Heb ik recht op terugwerkende kracht regeling na ontslag?

Wanneer collega's na mijn ontslag na een functiewaardering met terugwerkende kracht geld krijgen over een periode waarin ik ook werkzaam was, heb ik dan ook recht op loon met terugwerkende kracht?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K
Antoni
10 jaar geleden
Goeie vraag! + 1 voor je vraag!

Antwoorden (2)

Lijkt mij niet, je bent akkoord gegaan met een bepaalde ontslag vergoeding, gezien zij nu van je af zijn is er weinig bereidheid om dit uit een soort van coulance te vergoeden. Je kunt dit aanvechten via het kantongerecht als je meent hier recht op te hebben, maar dat is een kostbare weg die doorgaans niet loont bij modale inkomens...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
-1 voor de moeite.
Thecis
10 jaar geleden
Ik snap de reactie niet precies. Kan je deze nader toelichten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja compris, licht eens toe...
Leuke vraag.

Volgens mij hangt het antwoord af van de vraag wat contractueel is overeengekomen.

Vergelijk het met het vakantiegeld. Als je in maart weggaat, krijg je het opgebouwde recht in geld mee over de periode juni vorig jaar t/m de vertrekdatum in maart dit jaar. Dan wordt niet geredeneerd: je hebt er geen recht op want het vakantiegeld wordt pas uitbetaald in mei...
Of een eindejaarsuitkering: als je in maart weggaat, is het de gewoonte 3/12 van het eindbedrag te nemen als je eind maart vertrekt.

In beide gevallen gaat het om een opgebouwd recht, wat omgezet wordt in geld. Op die manier zou je ook het herziene salaris over verstreken maanden kunnen zien als contractueel is overeengekomen dat het salaris geïndexeerd wordt: je hebt er recht op en dat recht wordt op een later moment omgezet in geld.

Maar stel dat er in je 'einde dienst'-brief die hoort bij de eindafrekening een zin staat als: 'werkgever en werknemer verklaren hiermee niets meer van elkaar te vorderen te hebben of verschuldigd te zijn', en je bent beiden akkoord gegaan hiermee blijkens de ondertekening van die brief, dan heb je niets meer te wensen.
Computoon