Kan je na de opleiding pedagogiek ook sociotherapeut worden in de kinder- en jeugdpsychiatrie?

Ik wil graag sociotherapeut worden, maar ik weet niet of dit mogelijk is na deze opleiding. Ik wil pedagogiek gaan doen omdat social work me niet zo aanspreekt, maar dat is volgens mij wel de opleiding die het meest aangeraden wordt bij dit beroep.
Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.8K
HannekeJanssen
4 jaar geleden
Een sociotherapeut is de therapeut van het dagelijks leven. Ik weet niet of daar een gespecialiseerde opleiding voor bestaat - ik ken verpleegkundigen die als sociotherapeut voor volwassenen werken. Is Social Work het oude SPH? Als je een universitaire opleiding pedagogiek doet, ben je eigenlijk te hoog opgeleid, maar dat is niet altijd een bezwaar. Ik zou het eens navragen bij een instelling bij je in de buurt - waag er een mailtje aan, dat kan nooit kwaad, toch?

Antwoorden (1)

Nee, na je opleiding pedagogiek kun je geen sociotherapeut worden in de kinder- en jeugdpsychiatrie.
Hiervoor is een opleiding als Sociaal Pedagogische Hulpverlening vereist.
De opleiding pedagogiek richt zich niet primair op de hulpverlening aan kinderen met psychiatrische stoornissen, dus daar leer je te weinig over.
Tijdens de studie Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH) leer je hoe je hulp verleent aan jeugdigen en volwassenen met problemen.
Naast HBO Social Work of SPH worden voor deze functie mensen gevraagd met een opleiding GGZ-agoog, HBO-V, verpleegkunde-B of Maatschappelijk Werk en Dienstverlening.

Hopelijk word je door dit werk wat gelukkiger, XNotSoHappyGirl…
SimonV