Mag een school je dwingen niet deel te nemen aan het centrale school examen?

Ik sta op dit moment drie onvoldoendes. Ik heb nog een hele periode te gaan waarin ik de cijfers kan ophalen. Het schoolbestuur dreigt echter met het feit dat ze mij niet willen laten deelnemen aan het centraal examen.

En als ze mij niet laten deelnemen aan het examen, dan heb ik dit schooljaar tot nu toe voor niets gedaan en blijf ik zitten en kom ik straks in contact met de strengere examenregels.
En als ik blijf zitten heb ik sowieso een probleem, want wiskunde was niet verplicht toen wij een vakkenpakket mochten kiezen. Dit is echter nu wel weer verplicht dus zou ik dan wiskunde van 2 jaar in 1 jaar moeten doen.

Dus mag een school dit zomaar doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Sinds de slagingspercentages sinds enige jaren op internet komen, wil elke school zich zo goed mogelijk profileren. Want de concurrent-scholen kijken met argusogen mee!

Ikzelf vind het niet kunnen. Je bent leerling van deze school en je gaat tot het einde mee, of je nou zakt of slaagt.
Het is niet voor niks dat het zittenblijfpercentage in havo 4 zo hoog is! Op sommige scholen vaak 25 %! Gewoon om te voorkomen dat er straks zoveel leerlingen zakken.

Ga hier achteraan. Niet afwachten tot je het bericht van school krijgt. Zorg dat je dan al precies weet wat je rechten zijn. En ik hoop dat je het hier dan nog even wilt neerzetten want ik ben echt heel benieuwd!!

Lekker aan het werk gaan met je huiswerk. Al je vrije tijd erin stoppen. Beter nu nog een week of 12 en dan aan je vervolgopleiding, dan straks weer een heel havo-schooljaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Kijk eens in de regels van de school.
Als zij denken dat je het examen niet gaat halen, heeft het ook weinig zin om mee te doen aan het CSE, dus ik zou maar werk gaan maken van dat ophalen van je cijfers, en laat goed merken dat je hard bezig bent met je schoolwerk.
Voor alle zekerheid zou ik in jouw geval de vraag ook voorleggen aan het LAKS, zie hier: http://www.laks.nl/infocentrum/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, de school mag zich zomaar aan de regels houden, ook als deze veranderen.
En jij mag gewoon je best doen, zodat je in één keer je examen haalt. ;-)

Het is natuurlijk wel zuur als je precies een keer blijft zitten als de regels veranderen, maarja, dat is voor een deel gewoon pech hebben, en het andere deel had je uiteraard zelf in de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt recht deel te nemen aan het centraal examen, mits je het volledige schoolexamen hebt afgerond.
Als het goed is, heb je in het begin van je schoolexamenperiode een PTA-boekje ontvangen, waarin ook het (school-)examenreglement is opgenomen. Die zou ik nog maar eens goed uitpluizen.
Als je het niet eens bent met de gang van zaken, dien je schriftelijk in beroep te gaan. Als het goed is, staat in je PTA-boekje hoe jouw school dat geregeld heeft.

Verder is er een landelijk vastgesteld examenreglement, wat je kunt vinden op: www.examenblad.nl
Wel veel formele taal, dus het is even doorworstelen.
Je kunt ook advies inwinnen bij LAKS.