Ik kom van VMBO & doe nu HAVO (4e). Door omstandigheden denk ik dat ik het niet red. Mag het dat ik nu stop & in het nieuwe schooljaar opnieuw begin?

Afgelopen schooljaar ben ik geslaagd voor het VMBO en ben overgestapt naar HAVO. Ik had last van bloedarmoede en ben veel ziekgeweest. Ook heb ik een vastgesteld planningsprobleem en ben erg gestrest. Ik ben 17 jaar en ik weet dat als ik nu door zou gaan hoe het nu gaat op school dat ik het niet ga redden. En wanneer je van het VMBO komt, mag je niet blijven zitten op de HAVO. Dus het liefst zou ik nu willen stoppen en bij het volgend schooljaar weer opnieuw beginnen. In die tijd wil ik bijvoorbeeld tot rust komen, aan mezelf werken en misschien een Engelse cursus doen want ik ben daar heel slecht in.

Zou dit kunnen met overleg met school en de leerplicht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je mag niet stoppen met school want je bent leerplichtig, maar ik kan me wel voorstellen dat het niet echt lekker is om nu nog 6 maanden naar school te moeten als je het toch niet gaat halen of met hakken over de sloot naar de vijfde kunt. Je kunt in dit geval het beste je best doen voor de vakken waar je slecht in bent, zoals engels en juist wat minder voor de vakken die je wel liggen. Ga ook niet extreem hard werken om de achterstand in te halen maar probeer wel zoveel mogelijk van de stof te begrijpen.

Neem ook op tijd je rust en zorg dat je een beetje goed voor jezelf zorgt. Er is meer dan alleen maar school.
Je haalt dan je testen waarschijnlijk niet of net niet en moet het jaar over doen. Dat is dan niet zo erg want dat wil je toch al wel. Door wel naar school te blijven gaan leg je een basis voor volgend jaar.

Als je er nu echt slecht voor staat kun je beter dit jaar overdoen dan met hakken over de sloot naar de vijfde gaan. Je cijfers uit de vierde tellen mee voor je examen. Bedenk wel dat je volgend jaar dan wel je stinkende best moet doen om het wel te halen want anders moet je van school. Neem maar van mij aan dat het wel handig is als je je diploma haalt. Dat maakt de rest van je leven een stukje eenvoudiger.

En...bespreek het met je ouders. Dat bespaart je een hoop gedoe als je straks echt blijft zitten. Als je er niets aan kon doen dan hebben je ouders er mogelijk nog wel begrip voor, maar als je het wel zou kunnen en je gooit er met de pet naar dan is dat voor je ouders ook niet leuk.

Toegevoegd na 58 seconden:
als je niet mag blijven zitten dan is dat namelijk vaak gericht op gezonde leerlingen en jij was vaak ziek, dus dan is er mogelijk wel een optie om het jaar over te doen. De decaan kan je er ook goed bij helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de laatste zin van je vraag geef je eigenlijk al zelf antwoord. Ik kan me voorstellen dat een school voor speciale gevallen een uitzondering kan maken. Als ik jou was zou ik in overleg gaan met je mentor, de schooldirectie en leerplichtambtenaar. Nee heb je, ja kan je krijgen...

Mocht het zo zijn dat ze niet willen meewerken zit er maar 1 ding op: keihard knokken of alsnog over te kunnen.