Kun je van het mbo een jaartje terug naar het vmbo ?

Hallo iedereen
Ik ben aan een opleidong begonne op het mbo en zit in het eerste jaar maar ik weet niet of het iets voor mij is. Is het mogelijk om dan op mijn oude school het examenjaar nog een keer te doen zodat ik na kan denken wat ik wel wil ? Want ik ik ga met plezier naar mijn oude school :)

Ik weet niet wat ik moet ik wil heel graag nog een jaartje terug

Toegevoegd na 1 dag:
Wat moet ik doen als ik niet zo blij ben met mijn opleiding en mijn vader en noeder merken het en als ik ze ga vertellen dat ik naar een andere opleiding of het liefst nog een jaartje vmbo ben ik bang dat ze heel boos zullen worden wat moet ik nu doen ? Ik heb geen zin om met tegenzin naar school te gaan :(

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk dat het snuggerder is om je oriënteren welke andere mogelijke opleiding je wil doen. Terug naar het VMBO heeft weinig zin lijkt me.
Antoni
7 jaar geleden
Als je examen hebt gedaan bij een opleiding en dat examen hebt gehaald, kan je dat niet opnieuw gaan doen. Dat is te duur en het levert niets op, niets beters, niets nieuws. Neem contact op met een decaan en laat je door hem of haar adviseren wat je kan doen. Vraag ook eens aan andere leerlingen hoe zij over de situatie denken: misschien vinden zij dezelfde dingen tegenvallen die jij vindt tegenvallen en sta jij dus niet alleen, zo zou ik je willen aanraden.

Antwoorden (1)

Nee , dat kan normaliter niet. Als wat je nu hebt niet bevalt, is terugvluchten naar wat je had geen oplossing. De weg gaat maar één kant op. Het laatste jaar van het VMBO overdoen is ongeveer net zo nuttig als weer naar groep 3 , maar gaat niemand je in steunen, al was dat nog zo'n leuke tijd.

Ga ook goed na of je wens ingegeven wordt door "heimwee" naar je oude school en klas, of dat je je huidige opleiding ECHT verkeerd gekozen hebt en wisselen echt het beste is wat je kunt doen.

Wat eventueel wel zou kunnen is als je bijvoorbeeld VMBO-T hebt gedaan, proberen alsnog HAVO te doen, maar dat moet dan met je cijfers / vakken wel kunnen.

Je bent overigens niet de enige die initieel een verkeerde schoolkeuze heeft gedaan. Is ook niet zo gek, 16 is ERG jong om te weten wat je wilt, en de voorlichting over de inhoud van de opleiding laat ook nogal eens te wensen over. Een jaartje "verliezen" is dan ook niks abnormaals of om je zorgen over te maken.

Je kunt nu drie dingen doen (mits de scholen meewerken en de omstandigheden meezitten)
- Het komende jaar goed gaan nadenken over wat je ECHT wilt, en intussen dit jaar gewoon vol maken
- Snel bedenken wat je echt wilt en dit jaar / deze maand nog overstappen
- Stoppen en het komende jaar iets anders gaan doen (afhankelijk van je leerplicht / leeftijd )

Mijn dochter is 2 jaar een parttime privé-opleiding gaan doen, de dochter van mijn vriendin is een jaar fulltime gaan werken, maar beiden waren 18+ en havo) . Beiden volgen nu weer - gericht - fulltime onderwijs, en dat bevalt veel beter dan vroeger.

Toegevoegd na 1 minuut:
Praat met mensen in je omgeving, je mentor, een decaan, het STIPT , een centrum voor school- en beroepskeuze voor je een beslissing neemt of een overstap waagt ; je hoeft dit niet helemaal alleen te doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Marleen dus het zou wel kunnen dat ik het laatste jaar van het vmbo nog een keer kan doen ? Want als je niet verder wil met je opleiding en niet weet welke opleiding je wil doen is dat roch het beste ? Dus het kan mogelijk zijn ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Neen Anoniemj16, dat kan echt niet. Je wordt echt niet eens aangenomen. Je zult echt een hogere opleiding dan VMBO af moeten maken, omdat je een startkwalificatie moet hebben.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/vraag-en-antwoord/waarom-moet-ik-een-startkwalificatie-hebben
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook al ga je met tegenzin naar de nieuwe school, je zult wel moeten, want je bent nog leerplichtig en hebt geen startkwalificatie.
Als je wegblijft van school krijg je te maken met de leerplichtambtenaar.
Wat je het beste kunt doen is dit jaar afmaken en tijdens dit jaar navragen bij de schooldecaan of je mentor wat de beste mogelijkheden voor jou zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ De plus werkte niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, een jaar doubleren dat je gehaald hebt is echt geen optie. Het is OF een andere opleiding doen NU , OF een andere opleiding doen volgend jaar, en afhankelijk van je leeftijd zul je uit moeten zoeken wat voor jou de opties zijn. Daarom adviseer ik ook een gesprek met een decaan of studie-consulent. Die kennen de wegen en de mogelijkheden.