De symptomen van pesten bestreiden is mogelijk maar niet erg effectief, je moet de wortel eruit trekken. Pesten komt voort vanuit onzekerheid en groepsgedrag, dingen die mensen nu eenmaal hebben en die we niet kunnen verdwijderen.

Wat we wel kunnen doen:

Je zou 'het imago' van pesten overhoop kunnen gooien.
Onder kinderen is het nog steeds 'stoer' om elkaar te pesten (onder bepaalde volwassene groepen trouwens ook)

Scholen zullen moeten proberen om pesten af te schilderen als iets wat 'niet coole' kinderen doen in plaats van andersom. Dit is ontzettend moelijk te bewerkstelligen, maar lijkt me een effectievemanier om dit probleem aan te pakken.

Ook zou de school kunnen gaan praten met de wat 'neutralere kinderen' in de klas en ze vragen om het voor het slachtoffer op te nemen, allemaal samen. Zodat de pesters merken dat er teveel weerstand komt en er al snel mee op zullen houden.
Het pesten van 1 persoon durven ze, maar het pesten van de halve klas zeker niet.
Dit is moelijk, maar een poging waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het als lesstof behandelen, zo wordt het voor de kinderen bespreekbaar en overzien de pesters de gevolgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegen pesten werkt vooral het zelfverzekerder maken van het slachtoffer.
Daarna kun je lessen geven over groeps-/kuddegedrag en kinderen zich er van bewust laten worden hoe zielig dat eigenlijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed punt
De pester in de hoek van de klas laten zitten met zn neus in de hoek.

Middelbare school: schorsen met de eis dat hij/zij zijn huiswerk doet en een opstel schrijft waarom het zo cool is om te pesten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pestkoppen hebben lak aan zelfverzekerdheid voortvloeiende uit situaties waarin zij zich bevinden. door anderen te pesten voelen ze zich dan superieur en niet onderdrukt door bv. hen persoonlijke relaties thuis.
daarom zou het goed zijn met zulke pestkoppen te PRATEN, afzonderlijk en als een vriend zijnde. dan komt het verhaal los en danpas weet je de effectieve oplossing ervoor... -ouders/verzorgers oproepen, -ouders aanmoedigen situatie te verbeteren, -samen een plan ontwerpen en een deal (afspraak) sluiten (leraar-ouders).