Hoe moet ik ontslag nemen?

Ik vind het lastig om ontslag te nemen...
Ik heb al ruim 3 maanden niet gewerkt bij mijn bijbaantje die ik heb. Nu kreeg ik van de week een ander baantje aangeboden waar ik meer verdien, en wat mij beter uitkomt. Ik ben dus van plan te gaan stoppen met mijn oude baantje. Nu vind ik het een beetje eng om dat zo maar te gaan doen, omdat ik mijn baas al 3 maanden niet gezien heb en hij altijd een beetje chagrijnig overkomt. Ik ben dus bang voor een negatieve/boze reactie... Ik ben van plan het telefonisch te doen omdat ik binnekort toch nog niet hoef te werken en het toch een eindje rijden is. Echter heb ik gelezen dat telefonisch niet netjes is, maar aangezien ik al 3 maanden niet heb gewerkt ben ik toch van plan te gaan bellen. Is dat echt een no-go of is het in mijn situatie wel te doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Altijd persoonlijk er heen gaan en mededelen.
Mocht men ooit referenties gaan inwinnen over jouw bij een volgende job, dan zal een telefonische doorgeving van ontslag door jouw, zekers niet goed worden ontvangen door een andere werkgever en zul je heel wat minder kans maken op die baan.
Ook al mag je de baas niet, altijd netjes en correct afhandelen, slechte dingen kunnen je een hele lange tijd blijven achtervolgen in de werkende wereld.
Ik mocht mijn baas ook totaal niet (het was wederzijds, hij mocht mij ook niet) maar heb wel netjes afscheid genomen toen ik daar voor het laatst was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Referentie betekend dat een bedrijf aan jouw kan vragen je er problemen mee hebt dat zij contact opnemen met een (van de) vorige bazen om daar informatie over jouw te verkrijgen, hoe je bent, hoe je werkt etc. Als je zwart werkt daar, dan heb je ook geen contract en dus werk je daar ook niet, dus kun je ook geen ontslag nemen. Tevens ben je niet verzekerd, gebeurt er een ongeluk dan heb jij dikke pech.
Je kunt dus ook die werkgever niet als referentie opgeven in de toekomst daar je legaal gezien nooit daar hebt gewerkt. Dus in dat licht hoef je niet jouw ontslag in te dienen daar je legaal gezien nooit op de loonlijst hebt gestaan (en dus niet bij dat bedrijf hebt gewerkt) bij hem en duskun je geen ontslag nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor je reactie, in dit geval kun je gewoon bellen dat je niet meer komt, er was geen arbeidsovereenkomst, dus hoef je niet officieel ontslag te nemen, melden dat je niet meer komt, is voldoende.
Persoonlijk heen gaan is en blijft altijd de beste optie om ontslag te nemen, gewoon face to face.
Alles wat hij te zeggen heeft kan hij zeggen en trek er niet te veel van aan.
Als hij raar begint te doen omdat je al 3maanden niet meer bent gekomen moet je gewoon zeggen door persoonlijke omstandigheden kon ik niet komen en bijv ook niet bellen oid.

Maar ik begrijp dat je het telefonisch wilt doen.
Dan zou ik je aanraden te bellen en te zeggen dat je door persoonlijke omstandigheden niet kon opdagen en daardoor je besloten heb dat je niet meer daar wilt werken.

Succes hopelijk heb je er wat aan.
Als je een reactie plaatst zal ik het beantwoorden

Toegevoegd na 1 minuut:
Niet meer wil = niet meer kan/wil
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Tja, als je heengaat ben je niet meer in staat om te werken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er heen gaan natuurlijk :P
Aangezien het om af en toe een klusje gaat, en de baas en jij geen dikke vrienden zijn, lijkt het mij best wel correct als je hem belt, hem hartelijk bedankt voor de gelegenheid die hij je heeft gegeven ervaring op te doen en een centje te verdienen. En verder stel je hem op de hoogte dat je voorlopig geen tijd meer voor hem zult hebben. Meer hoef je niet te zeggen. En dan vraag je hem: zal ik het u laten weten als ik weer tijd heb? Dan houd je een optie naar de toekomst over. En als je je werk goed hebt gedaan, kan hij daar positief op reageren. Als hij jou echt helemaal niet aardig vindt, zal hij wat zeggen als: nou het beste, en bedankt hoor.

Als je er wit zou werken, zou een brief sturen, een officiele ontslagbrief, het beste zijn. En ook even langsgaan om afscheid te nemen. Je kunt dan een referentie vragen, een bewijs dat je er hebt gewerkt en dat men tevreden over je was. Bij wit werken heb je ook te maken met een opzegtermijn van een maand. Dat is wettelijk zo vastgesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!