Ik moet stage zoeken voor school maar kan door omstandigheden niet veel vinden, mogen ze me dan uiteindelijk van de opleiding sturen?

In mijn regio is niet veel te vinden, ik had een stage plaats op het oog maar deze wilde mij minimaal 2 dagen per week, minimaal 5 maanden lang, zonder enige vergoeding. Omdat ik een deeltijd opleiding doe heb ok nergens recht op. Ik zou dus minimaal 100 euro per maand kwijt zijn voor die stage en veel reisuren.
Ik ga kijken of school iets kan vinden voor me, maar mogen ze me van de opleiding sturen, als ik geen geld heb om onbetaalde stage te lopen in een verdere stad/dorp, en er verder geen stage is voor mij?

Toegevoegd na 3 uur:
Ik zit op het mbo

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doe je HBO of MBO ?
Op MBO weet ik dat ze ook wel eens mee gaan zoeken voor je en dat ze je dus niet zomaar van school laten gaan.
HBO Weet ik zo niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik doe MBO, ze zullen wel meehelpen, maar wat als het ook met hun hulp niet lukt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reiskostenvergoeding toch wel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, het bedrijf gaat ervanuit dat ik OV heb. Morgen loop ik een dagje mee en ga ik dus vertellen dat ik helaas niet kan komen stage lopen omdat het wat betreft reiskosten toch teveel wordt. Misschien dat ze alsnog iets vergoeden, maar ik gok van niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Staat er in je schoolreglement ook iets over terugbetaling van woon-werkverkeer?

Antwoorden (2)

Ze zullen je niet van school sturen, maar wel een diploma weigeren,
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wat als ik geen diploma krijg? Mag ik dan eindeloos erover doen om alsnog mijn diploma te halen?
anneliez
11 jaar geleden
Ik dek dat je het wel binnen een bepaalde tijd moet halen, maar ga met de school praten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik ga sowieso met de school praten, maar wat kunnen ze (eventueel wettelijk) doen als ik dus geen stage kan lopen? Dát is mijn vraag.
Nee, natuurlijk niet. Je kan wel problemen ondervinden bij de eindbeoordeling van het vak waarvoor je stage moet lopen, indien je op het einde van het jaar geen stage hebt gevolgd. Aangezien je aangeeft dat je nog geen stage hebt gevonden, zal je school je wel helpen.

Toegevoegd na 2 uur:
Er bestaat geen enkele regel die zegt dat wanneer een leerling/student/scholier niet kan voldoen aan de opleidingsvoorwaarden om te slagen voor een opleidingsonderdeel/vak, dat de onderwijsinstelling dan het recht heeft om de leerling uit te schrijven.

Je slaagt in dat geval gewoon niet voor het opleidingsonderdeel en zal het vak dan moeten herdoen.

Het is echter wel heel onwaarschijnlijk dat je géén stageplaats zal vinden. Solliciteren betekent veel brieven schrijven, telefoneren of je eventueel persoonlijk aanbieden bij een stagegever. Dat betekent dat je minstens tien sollicitaties moet hebben gedaan vooraleer je eventueel kans maakt om uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek. Als je geluk hebt dan gebeurt dit vroeger, maar tien sollicitaties is zeker niet overdreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou technisch gezien is er een stageplaats geweigerd en heel veel scholen eisen gewoon dat de leerling zelf een stageplaats zoekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toedel, dankje, maar wat als ook met behulp van de school, ik geen stage kan lopen? Pelle, technisch gezien weiger ik de stageplaats niet, ik solliciteer dan gewoon niet. Dat is hetzelfde als dat ik een stage die 100 km verderop ligt, laat liggen omdat het niet haalbaar is. Ik zoek en zoek en zoek, maar uiteindelijk is het te laat om het nog te redden binnen de tijd, daarom vraag ik me af wat er dan gebeurd..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke maar wat dan als er niemand stage heeft? Zoals ik al zei, er is hier vrij weinig. En bedrijven die wel een stage plek aanbieden, vergoeden niks.
Er was zelfs 1 bedrijf die niks vergoedt maar wel 5 dagen stage aanbiedt..leuk als je thuis woont, maar niet als je zelf ook nog werkt en kosten hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat staat er in je schoolreglement, stagereglement over bezoldigingen of vergoedingen in het kader van een stage?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het een BBL plek is, dan minimaal minimum loon (maar BBL plek is sowieso al onvindbaar deze tijd, en stageplek mag het bedrijf helemaal zelf weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is een BBL-plek?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een werkplek, vaak heb je die voor je aan een opleiding begint.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je echt geen stageplaats vindt en je echt overal gezocht hebt en niemand positief reageert, dan is het broodnodig dat je hierover contact opneemt met je school. Aangezien de stage een onderdeel is van jouw opleiding en gezien de uitzonderlijke omstandigheid, is het aan jullie beide om een oplossing te vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik ga sowieso met de school praten maar ze mogen mij dus niet van de opleiding sturen hierdoor? Ook niet als ik straks al klaar had moeten zijn? En als ik wel door moet gaan, moet ik dan wel nog een deel studiekosten betalen?(lesgeld)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk mogen ze dat niet. Je hebt geen regel overtreden, maar voldoet daarmee gewoon niet aan de slaageisen van de opleiding.
Ook met vragen over de studiekosten ga je beter eens aankloppen bij je school.