoffers werd gedaan: de bijbeltekst zelf. Maar misschien kan Carlo zélf zijn beweringen staven met boek en vers?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@cyrofiel die punten kloppen helemaal niet
@suzyQ Dat er in Sodom aan kinderoffers werd gedaan staat nergens in de Bijbel, hij zal daar wel andere bronnen voor hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ontwijd de naam van je God niet door een van je kinderen aan Moloch te offeren (Lev.18:21 en Lev. 20:1-15) Bij opgravingen in het Fenicische Cartago is onlangs een kinderbegraafplaats (een tofet)ontdekt met duizenden resten van verkoolde beenderen in grafurnen. Een Tofet is een Bijbelse plaats. Het is de plek waar kleine kinderen geofferd werden als brandoffer. De kinderen kwamen om door verstikking.Een vreselijke plaats! Die plek werd een Tofet genoemd enz ga zo maar door
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was in die tijd normaal bij de heidense volken om kinderen op te dragen aan hun Goden onderzoek en vind er is nog veel meer afschuwlijk.we kennen die tijd niet het schijnt echt afschuwlijk te zijn geweest
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het idee van het 'letterlijk lezen van de Bijbel' zit vaak een stukje zelfbedrog in, . "Niemand leest de Bijbel letterlijk. Kijk naar Genesis 1 bijvoorbeeld. Daar wordt het firmament beschreven – een vaste stevige koepel boven de aarde – daar gelooft niemand meer in. Zo'n beetje alle uitleggers zijn het daar over eens. Daar staat dat de hemellichamen zich letterlijk 'aan' die koepel bevinden en dat er wateren boven die koepel zijn. Als men dit letterlijk leest, dan loop je vast. Ik lees de Bijbel letterlijk als het voor de hand liggend is. Vaak doen we dat niet. De context gebiedt ons soms om woorden figuurlijk overdrachtelijk te nemen." als bijvoorbeeld Bijbelteksten waar onder meer staat dat de aarde vier hoeken heeft. Een letterlijke opvatting geldt hierbij niet, .Alknobe wat ben je toch een vals
Cryofiel
13 jaar geleden
@hilline, die punten heb ik gezien in een vorige dissertatie van aimeeTJE. Waar het ook over gaat, of de bijbel het nu goed zegt of niet: het maakt allemaal niet uit. Alle gevallen "bewijzen" dat de bijbel de enige echte absolute waarheid bevat.
Cryofiel
13 jaar geleden
@Carlo, dus je mag de bijbel NIET letterlijk nemen? Je moet kijken OF de bijbelteksten wel of niet waar zijn? Heel goed, heel goed - je hebt de eerste stap gezet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pfft cryo, respect voor je uithoudingsvermogen :) carlo: zie je nu niet hoe krom dat is?: mensen straffen omdat ze hun kinderen offeren door..... hun kinderen te vermoorden!? stamt 'het kind met het badwater weggooien' misschien uit die tijd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Job 9:6, 26:11 en Ps. 75:4 is sprake van de ‘zuilen’ van de aarde, terwijl iedereen weet dat zij geen ‘zuilen’ heeft. In Ps. 93:1, 96:10 en andere teksten lezen we dat de aarde ‘vast staat’, terwijl iedereen weet dat zij een planeet is die door de kosmos snelt.In de Bijbel is de aarde een platte schijf met ‘vier hoeken’ (Hand. 10:11; Op. 7:1), oftewel ‘einden’ (1 Sam. 2:10; Jer. 51:16). De ‘einden’ der aarde zijn de begrenzingen van de aardschijf waarop wij wonen (vgl. 2 Sam. 22:16; Ps. 104:5; Spr. 8:29). In de bijbelse voorstelling zijn dit de ‘voorraadschuren’ waaruit God de regen en de sneeuw laat voortkomen (Jer. 51:16; vgl. Job 38:22). Daar klopt ‘letterlijk’ allemaal niets van. Maar dat is voor het geloof helemaal niet erg, want daar gaat het in al deze gevallen helemaal niet om.Niemand neemt het ‘afhakken’ in Matt. 5:29, of de 490 keer in 18:22, of het ‘haten’ van je familie in Luc. 14:26 letterlijk. Geen enkele protestant neemt het ‘dit is mijn lichaam’ in Luc. 22:19 letterlijk. Niemand gelooft dat in Hand. 27:27 het land het schip naderde, hoewel dat er letterlijk staat. Elke bioloog weet dat graan niet letterlijk ‘sterft’ als het in de aarde valt (vgl. Joh. 12:24; 1 Kor. 15:36). Bijna niemand neemt het ‘opheffen’ van de handen bij het bidden (1 Tim. 2:8) letterlijk of past 1 Tim. 5:9-14 (over de weduwen) nog letterlijk toe. En hoeveel nemen de meeste christenen letterlijk in het boek Openbaring? Geen enkel probleem mee ze weten dat God bestaat en kennen de zelfde God als mij, maar ze wisten niet zo veel van wetenschap maar maakt dat wat uit.Ik snap het probleem niet...Je moet de bijbel op juiste manier zien en lezen anders begrijp je het niet en daar voor moet je God kennen en moet de heiligenn geest je helpen. Want de letter die Dood maar de Geest maakt levend 2 korinthe 3:6-7
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom die kinderen ook werden dood gemaakt snap ik ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar ik hoop dat allemaal beter te mogen begrijpen.
Maar ik pas wel op wat ik over onze God zeg.
Huiveringwekkend is het om te vallen in de handen van de Heer. hebreeén 10 vers 31
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, dat snapt niemand, daarom is het ook zo wreed van deze god.
Cryofiel
13 jaar geleden
Nou, volgens mij zegt Carlo zojuist dat we de bijbel niet altijd hoeven te geloven. Als er dus in de bijbel staat dat het goed was om duizenden soldaten te laten verdrinken in het water, dan mogen wij met recht vinden dat het heel anders is, en dat die massaverdrinking onnodig wreed was, ja, zelfs onterecht was. Als in de bijbel staat dat ook baby's, peuters en kinderen werden vernietigd toen twee hele steden kapot werden gemaakt, en dat dat goed was - dan hebben wij meer gelijk dan de bijbel wanneer wij beseffen dat dit een misdadige massamoord was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk dit bedoel ik nou cryofiel jij snapt precies wat ik bedoel nu. Zo slim ben je wel...
Cryofiel
13 jaar geleden
Nu aimeeTJE nog...   ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee die dingen mag je wel letterlijk nemen,voor als je het toch niet begrijpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou in ieder geval slaap lekker ik ben het zat.
Cryofiel
13 jaar geleden
Eh - en hoe weet je dan welke dingen je wel letterlijk moet nemen, en welke dingen je volgens je eigen inzichten mag interpreteren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Carlo: ik kan niet anders dan concluderen dat je géén bron hebt voor je bewering dat er in Sodom kinderen werden geofferd en dat Sodom om die reden werd vernietigd.
Kristal
13 jaar geleden
Kijk Carlo, wat je hier zegt is zo kenmerkend voor fervente gelovigen:
citaat: "Maar ik pas wel op wat ik over onze God zeg.
Huiveringwekkend is het om te vallen in de handen van de Heer. hebreeén 10 vers 31" Dat is wat ik bedoel, uit angst sta je jezelf niet toe om vrij te denken. En zelf vind je dat dat niet zo is. Ik word er verdrietig van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je wil een buiten bijbelse bron ik heb toch die bron van die opgravingen van kinder begraafplaatsen... Ja God heeft zo veel geduld met ons en wet praten zo makkelijk en we doen net of we alles weten dat geld ook voor mij,ik kan best begrijpen dat het soms zwaar voor God moet zijn om zich in te houden tegen over ons hij ziet alles en het leiden van andere wat er allemaal op deze wereld afspeeld en wij lullen maar wat raak we zouden in actie moeten komen en ik geloof ook dat God toornig kan zijn en niet een zweverige God is die alles goed keurt om dat ie liefde is nee dat geloof ik niet ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee cryofiel dat wil ik niet zeggen,maar jou ga ik het niet uitleggen want je begrijpt het best.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal bedankt voor je bezorgdheid,maar ik vind vrij denken heel belangrijk en ik heb ook me vragen,maar ik ben voorzichtig in mijn woordgebruik naar jullie toe over God maar ik klaag heel veel bij God en dat doen heel veel mensen in de bijbel,maar ik klaag niet naar mensen. God weet mijn vragen en die mag ik hebben.
Cryofiel
13 jaar geleden
Je zegt dat je dat niet wilt zeggen. Waarom zeg je het dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
over dat je zij dat we niet altijd de bijbel moeten geloven daarop zij ik dat wil ik niet zeggen maar dat weet je wel.. cryofiel
Cryofiel
13 jaar geleden
Moeten we nu wel of niet altijd de bijbel geloven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
carlo, ik ben het helemaal met je eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@cyrofiel het is aan jou om het te geloven, ik hoop dat je wel alles geloofd, hoewel ik daar niet echt de indruk van krijg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Carlo: heb je het verkeerd gelezen? Ik vraag juist waar *in de bijbel* staat dat er - zoals jij beweert - *in Sodom* aan kinderoffers werd gedaan. Jij ziet de bijbel als geschiedenisboek. Jij zegt dat er in Sodom aan kinderoffers werd gedaan. Dus vraag ik jou waar in de bijbel staat dat in Sodom aan kinderoffers werd gedaan. Ik vraag nu eens niet naar een buitenbijbelse bron. Ik wijs je erop dat jij zelf een buiten de bijbel om verzonnen verhaal gebruikt om goed te praten wat jouw god volgens de bijbel met Sodom gedaan zou hebben, namelijk totale vernietiging van mannen, vrouwen en kinderen. Ik weet niet waar jij dat verhaal vandaan hebt, dat Sodom zou zijn vernietigd wegens kinderoffers. Maar ben je zelf niet eens op het idee gekomen om gewoon eens te controleren wat hierover in de bijbel staat? Lees je de bijbel eigenlijk wel eens, of vertrouw je maar op de verhalen die één of andere predikant je vertelt over dit boek?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@carlo: ik heb het al eerder gezegd: mensen straffen omdat ze hun kinderen offeren door hun kinderen te vermoorden is idioot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alknobe, is het idioot om mensen te straffen omdat ze hun kinderen vermoorden?!! Nou, daar ben ik het dus helemaal niet mee eens. @suzyQ: de Bijbel is geen geschiedenisboek, en naar wat ik weet, staat er nergens in de bijbel dat er in Sodom aan kinderoffers werd gedaan, maar Carlo zegt dat er opgravingen zijn gedaan.
