Is deze 'straf' redelijk?

Ik zit in klas 5 van een middelbare school.
Bij ons op school wordt er sinds kort in de 5e extra streng gecontroleerd op spijbelen en te laat komen omdat vorig jaar veel gespijbeld en te laat gekomen is.
Ik moest vandaag bij een hulpcoördinator komen en moet 2 uur nakomen omdat ik dit jaar in totaal 4 keer te laat in de les ben gekomen.
En dan heb ik het over ongeveer 5 minuten.
ik weet niet meer wanneer deze 4 keer te laat komen was maar weet zeker dat ik er toen een rede voor had.
Ik vind dit erg frustrerend! :(
Is het redelijk om hier 2 uur voor te moeten nakomen? Of is het normaal?
Mag een school zulk soort dingen helemaal naar eigen willekeur invullen?

Toegevoegd na 58 minuten:
ik vind het niet onrechtvaardig om na te moeten komen bij het te laat komen. je moet dat zoals gezegd, later ook op het werk. maar zomaar opeens 2 uur krijgen lang nadat je te laat kwam, heb ik moeite mee. en ook gelijk 2 uur. ik kom door weer en wind op de fiets naar school, nu ook met de gladheid en sneeuw, of bij een lekker band dan is het toch logisch dat j een keer wat later bent?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K
zondag
13 jaar geleden
rede moet zijn: reden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of het redelijk is, dat weet ik niet. Maar ik kan je wel vertellen hoe het bij ons op school ging. Als je te laat was moest je de volgende ochtend een halfuur eerder op school komen om het plein te vegen. En te laat was te laat ook al was het maar 5 minuten. Dus vier keer te laat kostte je idd 2 uur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimberly, toen ik op de middelbare school zat moest ik ook door weer en wind fietsen. Dat was ongeveer 24 kilometer, een half uur fietsen. Ik kan me niet herinneren vaak te laat te zijn een lekke band daargelaten. Maar ik veroordeel je ook helemaal niet dat je een keer te laat komt. Je vraagt alleen of de school dat zo mag stellen en dat mag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@som: 24km is wel meer dan een half uur fietsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(heen en terug, dus 2 x een half uur).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voortaan dus maar lekker veeels te laat komen.
Voor je uren compensatie :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon eerder vertrekken. heeft met mentaliteit te maken.

Het beste antwoord

Dat een school jou en anderen enige 'werk discipline' bijbrengt..is op zich best goed.

Maar ik vind dat men zeker niet de omstandigheden uit het oog mag verliezen.

Omstandigheden als b.v. gladheid, een zware storm, een aantoonbaar mankement aan de fiets enz. enz.

De school zou eigenlijk een lijst moeten bijhouden. Een lijst die uit twee gedeelten bestaat.

Een lijst A. voor de lichte gevallen en een lijst B. voor de zwaardere, de echte recidivisten o.a. dus.

Op lijst A. komen dan de lichte gevallen die zonder geldig excuus slechts enkele minuutjes te laat zijn en bij wie dit niet al te dikwijls voorkomt.

Deze mensen moeten dan een stevige berisping krijgen met daarbij de waarschuwing dat men na soortgelijk gedrag het volgend jaar op de B. lijst komt te staan.

De lijst B. die voor de zwaardere gevallen, die b.v. veel te laat en veel te vaak te laat komen, is krijgt aan het eind een 'schoolblijf straf' en als het daarna niet verbetert..een langere straf.

Leg ze dit eens voor..wellicht lukt het wel, hè

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Hoi Kimberly,

Dit mag een school zeker. Op veel scholen krijg je disciplinaire maatregelen als je zonder briefje te laat in de les komt. Vaak wordt dat bijgehouden en afhankelijk van het aantal keer kan het voorkomen dat je dan langer na moet blijven.

Als een school dit niet doet is het hek van de dam en het is bijzonder storend voor de docent die maar 50-60 minuten heeft voor een les als de start van de les steeds wordt onderbroken.

Tevens is het een goede les voor later. Op je werk kan je ook niet zomaar te laat komen als je een afspraak hebt. In feite heb jij een afspraak met de docent. Je komt in zijn klas tenslotte.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is overigens wel zo dat dit soort zaken gecommuniceerd worden in een schoolregelement.

