Kan het UWV je volledig laten gaan als je goedgekeurd wordt maar nog wel beperkingen hebt?

Twee weken geleden ben ik goedgekeurd door een arts van het UWV. Ik heb (nog) een WAjong en was 80 tot 100% ongeschikt verklaard. Nu is dat gereduceerd tot minder dan 25%.

Nu heb ik al een baan gevonden, zonder bemiddeling of inbreng van hun kant, maar dit is voorlopig nog parttime, omdat het niet waarschijnlijk is dat fulltime al haalbaar is.

Kunnen ze me nu volledig loslaten en het verder zelf uit laten zoeken, d.w.z. geen (tijdelijke) aanvulling op mijn loon? Minder dan 25% lijkt mij geen 0% namelijk.

Zowel de arts als de arbeidsdeskundige waren hier erg vaag over, dus ben ik benieuwd of mensen hier er ervaring mee hebben. Zij hebben het idee dat ik niet van de uitkering af wil, hoewel ik al langere tijd intensief naar werk aan het zoeken was.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Je krijgt bij minder dan 25% geen aanvulling meer vanuit de WAJONG, dus je dient een deeltijd ww aanvragen.

Toegevoegd na 14 uur:
Bij nadere studie blijft het dat het gaat om bijstand ipv ww, want er is geen arbeidsverleden. En voor de ww moet je minimaal 26 weken hebben gewerkt.

Misschien is via de participatie wet mogelijkheden om weer aan een fulltime baan te komen. In deze wet is het onderscheid tussen wajong en bijstand vervallen. Dus dan maakt het niet meer uit of je voor 80% of voor 25% wajonger bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt voor het antwoord. Er is me een keer gezegd dat ik dan bijstand moet aanvragen, maar dit klopt dus niet?
Ze geven je niet altijd het goede advies mee bij UWV namelijk :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of het bijstand is of ww dat is een andere vraag. Bijstand is als je niet rond kan komen en ww als je werkeloos wordt. Sorry, het lijkt er op dat UWV gelijk heeft. Je hebt geen arbeidsverleden, dus het gaat om een aanvulling vanuit de bijstand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah, dat verklaart wel iets.
Ik heb de afgelopen anderhalf jaar wel parttime gewerkt (ging maar om enkele uren per week), zal opzoeken of dit ook valt onder een arbeidsverleden. Vermoed eigenlijk van niet. Nogmaals bedankt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je hebt recht op WW als je voor meer dan 5 uur in de week werkloos wordt. Dus als je toen meer uren had dan nu wel.