Moet je tentamenfraude ontkennen of bekennen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ignore maar doe het nooit more.
KennisDelen
13 jaar geleden
Wat dacht je van: niet (meer) doen? Om wat voor tentamen ging het, en wat was je motivatie om het te doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze hebben samen met het tentamen ook blaadjes met kernpunten ingenomen, denk dat ze er wel van uit gaan dat ik heb gefraudeerd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een meningvraag vind ik en hoort niet op GV.
Voel jij je er lekker bij als je jouw "stupid" gedrag ontkent? Ik wil hier geen moraalridder spelen, maar denk er maar es over na, of je dat met je geweten aan kunt.
Kennelijk niet, anders zou je de vraag niet stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ik het nooit meer zal doen dat weet ik nu wel zeker
mijn motivatie was om te schecken of ik de juiste antwoorden had
had echt die voldoende nodig wat nu toch niet meer komt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kunnen ze het blaadje met kernpunten koppelen aan jouw persoontje?
KennisDelen
13 jaar geleden
van iedere ervaring leer je ;-) Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsja Stupid, wie z'n gat brandt, moet op de blaren zitten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil jullie ten eerste bedanken voor jullie reactie. Ben er nog niet uit of ik moet bekennen of ontkennen, maar heb wel ontiegelijk last van mijn geweten mede ook omdat de sanctie echt levensveranderd kan zijn. Ik kan namelijk geschorst worden voor het vak voor een 1/2 jr of 1jr of voor alle komende vakken voor dit jaar. Wat betekend dat ik een jaar vertraging op zal lopen en das niet goed, Daarnaast voel ik me echt de ergste persoon tussen medestudenten die nog van niets weten. ouders die teleurgesteld zijn en de familie die mij zien als een slecht voorbeeld voor nichtjes en neefjes ik ben de zwarte schaap van de familie geworden. De ding is ik had die sheets wel op tafel maar heb er niets van overgeschreven had nog 3min waarna tentamen afgelopen was en na afloop ben ik gepakt. Dit is echt hoe het is gegaan maar denk niet dat de leraren dit geloven en ben bang voor de jaar vertraging, Ik zal er nog over piekeren de komende tijd maar denk toch dat ik zal bekennen,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stupid, ik had de indruk dat je heel jong was, maar ik zag net bij een antwoord van je op een andere vraag ("Ik heb jarenlang actief het spirituele beoefend, en nu lijkt het te zijn 'verdwenen', terwijl ik het zo graag terug wil, iemand een idee hoe dit komt?"), dat je ruim ouder moet zijn dan 22.....
Heb ik dat rekensommetje goed gemaakt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt ook Loenie. Ben net vandaag naar de opticien geweest vanwege dubbelzien (echt waar hahahaha) dus ik heb het nog even GOED nagekeken ;-) Bij deze vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/jarenlang-actief-spirituele-beoefend-lijkt.128199
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahahahaha: ik kan het je aanraden! Mijn wereld wordt weer zooooo scherp!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wendy h ja ben ouder dan 22 daarom ben ik ook extra stupid dat ik zon fout heb gemaakt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik las ook je reactie bij Frans 117.
Poe joh.... dit is inderdaad allemaal niet niks en er zit wel heel erg veel aan vast.
Ik begrijp, dat het duidelijk is, dat JIJ degene bent die heeft gefraudeerd (in meer of mindere mate), dus dat je hiervan zal horen of inmiddels misschien al gehoord hebt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom zou je je schuldig voelen als je het niet gebruikt en niet nodig had. zeker gezien de sanctie, die nogal verstrekkend is, zou ik dat niet op het spel zetten. wat me nog niet helemaal duidelijk is, is of het blad dat is ingenomen te koppelen is aan jouw persoon of dat het alleen maar logisch lijkt.

Antwoorden (14)

wat je ook heb gedaan ten alletijde ontkennen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerlijk duurt het langst. Als je hebt gefraudeerd komen ze daar wellicht toch wel achter of je hebt jezelf ermee doordat je veronderstelde kennis toch niet blijkt te hebben.

Dus: bekennen. Ook voor je eigen geweten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeer goed bedacht +je
waarom dat minnetje weet ik ook niet..
persoonlijk zou ik nooit bekennen... De bewijslast ligt niet bij jou... Dus laat ze maar aantonen dat je fraude hebt gepleegd...

Als je toegeeft dan ben je zeker schuldig met alle gevolgen van dien...

denk je echter dat het makkelijk te bewijzen is dan zou je het boetekleed kunnen aantrekken in de hoop een deal te kunnen maken waar je mee kan leven...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Direct bekennen, uitleggen waarom je het deed en hopen dat je nog een kans krijgt, anders heb je jezelf lelijk in de vingers gesneden :-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt dit het beste naar waarheid ontkennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
;))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, daarvoor is het te laat :) +
beroep je op je zwijgplicht, jij bent niet bewijslastend. Laat hun maar aantonen dat je hebt gefraudeerd.

spreken is zilver, zwijgen is goud
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je had natuurlijk nooit moeten frauderen, maar nu kun je maar beter schoon schip maken en bekennen.

