weet iemand waar de ondergrens ligt op jaarbasis van inkomen van ondernemer om inkomstenbelasting te moeten betalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Dat ligt aan een aantal factoren. Allereerst geldt dat in 2012 dat als je rekening houdt met de algemene heffingskorting van €2033 en de arbeidskorting van 1,737% over een loon tot €9041 (dus niet met andere heffingskortingen) dat de ondergrens voor belast inkomen op: 2033 / 0,33 / 0,98263 = €6270 ligt.

Iedere ondernemer, ongeacht hoeveel uur hij in zijn zaak stopt, krijgt een MKB winstvrijstelling van 12%. Ondernemers die niet aan het urencriterium komen hebben dus een vrijgestelde winst van: 6270 / 0,88 = € 7125

Vanaf 2012 heeft ook iedere ondernemer die voldoet aan het urencriterium recht op een zelfstandigenaftrek van €7280. In tegenstelling tot voorgaande jaren is deze onafhankelijk van de winst.

Dus het vrijgestelde inkomen ligt dan al op €14.405.

Tot slot: als de ondernemer aan de criteria voor een starter voldoet dan mag er nog eens €2123 extra bij de zelfstandigenaftrek opgeteld worden. Dan is het inkomen vrijgesteld van inkomstenbelasting en sociale premies dus €16.528

Let wel, de Belastingdienst is ook de instantie die de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet uitvoert. Een ondernemer is hier niet van vrijgesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Moet je in het CAO kijken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, de CAO voor ondernemers...
ronron1212
12 jaar geleden
Ondernemers hebben geen CAO en dan heeft dat ook niets te maken met belasting betalen.