Is dyslexie de enige aandoening met een "voordeelregel"?

N.a.v. een vraag over dyscalculie: Wanneer je problemen hebt met andere dingen dan lezen, bijvoorbeeld dyscalculie, kun je daar op scholen dan ook een "voordeelregel" op laten toepassen, zoals extra tijd bij een toets?
Of is deze vorm van positieve discriminatie slechts voorbehouden aan mensen met dyslexie?

Weet jij het antwoord?

/2500

Er zijn meerdere 'aandoeningen' waar je extra tijd voor kan krijgen. Een voorbeeld daarvan is bijv ADD, een concentratiestoornis. Dyscalculie weet ik niet zeker of het officieel voorgeschreven staat, maar het lijkt me goed mogelijk. Tevens zijn er ook dingen persoonlijk met school te regelen, bijvoorbeeld op doktersadvies. Zelf heb ik bijvoorbeeld Beelddenken, dit is geen officieel aanvaarde aandoening (waar ze extra tijd mee geven) maar aangezien ik heb kunnen aantonen dat dit wel nodig was heb ik een regeling kunnen treffen met school, waardoor ik wel extra tijd kreeg. Een nadeel alleen is dat ik in mijn geval geen recht had op extra tijd bij m'n examens, aangezien je hier een officieel papiertje voor nodig hebt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100