ik geloof dat je zelf maar eens goed de Bijbel moet gaan lezen.
Cryofiel
13 jaar geleden
@hilline, nee, ik ben zelf(standig) gaan nadenken. Daarbij heb ik *meer* meegenomen dan alleen die bijbelteksten. Ik heb elders beschreven wat ik zou moeten doen om terug te keren tot het christelijke geloof. Om dat te doen, zou ik enorm veel dingen moeten *vergeten*, en zou ik enorme stukken van de werkelijkheid moeten *ontkennen*. Dat weiger ik. Ik houd mijn blik liever breed.
Cryofiel
13 jaar geleden
@hilline, of de bijbel een geschiedenisboek is of niet, hangt af van de omstandigheden. Althans, dat heb ik van aimeeTJE geleerd. Of je de bijbel letterlijk mag nemen, hangt ook af van de omstandigheden. Het idee is: --  Als je een passage tegenkomt die je bevalt, dan zeg je: ja, de bijbel is letterlijk waar. Want het is het onfeilbare woord van onze god. --  Als je een passage tegenkomt die je niet bevalt, dan zeg je: nee, je moet de bijbel niet letterlijk nemen. Het gaat om de achterliggende bedoeling, om de symboliek. Want het is het idee van onze liefhebbende god. Je moet dus *achteraf* zo praten dat de bijbel precies datgene zegt wat jij erin wilt zien. Zo krijg je dus het (voor jou) perfecte boek. Tja, en dan kun je natuurlijk niet begrijpen hoe anderen zo'n perfect boek kunnen afwijzen. Dat moet dan wel ofwel domheid, ofwel pure slechtheid zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@hilline: je hebt niet goed gelezen. ik zei: het is idioot om mensen te straffen die hun kinderen vermoorden door hun kinderen te vermoorden. je straft ze dus door te doen waarvoor je ze straft? als dat niet idioot is dan weet ik het niet meer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alknobe, die kinderen én hun ouders werden gestraft, en ja, soms moet je boeten voor de zonde van een ander... Cryofiel, ik vind het jammer dat je afstand hebt genomen van het christelijk geloof, maar het is je eigen verantwoordelijkheid. Ik weet soms ook niet hoe ik de Bijbel moet interpreteren, maar zoiets kan je ook aan God vragen, en Hij zegt dan wel hoe je het moet doen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Je kunt me wel oproepen om jouw boekje te lezen en in jouw god te gaan geloven - maar naast jou staat Achmed, die precies dezelfde oproep doet. Het enige verschil is dat hij een ander boekje en een andere god heeft. Hoe kan ik ooit bepalen wie van jullie twee gelijk heeft? Ik zie twee volstrekt identieke personen voor mij staan, die volstrekt identieke oproepen doen. Daarnaast heb ik natuurlijk het probleem dat ik heel veel dingen zou moeten vergeten, en andere dingen zou moeten ontkennen, als ik over zou willen stappen op Achmeds of jouw systeem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan het allebei gaan onderzoeken, en je zult merken dat er een heleboel verschillen zijn. Het is trouwens niet 'mijn boekje' maar Gods boek.
Cryofiel
13 jaar geleden
Sorry, ik heb me wellicht niet duidelijk genoeg uitgedrukt. Ik was op zoek naar de VERSCHILLEN tussen Achmed en jou, niet naar de OVEREENKOMSTEN. Wat je nu schrijft, heb ik ook van Achmed gehoord. Wat is er nu ANDERS tussen jou en Achmed? Ik zoek naar iets dat mij in staat stelt te weten wie van jullie twee de waarheid vertelt en wie van jullie liegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij alle godsdiensten over de hele wereld moet je dingen doen om je God tevreden te stemmen zeg maar. Maar bij het Christendom kan je bekeerd worden uit genade (zo is het bij geen een andere godsdienst) En God heeft zelfs Zijn eigen Zoon laten lijden, wat Hij zelf ook wilde, voor de zonde van de mensen, zodat ze bekeerd kunnen worden.
Cryofiel
13 jaar geleden
En zo heeft elk geloof zijn eigen dingetjes die de andere geloven niet hebben. Zo geeft Achmed hoog op van zijn geloof, waarin van je wordt verwacht dat je niet alleen goed bent voor de minderbedeelden, maar dat je je elk jaar een paar weken net zo behoeftig VOELT als een minderbedeelde. Met wat je nu vertelt kan ik dus nog steeds niet zien wie van jullie twee meer gelijk zou hebben dan de ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar God is nou juist de hoofdzaak van een godsdienst, wat jij noemt vind ik maar een bijzaak. natuurlijk moet je goed zijn voor minderbedeelden, maar ik snap niet waarom je je verplicht behoeftig zou moet voelen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Omdat in de praktijk blijkt dat mensen die zelf hebben ERVAREN hoe het is om behoeftig te zijn, guller zijn dan mensen die die ervaring nooit hebben gehad. Maar goed, het gaat niet om dat ene puntje. Elk geloof heeft zo zijn eigen puntjes, waarmee dat geloof zich onderscheidt van alle andere geloven. De vraag blijft: wat is het verschil tussen jou en Achmed? Of tussen jouw boek en Achmeds boek? Of tussen jouw god en Achmeds god? Of tussen jouw geloof en Achmeds geloof? Hoe kan ik ooit voor één van beide kiezen? Als ik niet kan kiezen, hoe kunnen Achmed en jij dan wel kiezen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@hilline: je snapt dat waarschijnlijk niet omdat je christen bent. als je in afghanistan was geboren had je het weer wel gesnapt, omdat je dan moslim was geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet achmed vragen of ie God kent of God zijn hart heeft aangeraakt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat ben ik met je eens alknobe Cryofiel, wij (het christendom) geloven dat er in de tijd voor Jezus verschillende profeten zijn geweest. En Jezus is de Zoon van God, die dus God en mens tegelijk was, in tegenstelling tot de andere profeten die alleen mens waren en een roeping van God hadden.
De Islam gelooft dat Jezus een profeet was net als al die anderen, en waarvan Mohammed de grootste profeet was die visioenen kreeg op een berg. Mohammed heeft de Koran samengesteld uit delen van de Bijbel en van andere wetenschappelijke boeken uit die tijd en visioenen die hij kreeg heeft hij opgeschreven.
Mohammed leefde in ong. 500/600 na Chr. dus de Koran is ongeveer 1400 jaar oud, terwijl het begin van de Bijbel is geschreven in ong. 1400 v. Chr. en er is later telkens weer wat bijgekomen tot ong het jaar 100 na Chr.
De Bijbel is dus het oudste boek, en er is één vroegere versie van in het Grieks/Hebreeuws (wel verschillende vertalingen), terwijl over de Koran verschillende meningen zijn: - Mohammed zou de hele Koran geopenbaard zijn door een engel, die later opgeschreven is.
- andere meningen zijn dat Mohammed's openbaringen voortkwamen uit epileptische aanvallen.
- tenslotte onderzoekers die op grond van archeologische vondsten en onderzoeken menen dat de Koran is ontstaan uit een verzameling geschriften uit de tijd Vóór Mohammed. als ik het eenzijdig belicht moet je het zeggen, maar ik zal nog verder zoeken.
Cryofiel
13 jaar geleden
@Carlo, dat heb ik Achmed natuurlijk al lang geleden gevraagd. Hij antwoordde wat ik verwachtte: ja, Allah had zijn hart geraakt, dat was voor hem de belangrijkste persoonlijke openbaring, het bewijs dat Allah er voor hem is, dat Mohammed zijn Profeet is, en dat de Quran de waarheid bevat.
Cryofiel
13 jaar geleden
@hilline, daar waar het christendom stil is blijven staan, heeft de islam dus extra ontwikkelingen meegenomen. De islam houdt dus rekening met kennis die door het christendom wordt buitengesloten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@cryo: komt dat niet alleen maar omdat het christendom ouder is dan de islam? dat de islam daarom tijdens het verzinnen van hun religie meer kennis had dan de christenen toen ze de bijbel schreven?
Cryofiel
13 jaar geleden
@alknobe, natuurlijk is dat zo. En dat maakt - in principe - de islam daadwerkelijk tot een betere godsdienst. Tenminste, als dat het enige verschil zou zijn. Datzelfde idee maakt echter onze huidige kennis nog weer beter dan welke godsdienst dan ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus er bestaat een grote kans dat er nu een nieuwe godsdienst ontstaan, en dat ie dan ook waar is? ik heb nog een link gevonden naar jouw vraag Cryo: http://www.goeievraag.nl/vraag/verschil-tussen-islam-christendom.25047
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik evangeliseer onder de moslims die kennen God niet persoonlijk alleen uit de Koran. ik ben ook in de moskee geweest.
Cryofiel
13 jaar geleden
Zo zijn er ook moslims die evangeliseren onder de christenen. Misschien dat jij moslims oppikt die de vonk van Allah nooit hebben gevoeld. Achmed zul jij niet kunnen overhalen, die heeft die vonk wel gevoeld. Zo zijn er moslims die christenen oppikken die de vonk van god nooit hebben gevoeld. Die moslims zullen jou nooit kunnen overhalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mensen gewoon zien veranderen verhalen van vader die liefde vol werd naar zijn gezin moeder vond weer hoop en kon uit een burnout kruipen en weer genieten van het leven. Kinderen zagen pappa veranderen
en en al blijdschap wat doe jij cryo je praat niet meer ga er op uit en zoek en vind dan zal je de goede God zien het is niet de God waar je bang voor was dat was je verbeelding...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn nooit christenen geweest
