Waarom is het een succes dat Rotterdam samenwerkt met Shangai en Singapore ?

Kon het namelijk niet vinden op google.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je zult vast weleens gehoord hebben van het gezegde: "if you can't beat them, join them". Beetje vrij vertaald: als je iemand niet kunt verslaan, dan kun je 'm meestal beter maar wèl te vriend houden.

De concurrentie van de havens van Shanghai en Singapore is bepaald geen succes voor Rotterdam (can't beat them) maar de samenwerking is wel een succes. (join them). Rotterdam kan dus heel wat leren van die samenwerking, en op die manier in ieder geval zorgen, dat de haven van Rotterdam de grootste van Europa blijft.

Hier is meer te lezen:
http://www.vno-ncw.nl/Publicaties/Forum/Pages/Haven_Rotterdam_We_zijn_ingehaald_door_Shanghai_en_Singapore_16413.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rotterdam is de grootste goederenhaven van Europa en staat op de derde plaats onder Shanghai en Singapore.

Met haar leidende positie op haar gebied en de hoge kwaliteit die ze levert, vormen de twee grotere havens totaal geen bedreiging voor haar positie doordat ze 1) een ander achterland hebben. 2) ze aan de andere kant van de wereld liggen en 3) de samenwerking met Singapore héél goed is.

Singapore heeft een grotere haven dan Rotterdam doordat ze de grootste bunkerhaven ter wereld heeft waar zeeschepen hun brandstof innemen.
Door haar gunstige ligging in de Straat van Malakka en met de status van vrijhaven hebben alle grote aardolie-maatschappijen hun raffinaderijen daar gevestigd.

De concurrentie is veel eerder te duchten van de havens zoals Hamburg en Antwerpen.
Toch is het beter voor het Europese milieu als het vervoer daarvan via Rotterdam zou gaan.
Gevolg is dan wel dat het milieu in de regio Rotterdam er dan de dupe van zal worden.

Willen we dat wel?

Men moet er vooral voor blijven waken dat met meer en groter worden, de bijverschijnselen niet zodanig uit de hand gaan lopen waar er nog geen pillen voor bestaan.
Zolang de stroming van het grote geld binnen de grenzen blijft van respect voor mens en milieu; is en blijft het een positief groot goed.

De samenwerking van Shanghai en Singapore heeft zelfs voordelen voor het Rotterdamse succes.