Mag ik tijdens de middagpauze de werkvloer verlaten?

Ik ben, één keertje eens, een terrasje gaan doen met vriendinnen onder de middag. Ik had tegen mijn collega's gezegd waar ik ging zijn, tegen mijn baas niet omdat ik hem toen, denk ik, niet kon bereiken (is al effe geleden) Ik zag hier geen graten in, op mijn vorige job ging ik constant iets drinken onder de middag, of boodschappen doen, of... Maar nu is een jaloerse collega tegen onze regiomanager dus gaan zeggen dat ik zomaar terrasjes ga doen (van 2u dan nog volgens hem! Niets van aan!) En nu hebben ze mij hier dus op aangesproken. Ik mag de werkvloer niet verlaten tenzij ik toestemming vraag aan mijn overste... Klopt dit? Kan dit zomaar? Uiteindelijk, dit half uur is niet betaald, dan mag ik hier toch in doen wat ik wil, niet? Ook joegen ze mij schrik aan door te zeggen dat ik dan ook niet verzekerd was als ik dan iets meemaakte. Is dat zo? (maarja dan zou ik nog zoiets hebben van, tja, dat is dan het risico dat je neemt he) Maar ik vind het echt erg dat ze mij hier zo op aanpakken, terwijl andere collega's ook al eens een frietje ofzo zijn gaan eten. Maar daar reageren ze dan op met 'dat zijn anderen, dat ben jij niet en wij hebben het enkel van jou gehoord'... Het probleem is dat ik ook moeilijk kan bewijzen hoelang ik daar juist ben geweest omdat wij niet met een tiksysteem werken. In ieder geval. Ik zou heel graag mijn naam zuiveren. En hoe meer bewijzen ik heb, hoe sterker ik sta natuurlijk. Dat die pestkop die mij echt, terroriseert, niet wint!! Bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toen je daar afrekende heb je een bon gekregen ?!? Daar staat de tijd vaak op .
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik ging toen ik nog bij AH werkte op vrijdag altijd buiten de deur eten (1 uur lunch pauze) mocht gewoon, en toen ik nog thuis woonde ging ik naar huis om de hond uit te laten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Lunatina, je mag tijdens je lunchpauze de werkvloer niet verlaten als je werkt aan boord van een schip of aan boord van een vliegtuig. Dat is bij jou niet het geval dunkt mij. Dat jouw overste (Belgisch ?) zegt dat je toestemming moet vragen is waarschijnlijk omdat men heeft verteld dat je steeds meer dan een halfuur weg bent. Ik begrijp dat je dit wilt winnen om deze leugens uit de wereld te helpen, maar van "straatvechters" kun je niet winnen.
Denk aan jezelf en probeer een baan te krijgen waarbij je met plezier naar je werk gaat.

Antwoorden (5)

Het is zelfs goed voor de werkgever als zijn werknemers in hun middagpauze even naar buiten gaan. Want na die verfrissing kan je weet flink aan het werk. Als je de hele dag op de werkvloer zou blijven dan raak je duf in de loop van de middag. Wat iemand in zijn of haar middagpauze doet mag de persoon helemaal zelf weten, behalve het gebruik van alcoholische versnaperingen of drugs. Als de werkzaamheden op het juiste tijdstip weer vervolgd worden is er geen enkele reden tot onrust. Raar sfeertje bij jullie, erg kinderachtig!

Toegevoegd na 44 seconden:
weet = weer
Amadea
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Als hij zich beperkt tot het halfuurtje dan is er niets aan de hand.
Zolang je werk het toestaat, zou je je half uur pauze gewoon vrij moeten kunnen besteden. Ook op het terras. Zolang jij op tijd terug bent en niet aan de alcoholische drankjes gaat, kan je baas er niets van zeggen.
10 jaar geleden
Onzin. Het is jouw middagpauze, die je niet betaald word. En of je nu in het bedrijf blijft of even een frisse neus gaat halen of boodschappen gaat doen maakt niets uit. Als je maar weer op tijd binnen bent kan hij er niets over aan te merken hebben. En dat dat je in die middagpauzes niet verzekerd bent is onzin daar je zelf gewoon WA verzekerd bent(moet zijn) . Dus als er in die tijd iets gebeurd zal jij je eigen WA verzekering moeten aanschrijven/aanspreken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je mag de werkvloer tijdens lunchpauze verlaten want het is jouw eigen tijd maar vaak wordt wel geëist - en dat vind ik normaal - dat er iemand aanwezig blijft om bijv. de telefoon aan te nemen. Zorg daar dus, zonodig in overleg met je collega's voor, dat er altijd iemand aanwezig is.
Vaak worden mensen juist productiever als ze tijdens de lunchpauze even van de afdeling, c.q. naar buiten zijn geweest. Je bent dan even in een andere omgeving en doet daardoor weer nieuwe energie op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wie zijn "ze"? Is dat je baas of zijn dat mensen die zich met zaken bemoeien die nergens op slaan. Wanneer je pauze hebt, die niet betaald wordt mag je gaan waar je wilt gaan. Je moet je natuurlijk wel aan de tijd houden. Wanneer je baas beweerd dat je 2 uur weg bent geweest, moet hij/zij dat maar zien te bewijzen. Van verhalen van anderen kan hij/zij niet op aan. Laat je niet gek maken, zoek dit eventueel uit met een personeelschef of desnoods vakbond. Waar moet je tegen verzekerd zijn? Ongeluk of iets dergelijks? Je bent als het goed is zelf verzekerd in je vrije tijd. Succes. Je staat in je recht.