Mag een officier van de marechaussee politie taken uitvoeren? En hoevaak?

Ik was erg nieuwsgierig, mag een officier byv de volgende taken doen:
Beveiliging Koninklijk Huis, Politie voor het Nederlandse leger, Politietaken op Nederlandse Luchthavens, Bijstand aan de politie, Persoonscontrole aan de grenzen, Mobiel Toezicht Vreemdelingen, Beveiliging waardetransporten, Centrale Justitiële Dienst, Centrale Meldkamer Marechaussee of Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten. Want het lijkt mij dat een officier zelf bepaald wat hij doet vanwege zijn hoge rang ik zag byv hier: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f5/Dick_van_Putten.jpg dat hij byv bij het bike team zit en doet dus iets heels anders.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

De taken van de Koninklijke Marechaussee zijn vastgelegd in artikel 6 van de Politiewet 1993 en artikel 5 van de Veiligheidswet BES. Hieronder vallen onder meer:

politietaken ten behoeve van Defensie

politietaken op Schiphol, Flamingo Airport, F.D. Roosevelt Airport, Juancho E. Yrausquin Airport en andere aangewezen luchthavens en de beveiliging van de burgerluchtvaart.

bijstand aan, assistentie van en samenwerking met Nederlandse politie

bewaking van de buitengrenzen (grensbewaking) van het Schengen-gebied en het binnenlands vreemdelingen- en
veiligheidstoezicht langs de 'binnengrenzen' met het Mobiel Toezicht Veiligheid

Waken voor de veiligheid van de leden en paleizen van het Koninklijk Huis

beveiliging en bewaking van De Nederlandsche Bank en begeleiding van geldtransporten van de Nederlandsche Bank

beveiliging van de ambtswoning van de minister-president

het (mede) uitvoeren van de basispolitiezorg op de eilanden Sint Eustatius en Saba onder de verantwoordelijkheid van de korpschef van het Korps Politie BES (KPBES).

Over de bevoegdheid van de Koninklijke Marechaussee ten opzichte van burgers bestond tot voor kort veel onduidelijkheid. Krachtens een wijziging (medio 2007) van artikel 6 lid 4 van de Politiewet heeft de Marechaussee ook ten opzichte van burgers alle bevoegdheden die een opsporingsambtenaar van de politie heeft, zoals vermeld in artikel 141 Wetboek van Strafvordering. Er is in het artikel wel bepaald dat hoewel de Marechaussee bevoegd is, zij zich onthoudt van het uitoefenen van bevoegdheden anders dan voor de taken die in artikel 6 van de Politiewet genoemd zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
De Koninklijke Marechaussee (KMar), voluit Het Wapen der Koninklijke Marechaussee, is een politieorganisatie met militaire status.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord maar ik vroeg niet naar de taken ik vroeg over of de officier dit doet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik mag aannemen van wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet u dit zeker?
ronron1212
12 jaar geleden
Wat denk je dat die officier maar kan doen wat hij wil
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb er antwoord op gegegeven, toch? Dus je kan het lezen, iets beters vond ik niet, sorry
ronron1212
12 jaar geleden
bigmomma27 het is al heel lang met deze vraag hier bezig hij zoekt een baan waarin hij kan doen wat hij wil dat is het gewoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@studentje57 HIER
kan je alles erover lezen, maar wat ie doet dat staat er neit bij. http://www.nationaleberoepengids.nl/Officier_Marechaussee Hier staat 16 keer het woord POLITIE, dus je mag gewoon aannemen dat de marechaussee o.a. politietaken doet, dus ook bike-taken. @allebei:
Ik blijf bij mijn antwoord, want wat er stáát is OFICIEEL vastgelegd, zo staat dat ook in het wetboek, dus ik begrijp die min niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik bedoel... het staat er natuurlijk wél bij, maar niet tot in detail.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ronro1212 ik weet niet wat voor rare opmerking je maakt ik maak een website over de marechaussee en ik wil zelf automonteur worden dus maak geen opmerkingen waar je niks van weet. Ik krijg constant geen fatsoenlijk antwoord vandaar. Ik zie dat je 60 jaar bent nu vind ik het helemaal vervelend want je geeft reacties op werk terwijl jezelf 60 jaar bent kijk bigmomma27 geeft fatsoenlijke antwoorden! en als ik bij de marechaussee wou werken zou ik het niet bedoelen voor doen wat ik wil ik bedoel dan meer van he kan hij dit doen heeft hij dan niet de hele dag een kantoorbaan ? dat was mijn vraag en je zeurt er gewoon doorheen! Ik hoop dat ik mijn antwoord goed voor je omschreven heb!
ronron1212
12 jaar geleden
Ik heb je in diverse vragen en verschillende sites gelinkt maar je blijft gewoon door vragen. Wat heeft jou opmerking van 60 er mee te maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik dan ook weten wat jou opmerking: het is al heel lang met deze vraag hier bezig hij zoekt een baan waarin hij kan doen wat hij wil dat is het gewoon. ermee te maken heeft?? Als jij gewoon een fatsoenlijk antwoord geeft ja dan krijg je dit niet he..
ronron1212
12 jaar geleden
Hoeveel vragen heb je nu al gesteld over dit onderwerp?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oo euhm dat zal ik even voor je bekijken maar als je een beetje hersens hebt kun je wel begrijpen dat als je een stuk schrijft dit goed moet doen en niet waarschijnlijk of nee of ja het goede antwoord!

Andere antwoorden (1)

Nee dat mag hij niet hij volgt opdrachten hem opgelegd door zijn functie.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus hij doet geen politietaken en gaat niet op stap?
ronron1212
12 jaar geleden
Zeg ik dat ik zeg dat hij order opvolgd en niet zelf maar doet wat hij wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat zegt ie niet, hij doet wél politietaken. Zo staat dat ook in de wet beschreven wat zijn functies zijn. Zie mijn antwoord
ronron1212
12 jaar geleden
Studentje57 je hebt in tijd van nog geen 24 uur 4 keer een vraag hier over gesteld.
ik heb je deze linkds gegeven
http://www.werkenbijdemarechaussee.nl/taken_bevintluchth.html
rijksoverheid.nl/onderwerpen/krijgsmacht/vraag-en-...
Dus niet gaan beledigen over antwoorden onder het antwoord van bigmomma27.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb aan die links niks! want daar staat niet van wat een officier doet of als hij ook op straat is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en volgens mij beledigd hij mij met zn hij wil gwn werk waar hij mag doen wat hij wil nee dat wil ik niet! Want ik wil nogmaals automonteur worden!