Wat natuurlijk lastig is, dat je niet meer weet wanneer. Op de school van mijn dochter wordt dit vastgelegd in een systeem en als ouder kan ik precies zien of mijn dochter te laat was, of ze uit de klas was gestuurd en welke cijfers ze heeft. Als mijn dochter een briefje mee neemt met de reden van het te laat komen wordt dit niet opgeschreven. Zo kan achteraf nooit een leerling of ouder aangeven van niets te weten. Misschien is er op jouw school wat te verbeteren qua registratie en inzicht in het verzuim, maar een school bepaalt hierin zelf zijn eigen regels.

Toegevoegd na 4 minuten:
Tot slot: omdat je vraagt of het normaal is moet je maar eens op Google kijken hoe dat bij andere scholen geregeld is. In de bron een linkje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij mij is dat al sinds de brugklas zo, en dat is eigenlijk best goed anders komt iedereen gewoon steeds te laat. Als je bij ons de eerste keer te laat komt, moet je de volgende dag om 7:30 op school komen en moet je je melden en huiswerk maken tot de school begint om 8:15.

Als je te vaak te laat komt worden het strafuren en gesprekken met je mentor. Dus eigenlijk is je school best soft. Maar bij ons kan je wel geoorloofd te laat zijn, als het sneeuwt of andere slechten weersomstandigheden maar ook andere redenen. TIP: hou de conciërge te vriend of degene die de briefjes uitdeelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind deze straf toch een beetje overdreven. Het hangt af van welke school.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind de straf best redelijk. En wees blij dat je op een school zit waar ze er bovenop zitten. Dat doen ze niet om de leerlingen te pesten, maar om ze verantwoordelijkheidsgevoel bij te brengen. Zo te zien, zijn ze op jouw school echt geïnteresseerd in hun leerlingen, en dat is prima!

Toegevoegd na 1 uur:
Als antwoord op je uitbreiding van de vraag: ik denk dat de school dat om praktische redenen doen. Zo kunnen ze alle notoire laatkomers in één keer na laten blijven. Is handiger dan steeds een persoon na te laten blijven. Er moet wel toezicht zijn in die naschoolse uren. Joh! Gewoon die twe uur uitzitten, of, beter nog, nuttig besteden en in het vervolg op tijd komen. Paar minuutjes eerder van huis, dan hoef je niet te racen. Klinkt misschien flauw, maar ik moest vroeger ook een heel stuk op de fiets naar school, 's zomers en 's winters. Moet je eigenlijk blij om zijn. Is echt veel gezonder dan door je ouders afgezet worden met de auto. Volgens mij heb jij geen last van dik worden, want je sport automatisch al als je naar school fietst. Trouwens, je bent 16 en zit al in de 5de klas van de middelbare school. Goed hoor! Dan ben je dus nog nooit blijven zitten en kan je volgend jaar lekker jong eindexamen doen. Petje af!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik wel raar van de school vind is dat je pas aan het einde van het jaar na moet komen voor iets waarvan je zegt dat je niet precies meer weet waarom je te laat was.
Ik vind het beter als ze dat na bijvoorbeeld de tweede keer te laat komen, (zonder bijzondere reden) aan pakken. Met bijvoorbeeld eerder op school komen een aantal dagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of de school dit mag.
Maar mij laten ze ook heel vaak zonder reden nablijven.
Ga naar je mentor toe en loop na of je echt te laat bent gekomen en als je er een goede reden voor hebt laat je je moeder of vader een briefje schrijven met de reden erop!
Als je er een goed excuus voor hebt dan is de straf ongepast en anders ook!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Kimberley,

Ik denk dat de regels soms hun doel voorbij schieten.
Het doel van de regels, nl. spijbelen en te laat komen te voorkomen, daar staan we denk ik allebei wel achter (en de meeste mensen).
Maar het is frustrerend als de mensen die WEL achter de regels staan, TOCH de dupe worden van die regels...
Dus ik voel met je mee.

Succes met je verdere schoolloopbaan,
13 jaar geleden
Lijkt mij reeel,

Eens school bereid je voor op de grote wereld en dus moet je leren dat op tijd komen belangrijk is.
Als je dit straks in je werk leven presteert kan 4 keer te laat komen al een reden zijn om je voor ontslag bij het uwv te melden.