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik heb mensen gewoon zien veranderen. Vaders die liefdevol werden naar hun gezinnen, moeders die weer hoop vonden. Kinderen die geen kleine ettertjes meer waren, maar normale kinderen werden, met vreugde. Eén en al blijdschap. Doordat ze tot Allah waren gekomen. Ga erop uit, Carlo. Zoek en vind. Je bent al in de moskee. Praat niet zoveel, maar luister. Luister naar de boodschap van de Profeet. Dan zul je het goede zien, dan zul je een grotere Waarheid zien dan je ooit hebt gekend. Je zult uit je angst kruipen en eindelijk *echte* liefde voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarvoor zou ik angst hebben cryofiel je moet niet van uit je zelf intrepeteren en de vrees die ik heb is terecht. Want in mij schuilt duisternis wat ik zelf in me leven heb toe gelaten,dus ik stel me terecht nederig naar God op en een lichte vrees als een kind naar zijn vader (vrees) staat voor ontzag niet dat je denkt dat ik bang ben voor God.En ik voel echte liefde voor mensen maar doe er ook nog wat mee.
Kristal
13 jaar geleden
@Cryo ja, het is inderdaad maar net waar je geboren wordt... @Carlo, je zou een even echte Moslim geweest zijn als Achmed is en hij een even echte Christen als jij wanneer hij in Nederland was geboren. @Highline, er zou hooguit een nieuwe godsdienst kunnen ontstaan die meer ontwikkeld is, niet een godsdienst die waar is. Want het probleem is juist dat religieuze mensen allemaal denken dat alleen hun godsdienst de ware is. De rest van de hele wereld zit fout.
Een ware godsdienst kan alleen bestaan wanneer iedereen zijn eigen religieuze ideeen waardeert en naleeft
en zich er tegelijkertijd van bewust is dat de ander in zijn andere religieuze beleving even waar is, net als degenen die zich niét met religie bezig wensen te houden.
Dan pas kom je bij de kern van alle religies en spirituele groeperingen, bij de kern van het mens zijn;
onvoorwaardelijke liefde.
Ieders geloof en ongeloof, weten en niet weten mag er zijn.
Ik zou nu bijna Amen zeggen maar ik wil niemand kwetsen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn heel veel moslims die tot geloof komen in de waarheid
http://www.youtube.com/watch?v=BO18PQLYZiI
Cryofiel
13 jaar geleden
@Kristal, dat zou een leuke vraag zijn voor GV: wat is het islamitische equivalent van Amen? @Carlo: je hebt helemaal gelijk. Er zijn inderdaad heel veel ex-christenen die tot het geloof zijn gekomen in de waarheid van Allah en de Profeet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een christenen kan nooit moslim worden om dat Jezus zegt niemand rooft ze uit mijn hand,Die mensen waren zoekende,en hebben snel op gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo word het ook niet verteld op schooltjes ik heb gebeld ze lezen uit de nieuwe bijbelvertaling. Het verhaal over Lot word heel anders uitgelegd dan als ze aan volwassenen zouden uit leggen. Der na druk word gelegd dat Abraham zou neef Lot te hulp schiet (Naastenliefde en voor elkaar op komen)En dat God Zijn plannen deelt met Abraham Nadruk (God is een persoonlijke God) Deze vraag is gesteld om een discussie uit te lokken. Die leraar die zei doe even normaal wij hebben een project dat is op leeftijd afgestemd genaamd levend water en daar onderwijzen wij uit. Wij lezen niet voor uit de statenvertaling want dat is voor kinderen onbegrijpelijk
Toen heb de leraar maar uit gelegd hoe het zit om dat ik me gewoon schaamde voor de vraag die ik stelde dat het mijn vraag niet is maar van een ander. 8. Lucas 6,26
Wee jullie wanneer alle mensen lovend over je spreken
Cryofiel
13 jaar geleden
@Carlo, over je eerste reactie: als je dit zo goed weet, dan weet je vast ook heel goed dat de Moslims dezelfde verhalen hebben. Over je tweede reactie: je beweert dat de vraagsteller expres provoceert, en dat hij met gespleten tong spreekt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Carlo: Ach jee, ik ben bang dat je óf die leraar niet goed hebt begrepen, óf hij de zaken een beetje verkeerd heeft voorgesteld. Er wordt inderdaad in groep 3 de nadruk erop gelegd dat Abraham (dan nog Abram) Lot te hulp schiet. In hoofdstuk 4. Genesis 18-19, met heel expliciet Sodom en Gomorra als thema, komt aan bod in hoofdstuk 5... http://www.bijbelonderwijs.nl/bron/cms_file/173-Bijbelgedeelten_ouders.pdf @Hilline: Ik citeer je even, anders is niet duidelijk waar ik op reageer. "de Bijbel is geen geschiedenisboek," Dat weet ik. Het is Carlo die bij deze vraag steeds roept dat het geschiedschrijving zou zijn. En verder beweert dat er in Sodom aan kinderoffers zou worden gedaan. Ik probeer duidelijk te maken dat zélfs in dat geschrift dat hij ziet als geschiedschrijving geen vermelding is van die kinderoffers die volgens hem de rechtvaardiging zouden zijn van de vernietiging van Sodom. " en naar wat ik weet, staat er nergens in de bijbel dat er in Sodom aan kinderoffers werd gedaan, maar Carlo zegt dat er opgravingen zijn gedaan." Ja, dat was een slim rookgordijn van Carlo. Lees nog maar eens goed terug: hij zegt dat er heel ergens ánders opgravingen zijn gedaan. Als er in India zwerfkinderen worden ontvoerd ten behoeve van orgaanhandel (moderne kinderoffers), is dat dan rechtvaardiging om Enschede van de kaart te vegen? "ik geloof dat je zelf maar eens goed de Bijbel moet gaan lezen." Waarom krijg ik dit zo vaak te horen van gelovigen? Waarom denk je dat ik dat niet heb gedaan en doe? Ik ben geïnteresseerd in religie, daar vloeit automatisch uit voort dat ik me ook verdiep in de bijbel. Vandaar dat ik weet dat Carlo's claim over kinderoffers in Sodom geen deel is van de schrift, maar gewoon een verzonnen verhaal (waarschijnlijk niet door Carlo zelf) om deze genocide in de bijbel nog een béétje te 'rechtvaardigen'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het jammer dat jullie het niet begrijpen.
SuzyQ dat laatste heb je dan denk ik nog niet goed genoeg gedaan.
Iedereen heeft zonde en erfzonde, dus het zou zelfs ook nog rechtvaardig zijn als God de hele wereld zou vernietigen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik denk dat wij het juist heel goed begrijpen. Ik denk dat jij degene bent die het niet begrijpt. Heb je eigenlijk wel enig idee wat we bedoelen? Heb je enig inzicht in het WAAROM van onze standpunten? Volgens mij is het opnieuw zo, dat wij goed begrijpen wat jullie zeggen, en waarom jullie dat zeggen. Wij zijn het er alleen niet mee eens. Daar hebben we onze redenen voor. Die redenen proberen we hier uit te leggen. Waar wij begrijpen wat jullie zeggen, begrijpen jullie niet wat wij zeggen. En jullie hebben al helemaal geen idee van het WAAROM achter onze uitspraken. Dat is namelijk wat telt: de REDEN. De uitspraken en meningen zijn slechts het gevolg van die reden. Zolang je de reden niet begrijpt, zul je de daaruit voortvloeiende meningen en uitspraken ook niet kunnen begrijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, als je het zou begrijpen, zou je de Bijbel wel geloven. Ik geloof best dat jullie er een reden voor hebben. Maar ik wou alleen maar zeggen dat ik het jammer vind.
Cryofiel
13 jaar geleden
Je gelooft dat wij er een reden voor hebben - maar die reden is jou onbekend. Zonder inzicht in die reden, zul je nooit tot begrip komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@hilline: je zegt: " dus het zou zelfs ook nog rechtvaardig zijn als God de hele wereld zou vernietigen." dat vind ik behoorlijk fundamentalistisch. daarom zijn er zoveel mensen (die zich werktuig van god of allah of wie dan ook noemen) die anderen naar het leven staan en nog menen dat ze in hun recht staan ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@carlo: ze lezen inderdaad niet de bijbel letterlijk voor, maar ze komen zeker wel thuis met verhalen dat het doden van goddeloze mensen niet erg is. dat vind ik afschuwelijk. ik zou willen dat ik deze vraag alleen stelde om te provoceren, maar helaas is dat niet zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, het is wel een extreem voorbeeld. En je mag een ander niet naar het leven staan. Ik vind het heel erg als mensen zo denken dat dus het doden van goddeloze mensen niet erg is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga er gewoon van uit als je dit allemaal kan maken dat je ook wel juist kan oordelen en wee je ook wel wa goed is voor de schepping.. Ik snap het probleem nooit God zegt zelfs over sodom en gemorra als er 1 rechtvaardige is zal ik de hele stad vrij spreken omwille van die persoon
Dat is God dus het moest wel een groot zooitje zijn geweest. In die tijd was het bekend dat er kinderen werden geofferd door heidense volknen vandaar dat God die wetten allemaal gaf dat van iraél gevraagd werd het niet te doen ik moet op zoek naar een bron want je geloofd me niet en terecht. suzyQ
Ik vind het geen goed idee om het bij zulke jonge kinderen al te vertellen.
Zelf heb ik zowat geen herinneringen aan 4 jaar christelijke school, behalve een paar zinnetjes van een gebed.
Je kan naar de schoolleiding stappen en eisen dat jouw kinderen dit verhaal niet horen wegens nachtmerries van je kinderen (beter nu verzinnen dat ze die hebben dan later met de psychiaters zitten)
Dat ze bijv op de gang mogen gaan kleuren.
Gebeurde ook met Jehova's getuigen die niet bij verjaardagen mochten zijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens heb ik ergens gelezen dat als je kinderen er erg van schrikken dat je moet zeggen dat het verhaal niet klopt. Verzin bijv dat Lot en zijn familie naar een andere stad verhuisde, en de rest van de stad ook. En toen kwam er een zandstorm die alle leegstaande huizen verwoestte.
Dat is beter te verwerken voor een kind dan dit verhaal.
Zelfs in 3 middelbaar worden dit soort verhalen nog niet verteld (ook al zouden we er wel tegen kunnen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de schadelijke effecten op langere termijn nooit onderzocht gaan worden want we leven in een Joods-Christelijke cultuur en daar is geen behoefte en uiteraard geen vraag naar dit soort onderzoeken.

