Is dyslexie de enige aandoening met een "voordeelregel"?

N.a.v. een vraag over dyscalculie: Wanneer je problemen hebt met andere dingen dan lezen, bijvoorbeeld dyscalculie, kun je daar op scholen dan ook een "voordeelregel" op laten toepassen, zoals extra tijd bij een toets?
Of is deze vorm van positieve discriminatie slechts voorbehouden aan mensen met dyslexie?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je kunt alleen niet officieel een "ADHD/dyscalculie/enz."-pas krijgen, dat kan alleen bij dyslexie. De school kan wel, wanneer jij een diagnose hebt, jou voordeel geven, en een speciale regeling treffen, natuurlijk binnen de kaders. ik weet niet precies hoe dit wettelijk allemaal geregeld is, maar wél dat er veel kan, heel veel. Alleen je moet er wel ZELF achteraan. Ik krijg extra tijd bij een toets omdat ik ADD heb, ook op het examen, maximaal een half uur. Je zal moeten informeren bij iemand van het zorgteam van een school. Ik heb er zelf veel moeite voor moeten doen, maar heb het toch voor elkaar gekregen. Ik vind het eerlijk dat je ook bij andere beperkingen extra aanpassingen krijgt. Dyslexie is lang niet het enige wat een leerling kan beperken! Toegevoegd na 4 minuten: zo is het bijvoorbeeld mogelijk om examen te doen in 2 jaar, als het voor iemand psychisch heel zwaar is om in 1 jaar in alle vakken examen te doen.. bijvoorbeeld bij autisme. dus dan doet iemand het ene jaar in een paar vakken examen en het andere jaar de andere vakken, en dan ook de helft van de tijd naar school. alleen zal een school dit NOOIT zelf als optie aandragen, omdat het het slagingspercentage van de school niet ten goede komt!! belachelijk!!

Nee, voor de meeste handicaps kan een aanpassing of uitzondering gemaakt worden. Dyscalculie valt daar ook onder. Maar ook slechtziendheid, doofheid, etc.

Bronnen:
http://www.examenblad.nl/9336000/1/j9vvhin...

Die voordeelregel geldt ook voor mensen met autisme.

Er is ook een voordeelregel voor mensen die minder als 5 jaar in Nederland wonen en geen Nederlands als moedertaal hebben.

Er zijn scholen die al ver zijn in de begeleiding van "zorgkinderen". Dat zijn de leerlingen met een plusje. Veel scholen hanteren de zorgpas. Die krijg je aan het begin van het schooljaar van de zorgcoördinator en die pas leg je dan tijdens lessen of toetsen op je tafel. Dan hoeft de docent niets te vragen maar ziet gelijk hoe of wat. En jij hoeft niet iedere keer uit te leggen wat er aan de hand is. Er zijn soms een paar duizend scholieren op een VO. En elke docent kan niet onthouden wie wat heeft. Vandaar het systeem van de zorgpas. Scholieren met een plusje, daar zitten vel rugzakleerlingen bij. De rugzak is een extra geldbedrag waardoor de betreffende leerling extra begeleid kan worden. Deze leerlingen hebben sowieso al een zorgpas van school. Per school wordt beoordeeld welke leerlingen nog meer in aanmerking komen voor een zorgpas. Ook de leerlingen met dyslexie en ASS. (ASS=autistisch spectrum aandoening, zoals: PDD-NOS, Asperger, ODD, McDD)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100