Hoe maak je een studiekeuze?

Iemand vroeg dat laatst aan mij, maar ik kon er niet echt antwoord op geven. Ik zei gewoon, dat je moet doen wat je leuk vind en je niet te veel laten beïnvloeden door ouders, vrienden enzo. En veel open dagen bezoeken. Maar wat kan ik er nog meer over zeggen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat je iets gaat doen wat je leuk vind, is zeker belangrijk! Kijk waar je interesses liggen, welke vakken je leuk vind en misschien waar je jezelf later ziet staan als je dat al weet.De open dagen zijn inderdaad heel informatief over de verschillende opleidingen (zorg er voor dat je studenten spreekt voor een objectief verhaal, in plaats van docenten met een 'verkooppraatje'). Daarnaast hebben veel scholen ook mee-loopdagen. Hierbij loop je een dag mee met eerste jaars studenten en zie je hoe lessen gegeven worden, proef je de sfeer van de school en de opleiding en misschien nog wel het belangrijkste: je kan mensen spreken die een jaar daarvoor voor dezelfde keuze gestaan hebben. Deze mensen hebben misschien ook nog wel andere tips voor je waar je op moet letten omdat hun de studie eigenlijk heel erg tegenvalt of misschien zijn ze bijzonder positief over hun gemaakte studiekeuze.

Je kan hem of haar aanraden een beroepskeuzetest te doen ;) (op internet zijn er heel veel, maar ik zou wel een goede zoeken!) Je kan dan misschien een idee krijgen welk beroep je later leuk vind en hier kan je je studiekeuze dan op baseren. (Met welke studie kan ik dat beroep het beste bereiken.) i.p.v. een open dag bezoeken zal ik ook aanraden om eens mee te lopen met een student die een interessante studie volgt. Je kunt dan goed zien hoe het er echt aan toe gaat!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100