Wat ik zelf denk dat kinderen in een dergelijk stadium wel erg onzeker en bang gemaakt worden, die angst die je overigens ook merkt bij erg veel christenen die ouder zijn en uiteindelijk wordt het angst om in vrijheid te leven.

Maar er is ook nog een andere kant aan het geheel, je kunt de kinderen ook de symboliek achter het verhaal proberen uit te leggen in alle verhalen uit de oudheid (en daar stamt de bijbel ook uit) zat een moraliserende symboliek achter of het nou de de verhalen uit de sprookjes van Grimm of andere sprookjes waren of de bijbel wat in zekere zin ook een sprookjesboek is.
Je kunt ze ook nog sprookjes gaan voorlezen, die overigens ook best nog gewelddadig zijn, en daar samen met de kinderen uitvinden wat ze van het verhaal vinden en of ze iets van die symboliek snappen.En als je goed luistert dan weten kinderen meer dan je denkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zelf streng-christelijk opgevoed, en tot ca. 5 jaar geleden naar de kerk gegaan, en ik ben nu nog stééds bezig om een nieuw, gezond wereldbeeld te creëren (iemand ideeën?)

Ik geloof dat er wel "enige" waarde zit in (sommige) verhalen die de kinderen leren - als ze goed verteld worden dan schuilt er een bepaalde moraal in de verhalen, waardoor de kinderen leren hoe ze zich in het leven kunnen gedragen - maar ik ben er totáál niet over te spreken, dat het geloof als "De enige juiste weg" wordt gepresenteerd, waardoor je als kind erg weinig begrip en respect leert voor de mening van anderen. Daar heb ik nu nóg last van, dus in dat opzicht ben ik mijn ouders niet dankbaar! (De enige reden dat ik het ze niet of minder kwalijk neem, is dat ze het met de beste bedoelingen hebben gedaan - maar het maakt het leven er voor mij, ondanks de goede bedoelingen, niet makkelijker op!

Als iemand een alternatieve / goed werkende levens-filosofie voor me heeft, dan houdt ik me aanbevolen ;-)

Ik worstel nu nóg met een leven "zonder God". Als je je hele leven te horen hebt gekregen dat God het DOEL van je leven is, dan valt er in 1 keer een hoop weg als je tot de slotsom komt dat je te rationeel bent om te geloven...

Dus nogmaals, als mensen een alternatieve levensfilosofie voor me hebben, ik stel alle reacties zéér op prijs!
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden
KennisDelen
13 jaar geleden
ik denk dat mijn antwoord indirect aangeeft, wat het effect van een christelijke opvoeding op kinder-hersenen kan zijn (hoewel de meeste kinderen misschien wat minder naief zijn dan ik vroeger was)
KennisDelen
13 jaar geleden
Mijn "vraag" om een alternatieve levensfilosofie klinkt misschien wanhopig, maar dat bén ik op dit moment ook...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Bedankt voor je bijdrage, erg waardevol! De vraag die je stelt is moeilijk te beantwoorden. ik denk dat er namelijk geen goed antwoord is. zoals sgrijvvaud al zegt: je moet een levenswijze vinden die bij jou past. uit je verhaal maak ik 2 belangrijke dingen op
1) je wil geen filosofie die beweert als de enige 'de ware weg' te zijn
2) je bent god kwijt als doel en zoekt een ander doel. Je zegt zelf al rationeel te zijn. Wellicht moet je op zoek naar een meer rationele levenswijze. Door meer kennis te vergaren verandert de wijze waarop je zaken ziet. De aarde werd eeuwen geleden gezien als plat omdat niet zichtbaar was dat hij niet plat was. Totdat ontdekt (en bewezen!) werd dat de aarde rond was. Dus geen vaststaand idee, maar een ontwikkeling. Over het tweede punt kan ik zeggen: waarom moet je per sé een doel hebben? Je zou god dan alleen vervangen door een andersoortige god wellicht? Ik leef zelf niet volgens een bepaalde filosofie, maar wel een paar uitgangspunten die goed bij mij passen. Behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden. Van iemand helpen is nog nooit iemand slechter geworden. Laat een ander je niet vertellen hoe je je leven moet inrichten, maar denk er zelf over na.
Ondanks dat ik geen doel heb geformuleerd kan ik niet zeggen dat mijn leven doelloos. Proberen iets bij te dragen aan deze wereld en onze kinderen groot te brengen tot goede, evenwichtige volwassenen zijn dingen die ik belangrijk vind. Je zou dit een doel kunnen noemen misschien.
Cryofiel
13 jaar geleden
@KennisDelen, misschien kan ik een paar dingen noemen die je op weg zouden kunnen helpen bij je zoektocht. Wat ik noem is noodzakelijkerwijs bevooroordeeld. Kijk dus naar mijn bevooroordeelde suggesties, kijk ook naar andermans bevooroordeelde suggesties - en kies dat wat in jouw ogen het meest passend is. Ten eerste: ik denk dat de bijbel, hoe slecht ook, zeker een aantal levenslessen, levenswijsheden, bevat. Net als de Quran en andere boeken, trouwens. Het slechte van die boeken komt doordat ze zijn geschreven vanuit een heel andere tijd, toen moord en doodslag veel meer geaccepteerd waren dan nu, toen zekerheid en veiligheid vaak ver te zoeken waren. Verder zijn de verhalen natuurlijk geschreven door de overwinnaars, wat alle andere partijen automatisch tot slechteriken maakt. En ze zijn flink bewerkt door de machthebbers van de diverse tijden. Maar toch: er staat zeker een flink stuk wijsheid in. Die kun je als basis gebruiken. Verder zou je je kunnen accepteren, dat we helemaal niet zo zeker kunnen zijn van de waarheid. Je heb je dat al gerealiseerd - nu nog de acceptatie. Als we onzeker zijn wat nu waarheid is, moeten we dus zelf op zoek gaan. De vraag is: hoe krijgen wij, met al onze beperkingen, kennis en inzicht? Die vraag wordt behandeld (ik wil niet zover gaan te zeggen: beantwoord) door de kennisfilosofie. Daar zou je eens een zoektocht aan kunnen wijden. Denk na, en praat, over vragen als: bestaat er een waarheid? Heeft iedereen een eigen waarheid? Of gelden misschien beide: iedereen heeft een eigen waarheid, maar daarnaast bestaat er een echte waarheid. (vervolg in volgende reactie)
Cryofiel
13 jaar geleden
(vervolg van vorige reactie) In dat laatste geval is het de kunst, de eigen waarheid zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de echte waarheid. Maar hoe doen we dat dan? Moeten dingen aantoonbaar zijn voordat we ze accepteren? Wat gooien we weg als we alleen aantoonbare dingen accepteren? Wat is het voordeel van het alleen accepteren van aantoonbare dingen, en al het andere het voorlopige labeltje 'misschien waar, misschien niet' te geven? Wat bedoelen we eigenlijk, wanneer we het hebben over 'aantoonbaar'? Bedoelen we 'aantoonbaar juist'? Of moeten we iets anders zeggen? Karl Popper heeft ons bijvoorbeeld geleerd, dat we nooit zeker weten of onze eigen waarheid overeenkomt met de echte waarheid. Dus moeten we er altijd rekening mee houden, dat we het mis kunnen hebben (da's een stuk bescheidenheid). Dat betekent, dat ALS ons idee verkeerd is, het mogelijk moet zijn, dat op één of andere manier te laten zien. Want als we een fout idee hebben, maar het is hoe dan ook onmogelijk ooit te laten zien *dat* dat idee fout is, dan zullen we altijd blijven hangen in dat foute idee. Dat willen we vermijden. Je kunt ook eens de gedachten van Wittgenstein lezen. Hopelijk geeft dit je een beginpunt voor je zoektocht. Zoals gezegd, vraag ook anderen naar mogelijke beginpunten. En stel zonodig een toepasselijke vraag op GV!
Kristal
13 jaar geleden
@ Cryo, soms ben je echt goud waard... +
KennisDelen
13 jaar geleden
Kristal, helemaal mee eens, Cryo, hartstikke bedankt voor je antwoord! Ook de anderen, bedankt voor jullie bijdrages.
Ik heb vandaag 3 tassen vol boeken gehaald, dus m'n zoektocht is in volle gang :-)
Cryofiel
13 jaar geleden
Wow, super! (enneh - dank, beide!) Maarreh - doe rustig aan, hoor. Ga je niet als een dolle op die stapels papier storten, daar word je helemaal iebelig van, en het helpt je niets verder. Het verkrijgen van nieuwe inzichten is een proces dat TIJD nodig heeft. Neem je rust. Neem pauzes. Laat het op je inwerken. Herkauw. Kies je eigen tempo. Laat je niet gek maken. Succes!
KennisDelen
13 jaar geleden
Dank je.
Als ik volgende maand besloten heb om een boedhistische monnik te worden, dan zal ik mijn avatar aanpassen (dan zet ik een foto neer van een monnik in oranje gewaad ;-)
Kristal
13 jaar geleden
KennisDelen, alles is goed waar je voor kiest,
want het komt nu vanuit jezelf.
Kristal
13 jaar geleden
Overigens, KennisDelen, mijn respect, ik weet hoe moedig je bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi verhaal cryo
Cryofiel
13 jaar geleden
@KennisDelen, ik lag vannacht in bed ineens te denken dat je jouw nick ook anders kunt interpreteren - een manier die je waarschijnlijk niet zo hebt bedoeld, maar die wel van toepassing is. Niemand heeft alle kennis. Iedereen beschikt slechts over kennis-delen.
Cryofiel
13 jaar geleden
@Carlo, dank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo veel mogelijk praten met mensen die God ook achter zich gelaten hebben. Google eens naar celeb atheist; je zult verbaasd staan hoeveel bekenden op die (amerikaanse) lijst staan. Als je eenmaal vast in je schoenen staat en een eventueel negatief levensbeeld hebt losgelaten, loop dan eens een bibliotheek binnen en neus daar wat rond.
Voor de hersenen als zodanig is dit absoluut niet schadelijk.