Dan maak je het niet nog erger dan het al is
13 jaar geleden
Ik heb erover nagedacht en zeg daarom het volgende. Zolang het eenmalig is en je het eigenlijk niet echt nodig hebt zie ik de noodzaak niet om het te bekennen. En wel hierom.

Als ze inderdaad vermoeden dat je hebt gefraudeerd ben je toch de pineut, of je het nu opbiecht of niet. Maar als ze twijfelen of niet kunnen hardmaken dat het blad dat ze hebben ingenomen van jou was, dan kunnen ze je niets maken.

De enige manier waarop ze je in bovenstaand scenario kunnen pakken is als je ook je naam op het blad met kernpunten hebt gezet of het een handgeschreven blad was. Als deze twee dingen niet gebeurd zijn dan kunnen ze hooguit vermoeden dat het blad van jou was omdat het bij/tussen jouw antwoorden is gevonden, maar ze kunnen dit nooit bewijzen.

In het ongunstige geval dat je beschuldigd wordt zou ik heel verbaasd reageren. Aangeven dat het niet van jou is, omdat je er juist heel hard voor geleerd hebt en dat je je voldoende niet op het spel zou willen zetten door te spieken terwijl je dat helemaal niet nodig hebt. Je zou verder kunnen aanbieden om dit te bewijzen door een herkansing (onder zwaar toezicht) te maken. Ze kunnen dan ter plekke beoordelen dat je je tentamen glansrijk doorstaat zonder spiekbriefje.

Oh, nog een laatste reden waarom je het eventueel wel zou moeten bekennen is als je er niet meer van kunt slapen omdat je te veel last van je geweten hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk ontkennen en de rest van je leven doorgaan met frauderen en belazeren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moralistisch bekeken, zul je altijd het zelfde 'common-sense'-antwoord krijgen. Breng jezelf niet in een dergelijke situatie en beken het zodat je een zuiver geweten hebt. Antwoorden van het 'eerlijk duurt het langst'-type.

Echter er dogmatisch vanuit gaan dat dit in praktische zin ook altijd de beste manier van aanpakken is, is in de hedendaagse maatschappij nogal naïef. Praktisch gezien zou ik persoonlijk, vanuit mijn ervaring met 'mediation', de boot een tijdje afhouden en bekijken wat de context is. Wat is de intentie van de andere partij? Een 'voorbeeld' stellen? Een procedure/protocol afwerken? Of is er meer ruimte voor onderhandeling? In hoeverre ligt de bewijslast bij jou of hen?

Het allerbelangrijkste is het bekijken van het 'worst-case' scenario en de ruimte die je hebt. Ik zou nooit gelijk ergens aan bekennen of toezeggen zonder dat je de gevolgen kan overzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gedane zaken nemen geen keer. maak het niet erger dan dat het is, ga dus in de ontkenning, een leugen voor je eigen bestwil.

Toegevoegd na 11 minuten:
Leer alleen wel van de fout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nooit bekennen, want dan ben je so-wie-so de sjaak. Laten zij maar bewijzen dat jij gefraudeerd hebt. Zolang ze dat niet kunnen zit je oké, want de bewijslast ligt bij hen en niet bij jou. Als het ooit uitkomt moet je dat maar gewoon als pech beschouwen.

Wel even dit: de tentamenfraude op zich keur ik pertinent af. Een diploma moet je met je eigen kennis halen. Hoe zou jij het vinden om b.v. bij een tandarts terecht te komen die zijn bul niet eerlijk zelf gehaald heeft, maar gekocht o.i.d.? Zit je dan nog lekker in die stoel ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil jullie ten eerste bedanken voor jullie reactie. Ben er nog niet uit of ik moet bekennen of ontkennen, maar heb wel ontiegelijk last van mijn geweten mede ook omdat de sanctie echt levensveranderd kan zijn. Ik kan namelijk geschorst worden voor het vak voor een 1/2 jr of 1jr of voor alle komende vakken voor dit jaar. Wat betekend dat ik een jaar vertraging op zal lopen en das niet goed, Daarnaast voel ik me echt de ergste persoon tussen medestudenten die nog van niets weten. ouders die teleurgesteld zijn en de familie die mij zien als een slecht voorbeeld voor nichtjes en neefjes ik ben de zwarte schaap van de familie geworden. De ding is ik had die sheets wel op tafel maar heb er niets van overgeschreven had nog 3min waarna tentamen afgelopen was en na afloop ben ik gepakt. Dit is echt hoe het is gegaan maar denk niet dat de leraren dit geloven en ben bang voor de jaar vertraging, Ik zal er nog over piekeren de komende tijd maar denk toch dat ik zal bekennen,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
denk trouwens dat het met de bewijslast zo is dat ik moet aantonen dat de sheets niet van mij zijn omdat ze tussen mijn papieren zijn gevonden. Omkering van de bewijslast.
wat er ook gebeurt ontkenne, als je ervoor uit komt kom je heel erg in de problemen ( niet uit eigen ervaring ofzo)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ontkennen. Je weet dat je anders gegarandeerd een 1 krijgt.