Op wat voor baan kan ik later rekenen met mijn huidige opleiding, en tussen wat voor soort mensen kom ik terecht? (EDI HvA)

Ik volg op dit moment de opleiding Engineering, Design and Innovation op de Hogeschool van Amsterdam. Dit is eigenlijk een stuk bouwkunde, elektrotechniek en technisch tekenen in een opleiding. Ik zit ondertussen in mijn tweede jaar, maar begin te twijfelen of deze opleiding wel echt in mijn straatje past. Ik denk dat dit mij een stuk duidelijk wordt als ik een duidelijk antwoord heb op wat ik later echt kan gaan doen met deze opleiding. Ik hou meer van uitvoerende taken dan onderzoeken wat het wel lastig maakt omdat HBO'ers vaak toch een wat meer onderzoekende taak krijgen. Is er hier een persoon afgestudeerd in (ongeveer) deze richting en kan die mij vertellen wat ik kan verwachten? Op mijn huidige opleiding zitten niet de meest sociale mensen, terwijl ik zelf wel heel sociaal ben en graag praat met mensen. Zal ik hier in het werkveld later ook problemen mee houden of zal ik daar wel makkelijk in contact komen met de mensen die graag praten over zaken buiten de techniek?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik heb zelf Bouwkunde en Productontwikkeling gedaan en ben meestal in contact met zeer sociale mensen. Dat ze dat bij jou op school niet zijn, is gewoon pure pech.

Je kan later altijd voor een (klein) ontwerpburo solliciteren, dan moet je het onderzoek doen, maar ook daadwerkelijk het product uitvoeren.

Maar je zou ook bijvoorbeeld in het filmwereldje kunnen werken in het Art-Department als Art-Director (verantwoordelijk voor de sets en evt speciale requisieten). Heb ik jaren gedaan (wel slecht voor je gezondheid, lange, lange dagen). Toneelmeester is ook nog een optie. In beide gevallen heb je met mensen te maken.

Je kunt ook terecht komen bij een keukenboer, alwaar jij op maat de keuken ontwerpt voor de klant.

Je kan natuurlijk ook voor je zelf beginnen.

Ik raad je aan even door de zure appel heen te bijten, want die opleiding lijkt me vrij breed, dus je kunt ook belanden in werk dat niet per se met EDI te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor dit uitgebreide antwoord, zou je nog toe kunnen lichten waar ik bijvoorbeeld bij een ontwerpbureau aan zou moeten denken? Wat voor producten zou je dan moeten ontwerpen? Want het leukste aan mijn opleiding vind ik werken in bijvoorbeeld SOLIDworks, autoCAD en inventor. Ontwerpen lijkt me erg leuk, maar ik krijg soms wel een beetje het idee dat alles al bestaat en dat je later alleen her designs maakt van een product ipv dat het echt jouw werk product is aan het eind van de rit. Ik weet ook niet zeker of dit mogelijk is met mijn pakket omdat dit niet echt gericht is op productontwikkeling, maar ook op andere technische aspecten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan bij de beroepsvereniging even gaan kijken: http://www.bno.nl/ Bond Nederlandse Ontwerpers
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of iets technischer: http://jobsearch.monsterboard.nl/vacatures/?q=ontwerp&cy=nl&WT.srch=1&WT.mc_n=Srch_NL_SK_G_OTH