Moet je tentamenfraude ontkennen of bekennen?

Weet jij het antwoord?

/2500

wat je ook heb gedaan ten alletijde ontkennen

Eerlijk duurt het langst. Als je hebt gefraudeerd komen ze daar wellicht toch wel achter of je hebt jezelf ermee doordat je veronderstelde kennis toch niet blijkt te hebben. Dus: bekennen. Ook voor je eigen geweten.

persoonlijk zou ik nooit bekennen... De bewijslast ligt niet bij jou... Dus laat ze maar aantonen dat je fraude hebt gepleegd... Als je toegeeft dan ben je zeker schuldig met alle gevolgen van dien... denk je echter dat het makkelijk te bewijzen is dan zou je het boetekleed kunnen aantrekken in de hoop een deal te kunnen maken waar je mee kan leven...

Direct bekennen, uitleggen waarom je het deed en hopen dat je nog een kans krijgt, anders heb je jezelf lelijk in de vingers gesneden :-(

Je kunt dit het beste naar waarheid ontkennen.

beroep je op je zwijgplicht, jij bent niet bewijslastend. Laat hun maar aantonen dat je hebt gefraudeerd. spreken is zilver, zwijgen is goud

Je had natuurlijk nooit moeten frauderen, maar nu kun je maar beter schoon schip maken en bekennen. Dan maak je het niet nog erger dan het al is

Ik heb erover nagedacht en zeg daarom het volgende. Zolang het eenmalig is en je het eigenlijk niet echt nodig hebt zie ik de noodzaak niet om het te bekennen. En wel hierom. Als ze inderdaad vermoeden dat je hebt gefraudeerd ben je toch de pineut, of je het nu opbiecht of niet. Maar als ze twijfelen of niet kunnen hardmaken dat het blad dat ze hebben ingenomen van jou was, dan kunnen ze je niets maken. De enige manier waarop ze je in bovenstaand scenario kunnen pakken is als je ook je naam op het blad met kernpunten hebt gezet of het een handgeschreven blad was. Als deze twee dingen niet gebeurd zijn dan kunnen ze hooguit vermoeden dat het blad van jou was omdat het bij/tussen jouw antwoorden is gevonden, maar ze kunnen dit nooit bewijzen. In het ongunstige geval dat je beschuldigd wordt zou ik heel verbaasd reageren. Aangeven dat het niet van jou is, omdat je er juist heel hard voor geleerd hebt en dat je je voldoende niet op het spel zou willen zetten door te spieken terwijl je dat helemaal niet nodig hebt. Je zou verder kunnen aanbieden om dit te bewijzen door een herkansing (onder zwaar toezicht) te maken. Ze kunnen dan ter plekke beoordelen dat je je tentamen glansrijk doorstaat zonder spiekbriefje. Oh, nog een laatste reden waarom je het eventueel wel zou moeten bekennen is als je er niet meer van kunt slapen omdat je te veel last van je geweten hebt.

Natuurlijk ontkennen en de rest van je leven doorgaan met frauderen en belazeren!

Moralistisch bekeken, zul je altijd het zelfde 'common-sense'-antwoord krijgen. Breng jezelf niet in een dergelijke situatie en beken het zodat je een zuiver geweten hebt. Antwoorden van het 'eerlijk duurt het langst'-type. Echter er dogmatisch vanuit gaan dat dit in praktische zin ook altijd de beste manier van aanpakken is, is in de hedendaagse maatschappij nogal naïef. Praktisch gezien zou ik persoonlijk, vanuit mijn ervaring met 'mediation', de boot een tijdje afhouden en bekijken wat de context is. Wat is de intentie van de andere partij? Een 'voorbeeld' stellen? Een procedure/protocol afwerken? Of is er meer ruimte voor onderhandeling? In hoeverre ligt de bewijslast bij jou of hen? Het allerbelangrijkste is het bekijken van het 'worst-case' scenario en de ruimte die je hebt. Ik zou nooit gelijk ergens aan bekennen of toezeggen zonder dat je de gevolgen kan overzien.

gedane zaken nemen geen keer. maak het niet erger dan dat het is, ga dus in de ontkenning, een leugen voor je eigen bestwil. Toegevoegd na 11 minuten: Leer alleen wel van de fout.

Nooit bekennen, want dan ben je so-wie-so de sjaak. Laten zij maar bewijzen dat jij gefraudeerd hebt. Zolang ze dat niet kunnen zit je oké, want de bewijslast ligt bij hen en niet bij jou. Als het ooit uitkomt moet je dat maar gewoon als pech beschouwen. Wel even dit: de tentamenfraude op zich keur ik pertinent af. Een diploma moet je met je eigen kennis halen. Hoe zou jij het vinden om b.v. bij een tandarts terecht te komen die zijn bul niet eerlijk zelf gehaald heeft, maar gekocht o.i.d.? Zit je dan nog lekker in die stoel ?

wat er ook gebeurt ontkenne, als je ervoor uit komt kom je heel erg in de problemen ( niet uit eigen ervaring ofzo)

ontkennen. Je weet dat je anders gegarandeerd een 1 krijgt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100