Toegevoegd na 22 uur:
Net zoals het de harde schijf en de processor van een computer ook niet uitmaakt of ze nu porno of de verzamelde werken van James Joyce moeten opslaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop dat je begrijpt dat je dit (net als de bijbel) niet letterlijk moet uitleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je bedoelt of het schadelijk is voor hun psychologische ontwikkeling, dan kun je dat ook gewoon vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat heb ik dan ook gedaan in de toelichting: "Mijn vraag is dus eigenlijk: kan ik dit wereldbeeld wat zich nu in hun hersenen vormt nog herstellen of richt het onherstelbare schade aan? Is ooit onderzocht wat de schadelijke effecten kunnen zijn op langere termijn?" misschien zou je je kunnen wagen aan een echt antwoord op de vraag ipv te muggenziften over de formulering van de vraag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou moe, jij haalt die hersenen erbij.
Kristal
13 jaar geleden
:-))) Sherpa,
Ik heb zelf op een Christelijke basis school gezeten, en geloof me de verhalen worden zo gebracht dat een kind eigenlijk geen idee heeft waar het over gaat of wat de onderliggende boodschap is. Bij mij heeft het er toe geleid dat ik een afkeer heb gekregen van geloof, omdat ik na mijn overgang naar de "openbare" middelbare school begon in te zien hoe hypocriet gelovigen zelf en de verhalen in de bijbel zijn. Klinkt misschien cliché maar achteraf gezien is het absurd hoe mensen eigenlijk hun levensovertuiging aan kinderen opdringen en de daarbij bijbehorende politieke en maatschappelijke standpunten. Ik mocht vroeger op school van de meester niet eens vertellen dat ik op Zondag gezwommen had want hij vond "dat de Zondag ergens anders voor bedoeld was" (en bij mijn weten valt zwemmen niet onder werkzaamheden zelfs niet naar Bijbelse maatstaven ^^).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedere gemeente is verplicht ook openbaar onderwijs te verzorgen, ook in de bible belt. Dus daar zit de oplossing. Je kunt toch moeilijk een christelijke school aanspreken op het feit dat ze uit de bijbel lezen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat doe ik toch ook niet? Ik vraag alleen naar de schadelijke gevolgen hiervan. En inderdaad, ook in onze gemeente is er openbaar onderwijs, maar niet in onze woonplaats.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schoolkeuze blijft heel moeilijk, ik zou de keuze voor een christelijke school op de bible belt nooit maken. Dan zou mijn kind opgevoed worden met normen, waarden en ja, verhalen waar ik mij niet mee zou kunnen verenigen. Of het kwaad kan? Ik denk niet dat daar ooit een antwoord op valt te geven wat voor iedere school en ieder kind juist is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, de bewuste school wordt hier nog gematigd genoemd, dus er zijn nog ergere scholen. ik moet er niet aan denken hoe het er daar aan toe gaat eerlijk gezegd.
schade hou je er niet aan over althans ik niet. heb zelf op een christelijke basisschool gezeten en ik ben zo ongelovig als het maar kan. kan me het hele verhaal van lot niet herinneren eigenlijk alleen alles in hele grote lijnen
om dat ik godsdienst niks aan vond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De schade is bijna onherstelbaar, dit is mijn uitspraak.
Ik heb zelf op een streng gelovige lagere school gezeten, waar geweld en liefdeloosheid aan de orde van de dag waren.
Tijdens de bijbelse les had ik wel eens kritische vragen, en het gevolg was dat ik gewoon een pak slaag kreeg, omdat ik die vragen durfde te stellen.
Alles was er zo dubbel, aan de ene kant misplaatste vroomheid, en aan de andere kant werd er als er niemand op toezag gevloekt.
Een enorme ramp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dit een goede vraag en denk dat je een punt hebt. Als ik naar mezelf kijk (ik heb ook op een christelijke basisschool gezeten) denk ik dat het allemaal wel meevalt. De kinderen pakken de verhalen toch wat minder zwaar op dan volwassenen denk ik.

Je kinderen leren op deze manier in elk geval het e.e.a. over het christendom. Misschien kun je ze als ze wat ouder zijn stimuleren om zelf over de dingen na te denken. Zo kunnen ze hun eigen weg vinden.

De maatschappij, de Nederlandse althans, is tegenwoordig gelukkig vrij ruimdenkend. Indoctrinatie heeft weinig kans van slagen in een land van relatief vrije geesten. Volgens mij is de denkwijze die de kinderen van huis uit meekrijgen veel meer van invloed dan hetgene dat ze op school horen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de ontwikkelingspsychologie is aardig wat bekend over de ontwikkeling van het wereldbeeld van kinderen. Wanneer dit vol overtuiging word overgedragen aan een kind dan zal dit kind dit hoogstwaarschijnlijk incorporeren in zijn wereldbeeld. Hoe eerder dit gebeurt en hoe meer word verder gebouwd op dit idee hoe moeilijker het word voor het kind om dit anders te gaan zien. Zo kan een persoon dat gelovig is opgevoed later in discussies over het geloof afdingen op gebeurtenissen door stellen dat deze b.v. symbolisch bedoeld zijn etc. Echter het feit dat er een god bestaat zal voor dit persoon moeilijk los te laten zijn.

