moet je als werknemer zelf naar je werkgever gaan als je contract bijna afloopt? of is het aan de werkgever om dit te doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ItisILeClerc
10 jaar geleden
je moet niets - het is aan jou om te bepalen hoe graag je die baan wilt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij geen actie Vd baas ontstaat na afloop AO een vast dienst verband .
Computoon
10 jaar geleden
88Koentje88: Volgens mij krijg je in dat laatste geval een arbeidsovk voor onbepaalde tijd (BW 7:668a) al heeft de wetgever niet specifiek voorzien wat moet gebeuren in het geval van een laatste arbeidsovk voor bepaalde tijd die niet meer voor bepaalde tijd stilzwijgend voortgezet kan worden. Als dan nog steeds BW 7:668 vantoepassing zou zijn, zou het in strijd zijn met BW 7:668a
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
klopt, na 3 tijdelijke contracten krijg je automatisch een vast contract (onbepaalde tijd) dus je werkgever zal zelf goed opletten dat hij jou op tijd ontslaat. 1 keer heb ik mijn collega een week tevoren verteld dat ik hoopte op een vast contract, en kreeg ik de dag erna te horen dat dat niet doorging, twee keer heb ik niks gezegd, en kreeg ik het pas 1 dag tevoren te horen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dat mijn contract niet verlengd werd, en dat ik morgen niet hoefde te komen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@pokemon, Afschuwelijk om zo door je baas behandeld te worden.

Antwoorden (4)

meestal is het aan de werkgever om naar jou toe te gaan en je te vertellen dat je contract bijna is afgelopen, maar als het te lang duurt zou ik zelf even naar de werkgever gaan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom zou je wachten tot je werknemer contact opneemt. Je wilt toch zelf ook wel weten waar je aan toe bent? Als je contract niet verlengd wordt moet je toch op zoek naar iets anders. Ik zou dus zelf maar snel eens gaan informeren.
Er bestaat voorzover mij bekend ook geen regel die zegt wie contact op moet nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klinkt nogal bevoogdend...
Feitelijk zou je niets hoeven te doen en zou het initiatief van de werkgever moeten uitgaan.

In het gunstigste geval (vanuit jou gezien, niet vanuit de werkgever) heeft hij namelijk niet goed vastgelegd wanneer het contract afloopt. Een contract voor bepaalde tijd eindigt van rechtswege (= automatisch) maar als je niets hoort en de daaropvolgende dag gewoon komt werken, is het stilzwijgend verlengd, tegen dezelfde voorwaarden en voor dezelfde tijd maar voor maximaal een jaar. Dan ben je dus weer een tijd onder de pannen. Tenzij de werkgever alsnog het contract tussentijds opzegt (wat alleen kan als dat in het contract is overeengekomen) maar dan heeft hij een ontslagvergunning nodig en die wordt niet zomaar gegeven. Of het contract laat ontbinden door de kantonrechter (gaat hem normaliter geld kosten in zo'n situatie). Of wanneer jullie tussentijds afscheid van elkaar nemen met wederzijds goedvinden.

Toch kan ik ook begrijpen wanneer je het meldt. Want stel dat de werkgever alles goed heeft vastgelegd en niet verder wil. Officieel hoeft hij dan niets te doen. Hij kan (bij wijze van spreken) de laatste dag zeggen: 'dit was je laatste dag, morgen hoef je niet meer te komen'. Maar als hij dit van plan is, wil je dat natuurlijk eerder weten om op zoek te gaan naar een andere baan.

Lastig, dus.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op zich een goed antwoord maar stel dat de werkgever vergeet het contract te verlengen en daar bijv. na een paar dagen achter komt,
dan pleit het niet voor vraagsteller dat hij niet even gemeld heeft dat het contract afliep en dit kan de relatie tussen vraagsteller en zijn werkgeven schaden. Iemand uit mijn omgeving heeft dit meegemaakt.
M.i. kan hij dus beter zelf even vooraf informeren.
Computoon
10 jaar geleden
Als ik zelf een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd zou hebben, zou ik het ook melden maar dan enkele maanden voor afloop. Gewoon om te weten of je kunt beginnen met solliciteren of niet. Toch ben ik van mening dat het initiatief eigenlijk van de werkgever uit zou moeten gaan om tijdig aan de werknemer te melden wat zijn plannen zijn. De werknemer niet nodeloos in het ongewisse laten hoort bij goed werkgeverschap. Er bestaat goede personeelsinformatiesystemen waarin je van ieder tijdelijk contract de einddatum kunt vastleggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mevrouwvandenberg, ik vind het ook niet goed voor de relatie tussen werkgever en werknemer dat ze je 1 dag tevoren pas vertellen dat je morgen niet meer hoeft te komen.
Als je tijdelijke contract binnenkort verloopt, vraag dan om een verlenging. Een tijdelijk contract heeft een einddatum, en als deze verloopt dan is er geen sprake van ontslag. Ook geldt er geen opzegtermijn. Na een tijdelijk contract heb je recht op een WW-uitkering. Let op: hiervoor geldt wel dat je om verlenging moet hebben gevraagd.