Kan school je verplichten om op (zeil)kamp te gaan als je hier zelf voor moet betalen?

Ik zit op het mbo (doktersassistente) en er wordt een zeilkamp georganiseerd elke leerling moet voor 3 dagen kamp €75,- betalen. Als alleenwonend student, kan ik dat geld goed anders gebruiken.

Toegevoegd na 30 minuten:
bedankt voor jullie snelle(!!) reacties. in deze wet gaat het over kinderen van ouders. Ik ben meerderjarig en heb verder geen (financieel) ondersteunende ouders.
Vraag me af of dit in mijn geval dan ook geld, op een MBO beroepsopleiding als meerderjarige? Als het met een vervangende opdracht ook moet kunnen doe ik dat graag.

Weet jij het antwoord?

/2500

Als het een vast onderdeel van de studie is, dan kan de school je inderdaad verplichten. School is niet alleen in een lokaal zitten en les krijgen, een kamp en samenwerken met medeleerlingen is ook een onderdeel van studeren. Wanneer het kamp in een vakantieperiode valt, kunnen ze je niet echt verplichten.

Volgens de leerplichtwet: "De school kan een schoolreis verplicht stellen, maar moet hierbij wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Als eerste moet de school duidelijk aan de ouders/studenten hebben gecommuniceerd dat leerlingen/studenten verplicht zijn om aan de schoolreis deel te nemen. De schoolreis wordt dan onderdeel van het lesprogramma. En voor het lesprogramma hoeft u niet extra te betalen." Dit soort activiteiten zijn zelden verplicht, maar een zeer nuttig onderdeel van de studie. Het is goed voor de teamgeest en het aanknopen van sociale contacten. Toegevoegd na 8 minuten: Overigens geldt de leerplichtwet tot je 16e. Tot je 18e heet het kwalificatieplicht. Voor jongeren in praktijkonderwijs gelden natuurlijk iets minder strikte regels. De meeste scholen zullen echter verplichte activiteiten zoveel mogelijk binnen het curriculum laten vallen (al kunnen ze dan nog steeds een bijdrage vragen). Ik adviseer je om toch mee te gaan en eventueel met school te overleggen of je het geld bijvoorbeeld in drie termijnen kunt overmaken. Toegevoegd na 35 minuten: Je kunt school zeker vragen om een vervangende opdracht en deze vraag moet je hoe dan ook op school voorleggen. Er is niemand die je kan dwingen om te gaan zeilen. Tenzij er andere zaken spelen dan de financiële moet je in overweging nemen dat zo'n driedaags kamp een veelvoud kost van wat ze aan jou vragen. Voor die drie dagen is 75 euro een kleine bijdrage (waarmee ik niet wil zeggen dat het weinig geld is). Verder blijf ik bij het standpunt, dat het als student belangrijk is om aan dit soort activiteiten mee te doen. Toegevoegd na 38 minuten: NB. Ook al val je niet onder de leerplicht, als de excursie niet verplicht is, maar wel onder schooltijd valt, dan is de school wel verplicht je een vervangende opdracht aan te bieden. Dat geldt ook voor het MBO. Zie bijgaande brochure voor meer informatie.

Bronnen:
http://www.job-site.nl/uploads/managed_med...

Nee, in jou geval kan dat niet, er moet extra betaald worden. De school is wel verplicht om je andere lessen in diezelfde periode aan te bieden. Moet mijn kind mee op schoolreis of schoolkamp? Nee, dat hoeft niet. De school kan een schoolreis verplicht stellen, maar moet hierbij wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Als eerste moet de school duidelijk aan de ouders hebben gecommuniceerd dat leerlingen verplicht zijn om aan de schoolreis deel te nemen. De schoolreis wordt dan onderdeel van het lesprogramma. En voor het lesprogramma hoeft u niet betalen. Deelname is dan niet afhankelijk van een financiële bijdrage van de ouders. (Zie voor meer informatie ook ‘Moet ik de ouderbijdrage betalen?’) Met andere woorden: als u voor het schoolreisje moet betalen zodat uw kind mee kan, dan kan het schoolreisje niet verplicht zijn. De school moet kinderen die niet meegaan een alternatief programma aanbieden. Schoolactiviteiten die ’s avonds of ’s nachts plaatsvinden, kunnen nooit verplicht zijn, ook als hier geen vergoeding voor wordt gevraagd. Realiseert u zich wel dat het voor uw kind wel plezierig is mee te gaan met het schoolreisje of het schoolkamp met zijn klasgenoten. Voor kinderen zijn dit vaak de hoogtepunten van het jaar.

Bronnen:
http://www.leerplicht.net/antwoord-op-uw-v...

Nee dat kan de school niet. Wel moet men je op school opvangen tijdens het kamp met andere lessen maar>>>>> DIt soort kampen zijn er niet alleen maar voor d elol, Men leert teambouw, zelfstandigheid, etc etc op een leuke manier, dus wel egelijk een aanvulling op het lesprogramma.

Suus, je hoeft niet hoor. Al een paar antwoorden op je vraag gekregen hier. Ik zie ook het verband niet tussen je opleiding en dat zeilkamp. Maar tegenwoordig MOET er zoveel extra's in het onderwijs. Jammer! Als er een link, een aanvulling zou zijn tussen deze uitstap en je opleiding, dan zou dit in het lespakket zitten. Maar in dit geval dus niet. Gewoon een pretpakket. Het is een extra waar je voor moet dokken. Laat school jou maar een vervangend opdracht geven. En beter nog, omdat ze daar vaak niet goed raad mee weten, stel zelf voor dat je een bepaald iets gaat doen. Stel dat je achterstand hebt of je moet nog opdrachten, lever dan een A4tje in met wat jij voorstelt te gaan doen gedurende die zeildagen. Heel vaak gaan docenten daar mee akkoord, allang blij dat ze niet zelf iets hoeven te verzinnen. Ik ben al jaren MR-lid en we hebben op school ook hier regelmatig mee te maken. Al die dure studiereizen, al die uitjes....

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100