Wat je naar mijn mening het beste kan doen is je kinderen context bieden bij de verhalen en ze zelf de vrijheid geven hun gedachten te vormen hierover. Een andere optie is in gesprek gaan met de leerkracht en deze te confronteren met je zorgen hierover. Wanneer dit niet leid tot een oplossing kun je altijd om verplaatsing naar een andere klas vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb alles met interesse en soms samengeknepen tenen gelezen... ;-) Die Bijbel, wat een vreselijke verhalen in het oude testament. Ik ken ze goed, werd elke dag 3x er uit voorgelezen inclusief de idioot lange geslachtsregisters. Twee keer per zondag naar de kerk, (er waren toen nog geen kinderdiensten) en op zo'n school als waar jou kinderen nu op zitten. En toch, als ik eerlijk ben, de school heeft me daarin niet gevormd. Ik snapte er ook niet veel van, ook niet als mijn vader uit de Bijbel voorlas. Als ik puur voor mezelf spreek heb ik daar niet veel schade van ondervonden. Wel van de houding van mijn ouders. Die overigens daar heel echt in waren en absoluut in de Bijbel geloofden. Dus zondags niet douchen, niet buiten spelen. Zaterdags werd er voor zondag gekookt. En toen ik eens niet naar de kerk wilde was mijn moeder woest van angst dat ik in de hel terecht zou komen. Toen ik eens met een vriendje op zondag een kroket wilde kopen voelde ik mij weken schuldig, want op zondag laat je een ander niet werken.. Op 8 jarige leeftijd kreeg ik het gevoel naar sprookjes (als men uit de Bijbel voorlas) te luisteren maar zei dat natuurlijk niet, op die leeftijd wist ik al beter. Beschadigd? Ja. Onherstelbaar? Nee! Met 16 jaar begon mijn losmaken uit het kerkelijke keurslijf, tot groot verdriet van mijn ouders. Omdat ik mij bedacht dat God niet zo bekrompen kon zijn dat alleen de gereformeerden het juist hadden en de rest van de wereld... nou ja, wat daarmee gebeurde na hun dood vermoedden wij als christenen wel maar lieten dat verder aan God over... In mijn leven van nu ben ik dankbaar dat ik dat heb ervaren. Ik weet van de angst van christenen voor anders denken. Ik was als de dood toen ik mij losmaakte maar de schade is een mooie levenservaring geworden en ik denk met liefde aan mijn ouders terwijl ik mijn eigen weg vervolg. Ja, Arknobe, jullie houding als ouders is m.i. súperbelangrijk! Leer ze in vrijheid nadenken. Daar hebben velen van mijn generatie hun best voor gedaan. Daar hoeven jou kinderen God zij dank niet meer voor te vechten.
13 jaar geleden
KennisDelen
13 jaar geleden
Een hele grote plus.
KennisDelen
13 jaar geleden
vanwege het goeie advies
Cryofiel
13 jaar geleden
Heel herkenbaar... Jouw proces van losmaken is heel anders dan het mijne, vooral door de heel andere omstandigheden (houding van de ouders). Maar toch... zó herkenbaar...!!! Voelt het voor jou ook als een bevrijding uit een duistere gevangenis, een worsteling om het licht te bereiken? (Om misverstanden te voorkomen: dat laatste bedoel ik niet in de zin van strijd tegen je ouders, je omgeving, of de kerk. Ik bedoel het als *innerlijke* strijd, zeg maar alsof je een trui uittrekt, je raakt erin verstrikt, en je moet worstelen om je uit de greep van die trui te ontworstelen.)
Cryofiel
13 jaar geleden
(van mij ook een plu)
Cryofiel
13 jaar geleden
s
Cryofiel
13 jaar geleden
:-)
Kristal
13 jaar geleden
Cryo, dat heb je heel goed verwoord: citaat: Voelt het voor jou ook als een bevrijding uit een duistere gevangenis, een worsteling om het licht te bereiken? Zo voelt dat helemaal!
Kristal
13 jaar geleden
Dank je KennisDelen :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je persoonlijke verhaal Kristal. Als ik 2 plussen kon geven zou ik het doen. Ik ben blij voor je dat je je hebt kunnen losmaken. Ik begrijp goed dat dat een hele worsteling is geweest; knap hoor! En ik snap doordat je de reactie van je moeder beschrijft beter hoe deze mensen denken. Wel gek dat mensen zoveel angst hebben voor een god die toch liefdevol zou moeten zijn? Ja, van dat buitenspelen herken ik ook van bij ons in het dorp. Dit jaar zijn we verwend met sneeuw, maar 2 jaar terug heeft het 2 keer gesneeuwd, beide keren op zondag. Dus wij met de kinderen lekker sneeuwballen gegooid en gesleet enz enz. Het huis verderop 8 neusjes tegen de ruiten die beteuterd naar ons stonden te kijken… zo sneu vond ik dat!
Kristal
13 jaar geleden
Dank je Alknobe. Je hebt gelijk, er is veel angst om het verkeerd te doen bij een groep gelovigen. Echt niet bij allemaal maar we hebben het over de mensen waar jij blijkbaar mee te maken hebt. Zij zullen nooit zeggen dat God níét liefdevol is. En aangeven dat zij leven zoals ze leven uit liefde voor God. En dat menen ze oprecht. Hij heeft bepaalde regels gemaakt en men gaat ervan uit dat hij weet wat goed voor ze is. Het ergste vind ik het beperkte denken wat daardoor aangeleerd wordt. Het bijvoorbaat al, op zijn best, argwanend naar mensen kijken die een ander geloof aanhangen of niet geloven. Daar ga je dus ook niet mee om, tenzij je denkt dat je ze kan redden door met ze over het geloof te praten. Ze zijn er op een kortzichtige manier, en ze menen het oprecht, van overtuigd dat zij het weten, dat hún kerk de Bijbel op de juiste manier uitlegt. Zij als enigen op de hele aarde... Hun geloof is als een veel te strak keurslijf dat ze niet als zodanig voelen omdat ze het altijd dragen. Maar als je het durft uit te trekken kan je weer adem halen hoewel je in het begin niet weet hoe je overeind blijft zónder keurslijf
;-)
Ik vertel dit nog extra zodat je inderdaad beter begrijpt hoe er gedacht wordt.
En jeetje Alknobe...(jeetje mag je ook niet zeggen trouwens ;-) komt van Jezus mag dus niet ijdel gebruikt worden)
Alknobe... ik hoopte dat het er tegenwoordig toch wat anders aan toe ging, 8 neusjes tegen de ramen... Woon jij in Staphorst of zo...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, in de alblasserwaard. nummer 9 is op komst ;) wat wel grappig is dat sommige mensen ons inderdaad echt behandelen alsof we een besmettelijke ziekte hebben. dat vind ik dan wel weer grappig, want ik blijf gewoon vrolijk gedag zeggen en je ziet ze dan twijfelen of ze iets terug moeten zeggen haha. maar er zitten ook diepgelovige mensen tussen die echt heel sympathiek zijn hoor. ik begin gewoon maar niet over het geloof, dan gaat het best goed. maar dankzij jou begrijp ik ze nu iets beter. ook een grappige anekdote: in de klas van mijn zoontje werd een jongen ernstig ziek (leukemie), dus hij schrok hier erg van, heeft een tekening gemaakt en opgestuurd met een kaartje erbij of hij (als het beter ging) een keertje kwam spelen. ze hebben afwisselend een keer of 4 in een paar maanden tijd bij elkaar gespeeld. 3 maanden later ofzo werden we door zijn moeder (streng gereformeerd) aangesproken dat ze (en haar zoontje ook) er zo blij mee was geweest. ook omdat de meeste andere kinderen het eng vonden en er niet meer wilden spelen. dat ze het eigenlijk niet verwacht had omdat we niet christelijk waren (?) maar ze heeft ons wel 5 keer bedankt. de reactie van een andere moeder was ook grappig: 'nee, jan kwam niet meer spelen, maar we hebben wel voor je zoon gebeden'. tja... ik was wel echt supertrots op onze kleine vent natuurlijk!
Cryofiel
13 jaar geleden
@Kristal, ik heb dat gevoel hier op GV ook wel eens verwoord door te zeggen dat ik in een kuil zat zonder dat ik het wist. De kuil was mijn wereld. Daarbuiten was het gevaarlijk. Tot ik ging nadenken. Ik zat nog in de kuil, maar ik dacht zelf na. Ik overwoog en combineerde. Ik kwam tot de conclusie dat ik uit de kuil kon stappen, maar ik durfde nog niet. Ik weet nog dat ik voor het eerst echt dacht: "Eigenlijk bestaat god helemaal niet. Maar laat hij dat maar niet merken, want dan wordt hij heel boos op mij!" Al snel realiseerde ik me dat god alwetend was, en dus mijn gedachte al kende. Toen heeft het nog een hele tijd geduurd, voor ik echt durfde te zeggen: "God bestaat gewoon niet!". En nee, er kwam geen bliksemflits...   ;-) Ik heb nog jaren gedacht dat ik god had verlaten. Pas kortgeleden realiseerde ik me, dat dat niet kan. Immers, als god niet bestaat - hoe kan ik hem dan verlaten? Ik zat vroeger in mijn kuil, bang voor een bewaker. Een bewaker die mij meedogenloos zou afmaken zodra ik de kuil zou verlaten. Een bewaker die, zo weet ik nu, een verzinsel was. Ik heb de bewaker dus niet verlaten. Ik heb de bewaker niet overwonnen, ik heb hem niet om de tuin geleid. Er was helemaal geen bewaker. Het was mijn eigen angst die mij in de kuil hield.
Cryofiel
13 jaar geleden
@alknobe, dat sneeuwballengooien deed me denken aan een verhaal uit mijn vroege jeugd. Wij woonden in een gereformeerd dorp. Met een oude garde die op zondag meermaals naar de kerk ging. En daarbij expres midden over de straat liep. Om de ongelovigen dwars te zitten die het waagden om op zondag (op ZONDAG!!!) auto te rijden. Diezelfde strenggelovigen gingen op zaterdagavond een fietstochtje maken. Dat mocht natuurlijk. Ze kwamen dan lopend terug. Ook dat mocht. Zondag, tussen de kerkdiensten door, gingen ze een wandelingetje maken. Dat was nog nét toegestaan op de zondag. Wat niemand zag, was dat ze hun fietsen net buiten het dorp hadden neergezet. Ze wandelden dus heel braaf-gereformeerd het dorp uit, en gingen vervolgens een heerlijk fietstochtje maken. (Fietsen op de heilige dag was natuurlijk zondig!) Buiten het dorp, dus niemand wist ervan. Na afloop kwamen ze weer lopend terug in het dorp. Iedereen dacht dat ze alleen maar braaf hadden gewandeld. Hypocrisie alom...
Cryofiel
13 jaar geleden
@alknobe, nog een gedachte over de houding van je school. Je schreef dat de school vanaf het begin wist dat jullie niet gelovig zijn, althans niet op hun manier, en dat ze meldden dat dat geen probleem was, zolang de kinderen het geloof maar zouden respecteren. Ik schrijf dit even uit mijn herinnering zonder jouw tekst erbij te halen, dus corrigeer me als ik dit niet fout schrijf. Nu komt de gedachte bij me op: zou de school dit niet alleen maar hebben gezegd, om die arme schaapjes te kunnen bekeren? Om ze terug te kunnen brengen naar de Heiland? Om ze zo te redden van hun duivelse ouders? Of denk ik dan te slecht?
Kristal
13 jaar geleden
@Ja Cryo, die school heeft dat zeker in het achter- of voorhoofd gehad. Ik schreef dat al ergens in een reactie. Anders hadden ze deze ongelovige kinderen nooit toegelaten. @Alknobe, wat een ontroerend verhaal over je zoontje Alknobe. Met recht ben je trots op dat kereltje, wat een scheet... Ja, als je eenmaal ergens angstig voor bent (voor de wrake God bijv.) sijpelt dat ook door in de rest van je leven en kan je voor veel andere dingen ook angstig zijn, zoals een jongetje met leukemie... Gelukkig heeft jou zoontje dat niet, ook heel gelukkig voor dat zieke jongetje! @Cryo, wat mooi beschrijf je jouw worsteling, zo herkenbaar voor mij ook. De uitkomst van ons eigen onderzoek komt vaak niet overeen maar dat is juist het heerlijke... dat mag en is goed want we hebben ons beperkte denken bevrijd, tot zover we in staat zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, wat herkenbaar Cryo, van dat stiekem fietsen! Ik ben opgegroeid in een (op zich 'goddeloze') buitenwijk van Rotterdam. En actief kind als ik was, maakte ik in het weekend geweldige fietstochten door de polders Zevenhuizen, Oudekerk, Alblasserdam, dat gebied. Dus ook het gebied waar Alknobe woont, ik ben zelfs nog lid geweest van de Vogelwacht Alblasserwaard. De dorpjes waar ik doorheen kwam, de spiedende ogen achter de vitrage, de gesloten gordijnen als iemand een muurtje moest witten, de afkeuring als de nieuwe 'buitenstaander' het waagde zijn auto te wassen, de TV's die - iedereen weet het, maar iedereen doet alsof hij gek is - 'verborgen' staan achter de deurtjes van overal dezelfde soort kast die hier speciaal geschikt voor is. Het land waar stiekem jenever uit Schiedam wordt gedronken, want stel je voor dat je openlijk een biertje zou pakken. Zelfs al kende ik de verhalen van mijn (hervormd gedoopte maar gereformeerd opgevoede) moeder, het bleef me als kind verbazen. Niet eens het strenge, maar de keuze om zoveel - wat mij betreft totaal onschuldige - dingen stiekem te doen. Ik begreep er helemaal niets van, het leven in een leugen die iedereen kent maar waar niemand over spreekt.
Kristal
13 jaar geleden
Oh Suzy, dat was ik allemaal alweer vergeten... maar zo was dat ja. Mijn ouders hielden b.v. erg van spelletjes doen. Zo kon het gebeuren dat wij klaverjasten op zondag, en als er visite kwam... kaarten weg natuurlijk. Want klaverjassen op zondag, dat doe je niet. Ha! Ik heb ook jaren in Rotterdam gewoond trouwens.
Jouw woorden: citaat: -Niet eens het strenge, maar de keuze om zoveel - wat mij betreft totaal onschuldige - dingen stiekem te doen. Ik begreep er helemaal niets van, het leven in een leugen die iedereen kent maar waar niemand over spreekt.- zijn zo helemaal waar. Maar ook tegelijkertijd niet helemaal ;-). Want -het leven in een leugen die iedereen kent- klopt niet. Ze weten het niet van elkaar en denken dat de anderen het wel precies volgens de Bijbel doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wordt dat daar echt gedacht? Dat verbaast me, hoe kan het dat een langsfietsend kind meer ziet dan de mensen die in die gemeenschap wonen? Ik ben er altijd min of meer van uitgegaan dat als ík die dingen zag en wist, het in zo'n gemeenschap zelf toch helemaal algemeen bekend zou moeten zijn.
Kristal
13 jaar geleden
Dat langsfietsende kind kijkt van buiten af en is niet beinvloed door het geloof, dus ziet veel meer denk ik. Maar de oprechte streng gelovigen zullen niet over hun zonden, zoals op zondag iets kopen of fietsen of kaarten of douchen, spreken want zij voelen zich daar al schuldig genoeg over. En denken dat anderen vast niet zo zullen zondigen als zij. Zo word dat ook gezien en onderwezen... wij zijn zwakke schuldenaren, wij zijn niets, gelukkig dat Jezus ons de weg wees en we door hem gered worden. M.a.w. je groeit niet met een positief zelfbeeld op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@kristal: het gekke is, hij had niet eens echt iets met het dat mannetje, maar hij vond het zo erg. en volgens de moeder van het zieke jochie werd hij er ontzettend moe van maar vond hij het spelen geweldig. en het loopt ook nog eens goed af, want hij is nu al driekwart jaar 'schoon'. @suzyQ: inderdaad, het hypocriete gedrag zien we ook wel. ook zijn deze mensen niet minder asociaal of achterbaks dan anderen. daarvan heb ik me ook altijd afgevraagd of ze (als groep) gewoon minder sociaal zijn of dat het meer opvalt omdat ze altijd prediken hoe het moet en dat vervolgens zelf niet doen.
als kleuter hadden wij overburen die streng gelovig waren. daar mochten de kinderen (waar we de hele week mee speelden) ook niet naar buiten op zondag. behalve als het gesneeuwd had of erg heet was, dan mochten ze in de achtertuin zodat niemand het zag. toen ik 6 was heb ik toen in mijn onschuld gevraagd: 'maar god ziet toch alles?'. toen mocht ik van hun vader daar een maand niet daar komen spelen.
ik kende dus als klein kind ook al wel de (in mijn ogen) rare gewoonten van christenen, maar sinds ik hier woon val ik echt van de ene verbazing in de andere. ik denk dat een buitenstaander meer ziet dan als je onderdeel bent van.
Kristal
13 jaar geleden
Dank je Wizzo,
er zijn veel redenen om te geloven zoals gewoonte, of echt vanuit het hart, meelopen en ja ook angst.Ieder bewandelt zijn/haar eigen weg daarin. En diezelfde redenen gelden ook vaak voor het niet geloven.
Kristal
13 jaar geleden
@Alknobe, mooi hoor, dat knulletje van jou heeft zijn hartje op de juiste plek...
Fundamentalistische indoctrinatie van welke kant ook, vind ik schadelijk, onverdraagzaam en liefdeloos. Het is geen product van een liefdevolle God.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is belachelijk dat ze die kinderen allemaal dat soort onzin aansmeren op zo'n jonge leeftijd. Je kan ze beter leren hoe de wereld en het leven echt is ontstaan is plaats van die verhalen die toch niet waar zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf zat ik op een Rooms-Katholieke school, heb de heilige communie gedaan en het heilige vormsel, 3 maal geïndoctrineerd, nu ben ik op een leeftijd dat ik zelf na kan denken. Het heeft geen negatieve impact.

