Bij een collega staat een terugkeergarantie in het contract, maar niet bij de persoon die ze hebben aangenomen om die collega te vervangen. Wat nu?

De collega die promotie heeft gemaakt naar een andere functie een aantal jaren geleden, die heeft een terugkeergarantie in zijn contract staan naar zijn vorige functie. Een persoon die het bedrijf heeft aangenomen deze functie te gaan uitvoeren heeft inmiddels een vaste aanstelling. De 'promotie' collega gaf aan dat de kans aanwezig is dat hij terug moet naar zijn vorige functie. Maar in het contract van de 'nieuwe' collega staat niks over het risico dat de 'promotie'persoon terug kan komen.

Wie staat er nu sterk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (1)

Dat is geen risico voor die persoon, zeker niet als hij een vaste aanstelling heeft. Het risico ligt geheel bij het bedrijf. In het ergste geval zouden ze een poging kunnen doen de betreffende persoon te ontslaan, maar ik weet zeker dat ze noch bij het UWV, noch bij de kantonrechter een ontslagvergunning kunnen krijgen in de beschreven situatie.

Overigens heb je het in de vraag over "een aantal jaren". Ik vraag mij af of in alle redelijkheid dan nog gebruik kan worden gemaakt van de contractuele terugkeergarantie. Ik vermoed dat de arbeidsovereenkomst die de terugkeerder bij zijn huidige werkgever heeft dan ook nog een rol speelt.

Los daarvan is het een probleem van de organisatie wat waarschijnlijk opgelost wordt door of de oud werknemer niet terug te nemen of misschien door (een van de twee) een andere functie aan te bieden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een aantal jaar is ruim 3,5 jaar, waarvan de 'nieuwe' persoon al 3 jaar een vaste aanstelling heeft. De 'terugkeerder' is binnen de organisatie naar een andere (hogere) functie gegaan. Ik weet niet of het dan anders maakt?