gokje:

De havo en het HAVO, en die laatste al dan niet met puntjes.

Toegevoegd na 20 minuten:
In de spreektaal wordt "de havo" als zelfstandignaamwoord gebruikt, en dus niet als naam.
En in NL zijn zelfstandignaamwoorden zonder hoofdletter.

Behalve wanneer gesproken wordt over onderwijsvormen, dan kan er nog wel eens "het H.A.V.O." gezegd worden, omdat daar de betekenis anders ligt dan bij het woord zoals scholieren die gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Volgens mij is "de havo" altijd fout, aangezien het lidwoord hoort bij de "o" van onderwijs. Maar deze fout is aardig ingeburgerd.
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Het was vroeger ook al 'de mulo'. Maar mensen zeggen ook wel weer algemeen 'het vwo'. Dus toch wel vreemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een heel ander verschil. Havo is een afkorting die als woord wordt uitgesproken, en is inmiddels ook als zelfstandig naamwoord ingeburgerd. Vwo is en blijft een gewone afkorting, die je per letter uitspreekt. Dan blijft de 'o' altijd staan voor (het) onderwijs. Vergeet ook niet: degenen die naar het vwo gaan (een veel elitairder groep dan alleen de mensen die de afkorting vwo *gebruiken*) noemen de havo nog steeds gewoon *de* havo.
Als je het woord Havo als afkorting gebruikt,is het De Havo,maar als je de hele mondvol gebruikt,dus Hoger enz enz. is het Havo, gok ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
H.A.V.O betekent Hoger Algemeen Voortgezet Onderwijs

Goed gebruik van H.A.V.O komt weinig voor, in de volksmond wordt H.A.V.O altijd gebruikt om de school aan te duiden en niet meer het niveau en daarom schrijft en zegt iedereen de havo en niet het H.A.V.O
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens het groene boekje is het de havo.

havo [ha·vo] (hoger algemeen voortgezet onderwijs), de, havo's [ha·vo's]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De havo of het havo; beiden zijn goed.

Van Dale woordenboek geeft de volgende uitleg:

Gaat het om de school dan is het DE havo (school voor hoger algemeen voortgezet onderwijs).

Gaat het om het onderwijs dan is het HET havo (hoger algemeen voortgezet onderwijs).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het schooltype havo staat voor hoger algemeen voortgezet onderwijs. Havo is net als vmbo en vwo een begrip geworden voor een bepaald schooltype. In dit verband, dus wanneer je de afkorting gebruikt om het schooltype aan te duiden, zet je er 'de' voor. Bijv. Mijn kind gaat naar de havo.
Als je het niet afgekort gebruikt en dus over hoger algemeen voortgezet onderwijs praat dan moet er 'het' voor. Je praat nu over een bepaald soort onderwijs. Bijv. Het hoger algemeen voortgezet onderwijs is aan vernieuwing toe.

Het is dus de havo.