Alleen als jullie thuis alles bevestigen en ook Bijbelles geven, ja dan gaat het kind het echt geloven. Ik was slim genoeg om zelf te denken, ik zeg niet dat er een God bestaat, ik zeg ook niet dat God niet bestaat. Ik weet het niet. Dat is wel het verschil. Iemand die op een openbare school heeft gezeten zal zeggen: Er bestaat geen God.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je staat voor een heel moeilijke keuze, omdat je in ons seculiere land blijkbaar niet eens de keuze hebt om je kinderen normaal, neutraal onderwijs te laten volgen-wat ik schrikbarend vind, maar wellicht woon je in een kleine gemeente.

Het enige dat je dus kunt doen is de onzin die ze op school horen, thuis zo veel mogelijk te relativeren. Dat betekent wel dat ze - als ze sterk in hun schoenen staan- zo nu en dan een mening zullen hebben die niet strookt met die van de klasgenootjes, en dat zal zeker nadelen hebben, maar op de lange termijn meer voordelen. Denk voor jezelf, kies voor jezelf, spreek voor jezelf. Daar krijg je karakter van.

Ik weet echter niet of je daadwerkelijk kunt spreken van schade ; daar ben je als ouder natuurlijk ook nog zelf bij ; JIJ bent de primaire opvoeder. Je zult ze moeten vertellen wat religie precies inhoudt (en niet alleen deze religie, maar religies in het algemeen) en wat dogma's en doctrines zijn, en hoe je een rijk en volwaardig leven kunt leiden zonder je door al die onzin te laten hersenspoelen.

Zelf heb ik ook altijd op een gereformeerde basisschool (en middelbare school) gezeten (waar overigens ook weinig ruimte was voor discussie, al kwam die meer uit mezelf dan uit mijn opvoeding) en ik kan eerlijk zeggen dat ik er geen blijvende schade aan over heb gehouden, en dat het me eerder heeft gesterkt in mijn overtuiging dat ik daar nooit meer iets mee te maken wil hebben, en dat mijn kinderen hoe dan ook naar een seculiere school gaan.

Helaas zitten ze door onze verhuizing naar Duitsland ook wegens gebrek aan keuze op een katholieke (!) school, maar gelukkig hebben die scholen al jaren te maken met een grote toestroom van niet-katholieke (meestal moslim of niet-gelovige) kinderen, en heeft de school zich daar in zoverre aan aangepast dat ze de godsdienstlessen en de kerkdiensten mogen overslaan/missen.

Maar desondanks merk ik wel dat humanisme en atheisme en fundamentalisme en naiviteit regelmatig terugkerende gespreksonderwerpen zijn, zelfs met mijn tienjarige dochter - die het hart nogal op de tong heeft, dus nog wel eens een veel te volwassen discussie met de leraren uitlokt. (Gelukkig is Richard Dawkins ook in het Duits goed te lezen, en leren we precies de juiste terminologie voor ons verweer).

Vervolg in reacties wegens te weinig tekens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ja, ik denk dat ook mijn dochter er alleen maar voordeel van zal hebben dat ze leert in discussie te gaan met mensen die vanuit een of ander geloof halve waarheden en rare meningen verkondigen. En voor zichzelf te denken en te beslissen. Een vóórdeel dat ik in hun openbare-school-periode over het hoofd heb gezien en nu weer tegenkom is dat basale kennis van bijbelverhalen en metaforen in onze cultuur wel een belangrijk stuk algemene ontwikkeling is, dat ze nu en passant ook een stukje meer meekrijgen en waar ik zelf ook aandacht aan ben gaan besteden. Kort en goed betekent het dus, dat je als ouder bewuster met de niet-religieuze opvoeding van je kind aan de slag moet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord +! Over je opmerking over onze gemeente. Er zijn wel 2 openbare basisscholen in de gemeente (ongeveer 5 en 8 km verderop), maar in ons dorp is maar 1 school. vanwege de bevolkingssamenstelling ook nog wel logisch dat het een christelijke is. Als ik de keus had gehad zouden we ook zeker voor een openbare school zijn gegaan, maar we vinden het 12 keer per week op en neer tuffen plus alle speelafspraakjes met de auto niet erg handig. En vriendjes zitten dan ook nooit in de buurt, dus het is even niet anders. De enige optie zou dus eigenlijk zijn om te verhuizen en dat gaat me nogal ver. Buiten het probleem dat je dan je huis ook nog eens voor een acceptabel bedrag moet zien te verkopen. Ik heb door deze vraag al wel ontzettend veel geleerd moet ik zeggen over hoe deze mensen denken en ik lees op veel plaatsen dat het wel losloopt op het moment dat ze thuis een ander geluid horen en leren om zelf na te denken. De mensen die als volwassene echt nog veel last ondervinden zijn eigenlijk in alle gevallen zowel thuis als op school in het keurslijf van het geloof geperst zonder ruimte voor discussie en dat is bij ons natuurlijk niet het geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben helemaal met je eens dat de geografische ligging van de school ook in sociaal opzicht uiteindelijk belangrijker is dan de signatuur van de school (of het moet heel erg beroerd zijn). Verhuizen voor alleen een school lijkt me geen optie. En inderdaad, de mensen die echt doorslaan, zijn in de regel de mensen die al een verhoogd risico lopen op doorslaan in eender welk gedrag, en die nooit iets anders hebben gehoord of geleerd, echt gehersenspoeld zijn. Dat is best wel zeldzaam. Als je het goed aanpakt, kun je het ze ook meegeven als een stukje extra algemene ontwikkeling. Tenslotte zullen ze straks vermoedelijk ook tussen mensen wonen met een dergelijke achtergrond, en dan kan dat maar beter bekend terrein zijn. Heel bot gezegd : om een 'vijand' te kunnen verslaan, moet je hem goed kennen. En daar is de basisschool best een goede manier voor. (Maar de vergelijking is te hard hoor, het zijn natuurlijk niet per definitie vijanden, zelfs niet altijd tegenstanders).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lieve Marleen , 'n geweldig antwoord . Maar voor 'n katholieke school hoef je niet bang te zijn . Die is smetvrij .Het +je staat er al .Zie ook mijn antwoord hieronder .
Die kindjes van 6 jaar die weten toch nog niet wat sex is?
Verhalen voor tieners ...is beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de invloed (we leven in NL ) afhangt van de ouders van het kind. Mijn dochter zat op 'n christelijke kleuterschool omdat die het ditscte bij was .Toen ze tegen pasen 'ns thuiskwam vertelde ze dat Jezus zeer gespierd was en hele grote spierballen had . Ik was zeer verbaasd .En vroeg waarom .Zij vertelde dat Jezus die steen weggeduwd had bij die grot waar hij begraven was . Ik was in die tijd kampioen van N.H. in boksen , en ik was ijzersterk . Dus zij dacht , als Jezus die steen weg kan duwen , moet hij ook wel oersterk geweest zijn . Dus de INVLOED van het christelijke onderwijs heeft ze door haar niet religieuse ouders op haar eigen manier geinterpreteerd . Met christelijke ouders denk ik , zou ze , zoals in 'n paar antwoorden vermeld , wel 'n psychische knauw gehad hebben .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeer schadelijk, stel je voor dalijk groeien ze op als christenen! dat moeten we niet hebben natuurlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad nou niet het ideale verhaal om voor te lezen aan kinderen die zo klein zijn. Er zijn zat andere bijbelse mooie verhalen die heel geschikt zijn.

Wat het meeste impact op de kinderen zal hebben is de sfeer die op de school heerst. Als er veiligheid is, een goede sfeer, liefde naar de kinderen, is dat het meeste en belangrijkste wat je hen meegeeft voor hun hele verdere leven. Dit blijven ze altijd bij zich houden.

Probeer dat te proeven en dan moet je de verhalen maar op de koop toe nemen, dat zal ze dan niet schaden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zelf christelijk opgevoed en ik leef nog, ben geen alien en heb en eigen wil en ooit gekozen Atheist te zijn. Inmiddels verdiep ik me in het Taoisme en Boeddisme. Je kids zijn individuen die een eigen levensstijl gaan ontwikkelen en gaan niet dood aan christelijke dingen. Ach die opvoeding heeft wel goeie kanten en de verhalen uit de bijebel vond ik ook altijd mooi en diepzinnig en onze meester kon die altijd mooi vertellen. De bijbel ligt nu werkeloos in de kast, en wat voor mij belangrijk was heb ik in mijn hoofd bewaard. Tuurlijk stonden er afschuwelijke verhalen in, maar jouw kinderen zien straks ook de krant en lezen over oorlogen, ze zien geweldadige tekenfilms op tv met moord en doodslag, is het niet bij jou thuis dan wel bij een vriendje. Helemaal beschermen kun je ze toch niet. Je kunt ze wel je eigen moraal bijbrengen en het loslaten en erop vertr4ouwen dat het met jouw kneuters wel goed komt..

