Kan je zo gemakkelijk van school gestuurd worden?!

Het enige dat ik heb ''misdaan'' is 6 keer te laat gekomen en één keer een uurtje verslapen. Ik moest naar de leerplichtambtenaar toe, maar hij was ziek, toen moest ik met iemand van school praten.
Hij zei dat als ik zo door zou gaan ik van school gestuurd zou worden. Hij had het er al over gehad met collega's. En dat terwijl ik niks mis doe. Gewoon een paar keer telaat. Als ik nog onder de leerplicht viel was ik naar bureau Halt gestuurd.

Maar is dat überhaupt wel een geldige reden om van school gestuurd te worden? Hij zei ook ''Je hebt je HAVO-diploma al, dus we kunnen je heel gemakkelijk van school verwijderen''

Zijn hier geen regels voor die in mijn voordeel werken?

Het te laat komen is telkens slechts een paar minuten, op het uur na. Ik heb overigens ook nog 2 keer fiets pech gehad,, maar ze zeiden dat dat ook bijdraagt. Vreemd, want ik kan er toch vrij weinig aan doen dat mijn ketting er af pleurt.

Toegevoegd na 1 uur:
Vinden jullie dit niet onredelijk dan? Na een paar keer te laat komen zeggen dat ik van school gestuurd wordt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Antwoorden (10)

Op tijd komen is jou verantwoordelijkheid. Op tijd opstaan en op tijd weggaan Moet je later ook als je werkt. Daar zullen ze dit gedrag ook niet accepteren. Dus als ze je van school kunnen sturen zullen ze het doen
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk daar is nou de mentaliteit, als je school al minder belangrijk vindt dan betaald werk, dan is hier de uitdaging.
6 keer te laat terwijl het schooljaar pas drie maanden bezig is, is best veel. Wat jij je moet afvragen is of school iets is wat jij echt wilt. Want als je echt wilt leren kom je niet 6 keer te laat. Twee keer fietspech kan gebeuren, maar dan had je maar 2 keer te laat geweest.

Ik zou zeggen: kijk niet naar het verleden en vraag je niet af of je van school gestuurd mag worden, maar doe je best om elke dag op tijd te komen en om je huiswerk gedaan te hebben en om de leraren te laten zien dat je echt wilt leren, dan zal het allemaal wel los lopen.

Succes!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan te raden valt om de schoolregels i.v.m. verzuim en/of te laat komen eens op te zoeken,misschien bestaat wel de mogelijkheid om dit online te doen.

Wellicht heeft je school reglementen die in een "Schoolgids" vermeld staan.

Of ga anders ergens informeren waar men bekend is met de reglementen van jouw school.

Dan pas weet je zeker waar je in je recht staat en waarom/in welke mate je inderdaad sancties kunt verwachten.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit antwoord, kijk de schoolreglementen erop na, iedere school heeft andere regels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Élke school heeft vastgestelde reglementen,want anders zou zo'n school onwettig "georganiseerd" zijn én dus disfunctioneel. Er móeten ergens schoolstatuten/-reglementen te vinden zijn betreffende jouw school. Het zou écht aan te raden zijn om je licht op te steken bij iemand die betrokken is bij de schoolorganisatie/-admninistratie. Probeer iig met zo iemand contakt op te nremen
Dat kan gebeuren maar probeer dat in de toekomst te verkomen,voor je eigen bestwil,je werkt aan je eigen toekomst.
Beter verkomen dan genezen!
Hou je aan de schoolregels dan loopt alles van een leien-dakje en zo krijg je geen problemen.
K'heb dat meegemaakt met mijn zoon en dat was zeker
geen lachertje!

Toegevoegd na 2 minuten:
Beter voorkomen dan genezen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit doet de school eigenlijk omdat ze je iets willen leren, ze willen niet dat als jij later je werk hebt gevonden, je ontslagen wordt als je te laat komt. dit was een waarschuwing, en als je zo door gaat wordt je ECHT van school gestuurt. stel je voor; je hebt later werk, en je hebt een belangrijk gesprek voor je promotie. als je hiervoor telaat komt kan je niet zeggen: mijn auto ging kapot, of ik heb me verslapen. dat do je niet. want dit gesprek vind je belangrijk.... maar alles wat je nu doet kan gevolgen hebben voor later, dus ik zou maar oppassen, want als je wilt soliciteren bij een baan kijken ze hoe het in je schooltijd ging, en wat de reden was dat je van school werd gestuurd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gewoon op tijd te komen, heel simpel.
Als jij een leerling bent die duidelijk gemotiveerd is en een enkele keer te laat komt wegens pech, dan zullen ze daar begrip voor hebben.
Maar als jij je vaak verslaapt en dan ook nog as je aangesproken wordt, gaat smoezen als 'die les is toch een chaos en zo belangrijk is het niet', dan gaan zij denken: 'zo belangrijk vindt hij het niet'.

Verander je instelling als je terug naar school wilt, vraag een gesprek aan en bewijs dat je deze opleiding graag wilt doen en gedraag je dan ook.
Een school heeft nou eenmaal regels en daar heb je je aan te houden, hoe vervelend ook. En ja, straks op je werk geldt dat ook, en zeggen 'Tegen die tijd verander ik het wel' zal op school geen indruk maken, want de boodschap die je dan geeft is 'Voor werk zou ik het wel doen, maar aan school heb ik schijt', en dan moet je niet boos worden als ze niet veel geduld meer met je hebben...

Word een beetje volwassen, grijp jezelf bij de haren en gedraag je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijken wat ze hiervan op papier hebben staan.
Het zou best kunnen dat het zo is.
Ik vindt het wel heel erg laks om 6x te laat te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vindt dat je niets misdoet?

Man, wat een slechte houding! Je bent in twee en een halve maand ál zes keer te laat gekomen (plus nóg eens twee keer wegens fietspech). Natúúrlijk wordt je van school gestuurd als je zo doorgaat.

Als jij het niet eens op kan brengen om jezelf op tijd uit bed te sleuren, houdt het voor de school ooit eens op om er energie in te steken om jou op te leiden.

Als ik in een paar maanden tijd acht keer (want ja, natuurlijk tellen de keren fietspech ook mee) te laat op mijn werk zou komen, zou dat ook consequenties hebben. En terecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om je af te leren steeds te laat te komen en daarmee de les te verstoren zet school de mogelijkheid van schorsing (1 dg) in. School probeert je zo eigen verantwoordelijkheid bij te brengen. Als jij op tijd komt is er niks aan de hand. Dus laat zien dat ze geen actie hoeven te ondernemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over je verantwoordelijkheid enzo ga ik het niet hebben dat is al vaak gezegd! Wat ik een beetje vreemd vind is het feit dat je naar de leerplichtambtenaar wordt gestuurd, die heeft nl. niets te melden omdat je inmiddels 18 bent. Volgens mij is er maar 1 mogelijkheid en die is je niet van school sturen, je hebt tenslotte lesgeld betaald dus jij betaald voor een opleiding (lees service). Omdat je niet leerplichtig bent en ook nog eens betaald kunnen ze je niet van school sturen. Ze kunnen je wel weigeren om een les binnen te laten. Je mag zelf bepalen welke lessen je wilt volgen. Als je vervolgens onvoldoendes haalt is dat wel je eigen schuld natuurlijk