Hoe is het schoolsysteem ontstaan, vroeger hoefde dat helemaal niet/ minder?

Hoe is dat zo verder onstaan, vroeger moest je inderdaad ook wel werken, maar niet zoals nu.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb al gezien, omdat ze dat besloten of iets dergelijks, maar hoe kan het dat dat zo doorgezet is?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik merk wat onduidelijkheid, ik bedoel, je moest vroeger inderdaad al keihard werken, maar waar komt dit 'leersysteem' vandaan en hoe is het doorgezet?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik weet niet precies wat je met 'vroeger' bedoelt, maar als je de tijd bedoelt dat veel kinderen niet naar school gingen, dan is het antwoord simpel: de kinderen die niet naar school gingen werkten keihard als hulpje ergens, op de boerderij, bij een smid, later ook in fabrieken, noem maar op. Daar is school een lui leven bij. De inhoud van de lesstof is door de jaren wel wat veranderd, maar ik betwijfel of je nu veel meer moet doen dan een paar decennia terug. Als je iets anders bedoelt, moet je je even goed uitleggen wat precies je vraag is.

Het leersysteem is al oud alleen is het begonnen met de ambachtschool en de huishoudschool voor arbeiderskinderen. De kinderen van rijke mensen gingen al langer naar school. In de jaren na de tweede wereld oorlog is er leerplicht ontstaan tot 14 jaar. In de midden zestiger jaren is de mammoetwet ontstaan. In de jaren 50 ging je van maandag tot zaterdagmiddag naar school van 8.30 tot 16:30 door de week en zaterdags tot plusminus 12 uur. Als je in de begin zestiger jaren op de middelbare school zat had je tussen de 17 en 21 vakken. En moest je ook 's avonds nog huiswerk maken. Nu is de schooltijd een stuk minder 1080 uur per jaar. Het schoolsysteem is natuurlijk door gezet om iedereen een gelijke kans te geven om een goede opleiding te krijgen de leerplichtwet is opgevoerd tot 18.

Het ideaal van doorleren komt uit de renaissance, zeg 14de eeuw.In de loop van de tijd is dat steeds belangrijker plaats gaan innemen in de politiek. Wij weten nu, dat landen die niet goed genoeg zijn in het onderwijs, zeker verarmen en achterblijven in de vaart de volkeren. Je ziet dat bijv. in Europa volop gebeuren. Europa blijft ver achter bij Azie, omdat hier een groot deel van de jeugd vadsig en lui is. In Azie is men veel leergieriger en meer overtuigd van de noodzaak.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100