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zou trouwens niet spreken van schade. het zijn levenslessen. Alles wat je tegenkomt in je leven zijn lessen waarvan je kunt leren. Ook al is het leren hoe het NIET moet. Ik heb veel geweldadigheid in mijn leven gezien, gelezen en gehoord en meegemaakt en Ik hoor mensen om mij heen zeggen dat ik een goed mens ben, dus met jouw kids komt het ook wel goed... Het is niet alleen de bijbel hoor, maar de hele wereld om je heen. En je kinderen krijgen ook daar veel van mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De impact is een groter moraliteitbesef en een gezonde ethiek. Niks dan voordelen dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijzonder onderwijs zet in vanuit een duidelijke levensbeschouwelijke positie. Dat heeft invloed op kinderen. Het is algemeen bekend dat kinderen op jonge leeftijd enorm gevoelig zijn voor indoctrinatie. Kinderen groeien zo op met een min of meer doordachte kijk op de werkelijkheid, met idealen. Tegelijk leren kinderen dat hun eigen geloof (dat wat ze hebben geleerd), of visie op de werkelijkheid niet door iedereen wordt gedeeld; dat anderen anders geloven en anders leven. Wel leren kinderen in het christelijk onderwijs dat het je naaste liefhebben even belangrijk is dan God liefhebben. Dat is meer dan respecteren. Het heeft de warmte van goed doen aan de ander.
Mijn indruk is echter dat kinderen zoveel mogelijk zonder dogma's dienen te worden opgevoed, zodat ze later bij verdere ontwikkeling een vrije keus kunnen maken.
De "sprookjes" die ze tijdens hun kinderjaren hebben geleerd raken ze nooit meer kwijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Even een aanvulling Wildeley, het is n.l. ietsjes anders; heb uw naaste lief als uzelf en God lief boven alles.
In de praktijk wordt het - als uzelf - meestal vergeten trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We moeten precies blijven!
Kristal
13 jaar geleden
Het gaat mij er niet zozeer om om precies te zijn maar om de inhoudelijkheid juist weer te geven. Persoonlijk sta ik meer achter de inhoud van de tekst zoals jij het opschreef. +
En als ik zeg(zie eerdere reactie): "In de praktijk wordt het - als uzelf - meestal vergeten trouwens."
bedoel ik daarmee te zeggen dat in veel gezinnen in christelijke kringen het als egoistisch/egocentrisch gezien wordt wanneer je (ook) om jezelf geeft. Dat vind ik persoonlijk jammer en zou dus niet hoeven gezien de bijbelse tekst zoveel waarde aan gehecht wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@kristal: ja dat klopt. onze zeer gelovige buurman had een nieuwe auto gekocht. prachtig ding, stond te glimmen (2 jaartjes oud). echt mooi. dus ik zeg: wow, mooie auto zeg. en ik zag dat hij er trots op was, maar hij zei: 'hij is eigenlijk té mooi he, maarja, de andere was echt aan vervanging toe enz enz.' wees er gewoon blij mee zou ik zeggen?
Kristal
13 jaar geleden
Ja precies, trots zijn op je nieuwe auto, er blij mee zijn is eigenlijk al not done in die kringen. Je moet bijna je excuses aanbieden als je iets heel moois hebt gekocht, 't is net of het verdorven is. Ook als je vindt dat je iets goed kan is het beter dat niet hardop te zeggen, want men vindt dan al gauw dat je naast je schoenen loopt. Mijns inziens mag je heel blij zijn met iets moois of met jezelf zonder dat ingeprente schuldgevoel.
Dat is o.a. eigenlijk waar veel christenen, bewust gekozen of onbewust, onder lijden; schulgevoel.
Kristal
13 jaar geleden
*schuldgevoel
Doe je ogen eens open! Kijk om je heen! Dit heeft een veel grotere negatievere impact op kinderen en zelfs op volwassenen:
- Moord op moord
- Blote vrouwen reclame
- Kindercrèche voor egoïstische ouders.
- TV,Films,Muziek,Internet etc

Heb je daar wel eens over na gedacht?

Je geeft aan dat God misdadig is, dan moet je dit verhaal eens lezen:
"Een man ging naar de kapper om z'n haar en baard bij
te laten knippen. Ze begonnen te discussiëren en
spraken over vele zaken.
Al gauw kwamen ze bij de bekende vraag of God wel
bestaat.
De kapper zei: "Kijk, ik geloof niet dat God bestaat."
"Waarom zeg je zoiets ?" Vroeg de man.
"Nou, iemand hoeft alleen maar naar de wereld te
kijken en hij zal zien dat God niet bestaat. Als God
echt bestaat, zouden daar dan zoveel zieke mensen
zijn? Zouden daar zoveel gehandicapte kinderen zijn?
Nee, Als Hij echt bestond, zou er geen ellende zijn op
de aarde. Ik kan me niet voorstellen dat een God dit
allemaal kan toestaan.
De man was even stil maar zei verder niets.
De kapper was inmiddels klaar en de man verliet de
zaak. Onderweg naar huis zag hij een oude man op
straat met heel lang haar en ongetrimde baard.
De man ging onmiddellijk weer terug naar de
kapperszaak en zei tegen de kapper: "KAPPERS BESTAAN
NIET !"
"Maar ik ben toch een kapper en ik sta hier vlak voor
je. " antwoordde de kapper.”
"NEE!" schreeuwde de cliënt. "Kappers bestaan gewoon
niet. Als zij echt bestonden, zouden er geen mensen
meer rond lopen met lang haar en ongetrimde baarden op
de wereld."
De kapper antwoordde: "Ach, wij kappers bestaan zeer
zeker wel. Het zijn gewoon de mensen die niet naar ons
komen. "
"Exact!" ging de man verder. "Dat is het hem nou
juist. God bestaat ook zeer zeker wel. Het zijn juist
de mensen die niet naar Hem gaan en Hem niet opzoeken
en daarom is er zoveel ellende op de wereld."

PS: Dit heb ik niet zelf verzonnen maar het is een duidelijke uitleg.

Het is zelfs hiermee begonne dat wij mense als God wilde zijn (zondeval). Dat is nu 't grote probleem, en dit probleem willen wij als mensen op God afschuiven. De Bijbel is een middel tot zaligheid en is door God gegeven. Dus de Bijbel heeft geen negatieve invloed op kinderen. Het is de mens die er 'n probleem van maakt.

't verhaal van Lot geeft juist aan dat God genadig is geweest voor Zijn volk. En wordt er ook aangegeven dat ook Zijn volk in de zonde kan vallen. Wij leven nu ook in een Soddom en Gommora (ga eens een kijkje nemen bij de Gay Pride)

Khoop dat je iets aan hebt ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Vooraf: de min is niet van mij, want een min is bedoeld voor antwoorden die geen bijdrage leveren aan het beantwoorden van de vraag. Ik ben het echter niet met dit antwoord eens. De redenatie die je hier ophangt, is namelijk een niet-falsificeerbare redenatie. Anders gezegd: of de redenatie nu overeenkomt met de werkelijkheid of niet, het lijkt ALTIJD of de redenatie waar is. Een redenatie die ook waar lijkt als hij onwaar is, is nutteloos. Oh, en als toetje: volgens precies diezelfde redenatie zou je je ogenblikkelijk moeten bekeren tot de Islam. Al die slechtheid in de wereld bestaat alleen maar omdat er zoveel mensen zijn die nog niet tot Allah en de Profeet zijn gekomen - dat is toch wat je hier eigenlijk zegt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die min is van mij. Jij antwoordt op de vraag of het schadelijk is met niets over de hersenen of hoe het verhaal van Lot juist op kinderen inwerkt. Het enige wat je doet is de allang versleten plaat van: "wij hebben de enige waarheid" draaien. Het is zo jammer dat vele christenen het niet kunnen laten zich met de overtuiging van anderen te bemoeien. Ik was trouwens bij de gay pride en zag ook christenen meevaren. Dit geeft aan dat er niet maar één waarheid is, ondanks jouw religieuze opvattingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen zin in eindeloze discussies/twistvragen want daar zullen we nimmer uitkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@kannietbeter: bedankt voor je reactie, maar die kan wél beter. Ik vind je behoorlijk agressief en beledigend overkomen. Is dit dan christelijke naastenliefde?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@alknobe, begrijpelijke reactie, lees de tekst nogmaals maar dan in de context mens=kannietbeter. Ik ben niets beter dan jij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@kannietbeter: maar god is genadig naar zijn volk toe... en moordt vervolgens 2 steden uit inclusief vrouwen, kinderen, baby's? verder ben ik het er niet mee eens dat homoseksualiteit zondig of een ziekte zou zijn. het is zeker geen reden om mensen te vermoorden, dat ben je toch met mee eens?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
God is inderdaad genadig maar ook rechtvaardig. Sodom en Gomorra hadden het verdiend om zo maar te zeggen. En de vrouw van Lot was geen zoutpilaar geworden als ze niet achterom had gekeken (dus geluisterd had).
Om daar op door te gaan, waarom is Lot geen zoutpilaar geworden? Zijn vrouw werd een zoutpilaar, en Lot keek niet eens achterom om haar aan te zien? Lot gehoorzaamde de bevelen wel en zijn vrouw niet. Nee helaas ben ik het daar niet mee eens. JIJ vind dat geen zonde, maar wij hebben niets te vinden. God heeft zijn wetten gegeven en de Bijbel met duidelijke leefregels. En wij mensen overtreden die maar al te vaak. "Er is niemand die goed doet, ook niet tot één toe".
Cryofiel
13 jaar geleden
Volgens EXACT DEZE redenering ben jij dus heel fout bezig door niet aan Allah en de Profeet te gehoorzamen. Volgens JOU heeft eenieder die dat wel doet, het recht jou te vermoorden. Indien ik jouw stellingen verkeerd heb begrepen of verkeerd heb weergegeven, hoor ik dat maar al te graag van je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien, dat kan ik niet beoordelen. 1 ding weet ik wel, dat het niet mijn bedoeling is om je te overtuigen, maar om uit te leggen hoe ik er tegen aan kijk. En hoe jij dit opvat laat ik aan jou over.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik herhaal slechts jouw tekst. Weliswaar in iets andere woorden, maar dat scheelt maar heel weinig. De strekking blijft hetzelfde. Dit is dus meer bedoeld als spiegel voor jezelf: als twee overtuigingen identiek zijn, hoe kun je dan een keuze maken?
Misschien moest je ze toch maar eens naar een normale school brengen, of gewoon thuisonderwijs laten doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De definitie van 'normale' is per persoon verschillend...