Is het mogelijk om met 4 vwo naar VAVO te gaan? en meer vragen over VAVO.

Ik ben niet hier geboren en mijn engels/nederlands is niet voldoende voor een 4vwo'er. Ik word over een halve maand 18. Maar vanwege taal en thuis problemen haal ik dit jaar niet meer.
Ik voel me echt niet prettig om 19 jaar te zijn alsnog tussen 14-16 jarige zitten.. Ik ben ook heel erg bang dat ik volgend jaar 5vwo/6vwo niet kan halen en weer ga blijven zitten..
Ik had gelezen dat iemand die over bent naar 5vwo pas daarnatoe mag studeren. Maar als ik leerstof van dit jaar beheers in de zomervakantie kan ik alsnog gaan?
Is In VAVO dus mogelijk om vakken uit te kiezen die je wil slagen in de eindexamen? Dus bv ik heb NT profiel maar ik kan in VAVO natuurkunde weglaten en alleen bezig zijn met wiskunde B en scheikunde? Of zijn bepaalde vakken verplicht in een profiel? Is Duits/Frans verplicht? Wordt vwo wel vergoed? Hoeveel moet ik zelf ga betalen als ik ga?
Als ik over ben naar 5vwo is VAVO dan eigenlijk een goede keuze? Leer ze daar precies hetzelfde als normale 5vwo en 6vwo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Beste,

De VAVO is ook toegankelijk voor mensen die vastlopen in het reguliere onderwijs. Je kunt dus altijd contact opnemen met de VAVO-instelling in jouw regio. Als je VWO wilt volgen op de VAVO leer je daar nagenoeg hetzelfde als op het reguliere onderwijs, omdat je ook hetzelfde eindexamen volgt. Op het VWO ben je verplicht een vreemde taal in je pakket te hebben naast Engels, dus ja: Duits, Frans, Latijn, Grieks of Spaans is verplicht. Hoe het precies zit met de bekostiging van je opleiding weet ik niet, daarvoor kun je het beste contact opnemen met de VAVO-instelling bij jou in de buurt.