Werkwijze

Wanneer buitenlandse diplomahouders behoefte hebben aan een diplomawaardering om hun gang naar de arbeidsmarkt te vergemakkelijken, dan dienen zij zich eerst tot een UWV-loket te wenden. In andere gevallen kan men zich rechtstreeks tot het IcDW wenden.

Tarieven en behandeltijd

Met ingang van 1 januari 2010 kost een aanvraag voor diplomawaardering € 120. In geval van een spoedaanvraag, alleen bij hoge uitzondering mogelijk, bedraagt het tarief € 173.

Een reguliere aanvraag heeft een afhandeltermijn van gemiddeld 6-8 werkweken. Bij een spoedaanvraag wordt de afhandeltermijn met de helft teruggebracht.

Als de betaling binnen is, wordt het dossier in behandeling genomen. De afhandeltermijn gaat pas lopen bij een compleet dossier. Aan de hier genoemde afhandeltermijnen kunnen geen rechten ontleend worden.

Indien er geen waardering opgesteld kan worden en het dossier wordt gesloten, dan wordt het betaalde bedrag onder aftrek van administratiekosten geretourneerd.

Diplomawaardering aanvragen

Bij de aanvraag van een diplomawaardering dient u het volgende document mee te sturen:

Een gewaarmerkte kopie van het te waarderen diploma, in de landstaal.
Geef op de kopie aan dat het om een diploma gaat en in welk jaartal het diploma is behaald.
Op het gemeente- of stadhuis / stadsdeelkantoor of bij een notaris in uw woonplaats kunt u een dergelijke kopie laten maken. Een gewaarmerkte kopie moet altijd voorzien zijn van een stempel.
Niet gewaarmerkte kopieën worden niet geaccepteerd!

Als het te waarderen diploma een tweede hogeronderwijsdiploma is, bijvoorbeeld een graad van Master, dan geldt er een extra eis.

Het eerste hogeronderwijsdiploma, in de landstaal (bijvoorbeeld de voorafgaande graad van Bachelor) moet hierbij ook overgelegd worden.
Bij waardering van een derde hogeronderwijsdiploma, bijvoorbeeld een graad van Ph.D., dan dient zowel het eerste (bijvoorbeeld de graad van Bachelor), als het tweede hogeronderwijsdiploma, in de landstaal (bijvoorbeeld de graad van Master) te worden overgelegd.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het zou kunnen via EVC die met gelijkstelling van competenties werken. Waarschijnlijk zijn er kosten aan verbonden.
Je kan ook bellen naar het ministerie van Onderwijs, de telefoniste weet dan wel welke afdeling je moet hebben.

Postbus 51 zal je zeker antwoord kunnen geven.

Toegevoegd na 35 minuten:
Omdat in Suriname Nederlandstalig onderwijs wordt gegeven, is een eenvoudig telefoontje naar het ministerie of postbus 51 mogelijk al de oplossing.