Gemeenten kunnen alleenstaanden en alleenstaande ouders een toeslag geven van maximaal 20% van het nettominimumloon. Deze toeslag ontvangen zij bovenop het normbedrag voor de bijstandsuitkering.

Meer informatie hierover kunt je krijgen bij de gemeente. Je kunt vragen naar de regels in de toeslagenverordening.
Verlaging van de norm voor de bijstandsuitkering

Soms kan de gemeente besluiten af te wijken van de normbedragen en de bijstandsuitkering verlagen. Dit kan voor gehuwden en huishoudens die de woonkosten kunnen delen of geen woonlasten hebben.

Kortom, raadpleeg de gemeente waarin je woont.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor ik het vergeet te vermelden:
Uiteraard kun je gaan werken in de vakanties. Maar de mogelijkheid bestaat dat het gevolgen heeft voor de uitkering van je moeder. De bijstand is namelijk een soort 'vangnet'. Als er meer inkomens zijn in het gezin, kan de noodzaak vervallen dat 'de overheid' bijdraagt in het gezinsinkomen.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De zogenaamde "huishoudtoets" is in een aantal gemeenten reeds uitgesteld en wordt waarschijnlijk afgeschaft. Ik zou je moeder even laten navragen hoe dit in jullie gemeente is op dit moment. http://www.ed.nl/regio/eindhovenstad/11061355/Meevaller-door-schrappen-huishoudtoets.ece
Er zijn 2 dingen waar je rekening mee moet houden, dat is de bijstand en de kinderbijslag.
Tot je 16de is er niets aan de hand, wat jij dan bij verdient heeft nergens invloed op.
Als je 16 bent mag je in de vakantie netto 1300 euro verdienen, kom je daar boven vervalt de kinderbijslag.
De regels rondom de bijstand zijn minder duidelijk, vooral omdat dit per gemeente kan verschillen.
Het kan zijn dat als jouw inkomen boven de 827 euro per maand komt dat invloed heeft op de bijstand uitkering van je moeder, maar dat zal je na moeten vragen bij de gemeente.