Dus leer op te tijd te komen. Een te late bus zal jij moeten incalculeren en niet de school. En te laat komen is ook nog eens niet netjes. Te laat is te laat ook 5 minuten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volkomen normaal, als je later gaat werken is het ook niet de bedoeling dat je te laat komt, beetje respect voor je leerkracht mag er zijn, hij/zij is net begonnen aan de les en dan komt er nog iemand binnen wat bijzonder storend is.
Ik zeg dit nu wel, maar toen ik op de middelbare school zat ben ik ook vaak te laat gekomen, maar we hadden een zgn "te laat kaart", volgens mij 5 kruisjes en je moest 2 uur nablijven of papier prikken... dan zorg je er na een tijdje wel voor dat je op tijd komt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind het wel meevallen hoor.
bij ons was het als je 3 keer te laat kwam, 1 hele week om 8 uur aanwezig zijn, dus komt op 2,5uur nablijven.
en ja dat mogen ze.
jij hebt niet alleen naar je ouders te luisteren, maar ook naar de regels die een school heeft.
zo niet, straf ja.
en bij ons was het ook nog eens zo dat wanneer je 1 uur gespijbeld had, je er 2 voor terug moest komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is maar 1 goede reden om te laat te komen op school waardoor die niet meetelt...op de school van mijn kind tenminste....en dat is een lekke band. onderweg naar school. En zelfs dat alleen nog omdat er geen OV is in de buurt.

Uiteraard mag je ook met briefje van je ouders te laat komen. Bv omdat je eerst naar een dokter moest.

Voor alle andere keren krijg je een kaart. 3 keer te laat op school (per leerjaar) kan nog net....maakt niet uit of dat te laat het eerste uur, of na bv een pauze is...
Bij de vierde keer staat er een sanctie op...meestal vegen na schooltijd van de grote hal.
Kom je nog vaker te laat dan wordt de sanctie zwaarder.

Op je vraag: Nee, de school mag dit niet naar willekeur toepassen. Het moet vooraf aan de leerlingen bekend gemaakt zijn (tevens aan de ouders) , al dan niet via het school regelement. En tevens voor elke leerling op dezelfde manier toegepast worden.

Toegevoegd na 44 minuten:
Op je toevoeging:De school van mijn kind heeft bij ijzel en sneeuw inderdaad een paar keer GEEN kaarten uitgereikt aan laatkomers (tot zekere grens natuurlijk). Staat wel los van te laat komen op vervolglessen na een pauze en / of eerdere te laat briefjes uit de herfst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zit in de 3e, als ik mijn huiswerk niet heb gemaakt of mijn boeken ben vergeten moet ik een uur nakomen.

en als ik 3x te laat ben moet ik corveeen.

ik vind dat wel meevallen.... XD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het niet onredelijk.

Hierbij ga ik er vanuit dat je met dit jaar.... dit schooljaar bedoeld. Vanaf augustus dus. Dat betekend dat je in ruim 4 maanden tijd ook 4 keer te laat kwam. 1 op de 20 schooldagen is 5%. Dat vind ik teveel... daar kan nooit een goed excuus voor zijn, zoals het weer. Tenzij je een ziekte in de familie hebt of andere omstandigheden waar de school rekening mee moet houden. Ik neem aan dat je dit niet bedoeld met `een goede reden´.

Mij lijkt me dat je iemand bent die van z´n fouten leert en dat je je les hebt geleerd en dat je voortaan op tijd komt.
Kortom.... het werkt wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind dit best redelijk. Maak gebruik van die 2 uur om je huiswerk alvast te maken en te leren.
Met die 2 uur extra op school heb je nog meer vrij dan iemand die 40 uur werkt dus gebruik die tijd nuttig en denk na over je toekomst. (vervolg opleiding ect.)
geniet van je schooltijd, straks als je werkt verlang je nog naar deze tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je het grotendeels zelf in de hand hebt, als je 1 keer straf hebt gehad voor te laat komen, dan weet je een tweede keer dat je weer een straf kunt krijgen.

Een uitzondering om straf uit te delen op een middelbare school (klas 5) is wat kinderachtig om uren na te komen nog op die leeftijd als 'straf' te zien.Een betere oplossing is praten met de leerling, uitleggen wat de gevolgen zijn, hem/haar (nog) een kans geven, zodat hij/zij een'rechtvaardige straf krijgt!