Wat betekent precies Ontgroening

En waarvoor is het nodig
Is het nuttig
Ik heb al gezocht op Wikipedia maar uitleg was niet zo duidelijk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Een ontgroening (in Nederland; in Vlaanderen wordt dit doop genoemd), is een beproeving die potentiële nieuwe leden van een (studenten)organisatie of vereniging tijdens hun verplichte introductietijd moeten doorstaan, voordat ze officieel kunnen worden ingewijd. Die officiële inwijding wordt in Nederland inauguratie genoemd. In Vlaanderen heet die officiële inwijding bij studentenverenigingen banjer.
In mijn ogen heeft het geen nut en is het uiteindelijk nergens goed voor
Bronnen:
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

proces van kennismaking en beproeving dat aspirant-leden (groenen) van een studentenvereniging moeten doormaken alvorens lid te worden; bij uitbreiding ook in toepassing (in lichtere vorm) bij andere sociale groepen als de padvinderij, op sommige scholen e.d.;

..spreekt voorzich..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een soort ritueel (of een serie rituelen) om deel uit te gaan maken van een groep. Het kan het groepsgevoel versterken: wij met z'n allen tegen de rest.
Het kan van alles en nog wat inhouden, dus daarom zul je er niet snel een echt eenduidig antwoord op krijgen.
Bepaalde onderdelen van het leger en bepaalde studentencorpsen zijn berucht om de grove ontgroeningen, en soms lopen die fors uit de hand, zie hier:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/853650/2007/10/23/Overzicht-ontspoorde-ontgroeningen-in-Nederland.dhtml
Maar een ontgroening kan ook vrij onschuldig zijn - hoewel het altijd elementen heeft die de 'nieuwen' goed duidelijk maken dat de 'ouden' de baas zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je erbij hoort, bij de 'studentenclub' of het nut heeft/had zeg dat maar als je ontgroent bent!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je met zijn allen ergens nieuw bent in een groep of op een school, club of zelfs je werk, word je ontgroend door mensen die al daar een poosje langer die bijvoorbeeld op school of in die groep zitten. Ze gaan je dan testen, hopelijk op een grappige manier. Dan kan je bewijzen dat je dapper bent en wel tegen een grapje kan. Als je het allemaal goed doet, hoor je er helemaal bij. Ik geef je alvast wat voorbeelden: toen ik ging studeren moesten wij als studenten groene cake eten, en daarna een paar sportactiviteiten. Ook moesten wij een droog beschuitje naar binnen proppen en een liedje zingen, wat natuurlijk heel moeilijk was met een volle en vooral droge mond. maar wel echt lachen. Het ijs wordt ook gelijk gebroken tussen jou en de nieuwe studiegenoten, je maakt het immers allemaal samen mee.
Helaas gebeuren ook wel eens ontgroeningen die flauw zijn of zelfs gevaarlijk. Ik ken iemand die net bij de marine zat en hele zware lichaamsoefeningen moest doen die eigenlijk ook te riskant waren. Daar wordt nu gelukkig beter op gelet. hopelijk is het nu wat duidelijker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoef aan de uitleg van de rest van de antwoorden niks toe te voegen,
maar ontgroent heb ik geleerd is als je voor het eerst heb gezoend
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ontgroenen is iets dat niet meer van deze tijd zou mogen zijn.

Heel dikwijls gaat het er heel wreed aan toe en heel soms vallen daar zelf doden bij.

Zolang het allemaal op een leuke wijze wordt gedaan, is er niets op tegen dat mensen die lid willen worden van b.v. een studentenvereniging 'volwaardig lid' gemaakt worden door hen wat te testen.

Maar te dikwijls krijgen gevoelens van de 'opdrachtgevers' een sadistisch karakter..alsof ze al hun frustraties tijdens deze periode op anderen trachten uit te vreten.

De meest primitieve gevoelens krijgen dan de overhand en mensen, de slachtoffers, worden soms voor hun leven beschadigd.

Ontgroening betekent dus in de goede zin: Het inwijden van doorgaans studenten in een vereniging door ze met te stellen.

Maar in de slechte zin betekent het: Het uitleven van al de frustraties van de reeds bestaande leden...

Groet,

Ton