Mag een werkgever eisen dat je werkt tijdens je vakantie?

Mijn collega is momenteel op vakantie voor het eerst dit jaar en is over ander halve week weer terug. Zij heeft voor haar vertrek verteld dat zij niet beschikbaar is om te werken. Toch is zij in de eerste afwezige week al meerdere keren gebeld door de werkgever met lijstjes en "spoed" klusjes of ze dit even tussendoor wil doen terwijl zij in Italie zit. Mijn vraag is, mag een werkgever van je vragen om werk te verrichten tijdens de vakantie of moeten ze je met rust laten waar een vakantie voor bedoeld is.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (1)

"Ze" moeten je met rust laten. De bedoeling van de vakantie is nu net dat je helemaal tot rust komt, naar lichaam en geest.

In noodgevallen (bedrijf brandt af of de enige medewerker met specifieke kennis van een machine die is uitgevallen waardoor de hele productie stil ligt is met vakantie) kan de werkgever de werknemer terugroepen van vakantie. Uiteraard met omzetting van vakantiedagen naar werkdagen en vergoeding van de vakantiekostem. Als de nood werkelijk zo hoog was, had de werkgever voor de vakantie het toegezegde vakantieverlof moeten annuleren en de reeks besproken vakantie moeten vergoeden. De vakantie is geen moment om alsnog vergeten klussen te laten uitvoeren.

Als een werknemer wordt lastig gevallen in de vakantie wijst dat erop dat de werkoverdracht niet goed is gebeurd of dat de werkgever gemakzuchtig is uitgevallen.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt, Bij mij op mijn werk zijn ze er HEEL streng op ; al zeg ik 100 keer dat ik wel kan komen invallen (omdat ik mij in mijn vakantie thuis zit te vervelen), we MOETEN een aaneengesloten periode van twee weken "rust" nemen per jaar. Ze halen liever een invaller van de andere kant van NRW dan iemand terugroepen van vakantie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
NRW = NooRWegen? We zijn hier op een nlse site en niet iedereen weet dat HH = Hansestadt Hamburg is en dat NoordRijn-Westfalen aan de nlse grens ligt! Und Ordnung muss sein!