Kun je bij een eenmanszaak de kosten voor onderhoud aan je privé auto, aftrekken?

Heb de auto wel nodig voor mijn werk.

Moet/kun je de privéauto bij een eenmanszaak op de bedrijfsnaam zetten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Als je de privé auto op de balans (zaak) zet en deze jaarlijks afschrijft, is het geen privé auto meer. Alle kosten van de auto kun je dan zakelijk aftrekken, maar....je mag niet meer dan 500 km. per jaar privé gebruik maken van de zakelijke auto. Maak je meer dan de 500 privékilometers dan zal je voor de inkomstenbelasting 14, 20 of ...% bij je inkomen op moeten tellen en daarvoor belast worden (is doorgaans goedkoper dan een auto die je zelf privé aanschaft, alhoewel dit mede afhankelijk is van het type auto en de waarde / afschrijving)
Gebruik je de privé auto daarentegen zakelijk dan kan je alleen een kilometervergoeding opvoeren (€ 0,19 per km.). Je moet dan wel een kilometer- / rittenregistratie bijhouden van de zakelijk gereden kilometers. Benzine, reparaties e.d. zit dus al in de € 0,19
Op de volgende site vind je eventueel veel nuttige informatie:
http://www.inzakengaan.nl/fiscus/auto.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Vraag dit vooral even aan je accountant, die weet als het goed is je persoonlijke situatie.

Daarnaast is dit inderdaad mogelijk als de auto op de zaak staat. Staat ie dat niet dan kun je alsnog 75% van de btw van de autokosten aftrekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet waar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is er niet waar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat je zonder meer 75 % van de btw van betaalde autokosten kunt aftrekken
Volgens mij kan dat wel, maar dan krijg je bijtelling.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet waar
Het ligt aan de constructie die je gebruikt. Je kan de prive auto als een "gedeeld eigendom" gaan gebruiken bijvoorbeeld. Je kan er ook voor kiezen om jezelf vanuit de zaak, reiskostenvergoeding te betalen per kilometer voor het gebruik van je prive auto.

Het ligt aan de auto, hoe vaak je het gebruikt etc wat het voordeligst is. Op internet is hier wel veel over te vinden.

In de reiskostenvergoeding zit ook een vergoeding voor kosten onderhoud van de auto prive. Zo uit mijn hoofd is dit 18 of 19 cent per kilometer belastingvrij.
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
19 cent
Dat zou kunnen, maar dan moet je de zakelijke kilometers gaan bijhouden en berekenen hoeveel % van de tijd je je auto voor zakelijke ritjes gebruikt. Dit percentage kun je als onderhoudskosten zien van je bedrijf, en is dus aftrekbaar.