Wat wil jij doen naar je WMBO opleiding? Wat zijn je interesses? Hoe zie jij jezelf later voor je? Dat zijn punten waar je aan kan denken met het beantwoorden van die vraag.

Verder zou ik zoveel dingen op kunnen noemen, maar heb totaal geen idee van jou interesses etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is dus wat je kan doen na je VMBO-opleiding.
Als je daar een werkstuk over maakt, ga je nadenken over wat je leuke dingen vindt om te doen, wil je werken of wil je nog iets leren (beter Nederlands bv.) Wil je met je handen werken of meer met je hoofd.
Wil in de zorg, de industrie, de dienstverlening, etc. Wat zou bij je passen en hoe kom je erachter?
Je zou een beroepskeuzeadvies kunnen laten maken.
Ook dat behoort dan bij je plan om erachter te komen wat je wilt doen na het VMBO.
Er zijn nog opleidingen waar stages aan verbonden zijn.

Als je nog geen idee hebt wat je wilt, kan je in je werkstuk beschrijven hoe je erachter wilt komen.
De eerste vraag is: werken of verder leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De VMBO zegt het al,' voorbereidend' beroepsonderwijs.
Je moet dus nog verder leren om een startkwalificatie op de arbeidsmarkt te halen. Het is dus een stap naar een vakopleiding. De beroepskeuze wordt uitgesteld.
Je oriënteert je hier op verschillende sectoren, je doet kennis op, werkt in de praktijk (stages) en kunt uiteindelijk een richting kiezen die je wat lijkt. 'Wat wil ik worden' is niet meer zo belangrijk als 'wie ben ik, wat vind ik leuk'.

Met je diploma op zak kun je als je graag leert doorgaan op een HAVO en proberen een HAVO diploma te halen.
De meesten stromen door naar het MBO. Deze kent 2 leerwegen; de BOL ( Beroeps Opleidende Leerweg) en de
BBL ( Beroeps Begeleidende Leerweg).
Bij de BOL ligt het accent op de theorie. Je brengt de meeste tijd door op school, afgewisseld met stageperiodes.
Bij de BLL bestaat 70% uit praktijk en 30% uit theorie. Over het algemeen werk je hier 4 dagen in de week in een bedrijf en ben je één dag op school. Het eindniveau van beide leerwegen is gelijk.
amc