Wat moet een kind kunnen als ze naar de basisschool gaan?

Elk kind is anders uiteraard maar wat is de richtlijn als ze naar de eerste klas gaan van de basisschool? Moeten ze alle kleuren kennen? Moeten ze al kunnen tellen?

Toegevoegd na 4 minuten:
Het gaat om het eerste jaar... Dus dan zijn ze 4 jaar en zitten ze in de eerste klas!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ieder kind is toch wettelijk verplicht op die leeftijd naar school te gaan? Er is volgens mij geen enkele "kundigheid" die een kind moet beheersen? Dat leren ze op school.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kind is wettelijk verplicht om vanaf 5 jaar naar school te gaan, WendyH
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps...sorry Reinier.... GIGA fout mijnerzijds :-)
Blijft, dat kids van die leeftijd nog geen dingen MOETEN kunnen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat de wettelijke verplichte leeftijd is, is niet de vraag die gesteld is! Tegenwoordig is er wel sprake van moeten kunnen... men heeft het niet voor niets over peuters die voorschoolse lessen krijgen etc... niet dat ik het er mee eens ben maar volgens mij is het niet een hele rare vraag om te weten wat wordt verwacht van een 1e klas leerling... moeten hoeft ook niet erg te zijn he? Op speelse manier kan je een kind veel leren zonder te moeten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het zo prestatiegericht, en dat voor zo'n hummeltje.... natuurlijk leer je je kind spelenderwijs vanalles, dat is "normaal"... maar dat moeten...ik weet niet hoor, ik heb er moeite mee.

Antwoorden (3)

Het is belangrijk dat een kind zichzelf is en dat hij/zij het leuk heeft op school.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt groep 1 als je kind 4 wordt denk ik? volgens mij stellen ze niet zo heel veel eisen hoor. De kleuren, tellen etc leren ze juist in groep 1 en 2! Het lijkt mij niet dat ze dat al moeten kennen voor die tijd. Wel kan een school eisen/ graag willen dat je kind zindelijk is. Een lerares heeft nu eenmaal geen tijd om luiers te verschonen. Ik werk als tussenschoolseleidster en heb een tweeling van 4 in mijn groep gehad die heel slecht spraken en nog luiers droegen.Zelfs als TSO leidster is het al vervelend de kinderen te moeten verschonen en niet te kunnen verstaan. Maar deze school liet ze toch toe dus niet alle scholen zullen daar even streng in zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien school wettelijk verplicht is (vanaf 5 jaar) kan ergewoonweg geen eis gesteld worden aan wat ze moeten kunnen.

Wat is normaal dat een kind kan als ie naar school komt is meer een te beantwoorden vraag:
Er bestaat vzv ik weet een lijst woorden waarvan een kind de betekenis zou moeten weten (taal achterstands test)...plaatjes dus die benoemd moeten kunnen worden.
Er horen dan ook kleuren bij.

Er wordt verwacht dat een kind normaal kan lopen, praten in korte zinnetjes, de meeste plaatjes in prenten boeken kan benoemen ed.

Er zijn ook 4 jarige kinderen die dan al het hele alfabet kennen, soms al wat lezen, simpele rekensommetjes maken (optellen, aftrekken) ed. en in volzinnen praten. Succes gewenst voor de juf die zo een kind er tussen heeft en moet proberen te voorkomen dat een dergelijk kind zich alleen maar kan vervelen. Kans aanwezig dat dat kind dan ook andere kinderen gaat vervelen.