Hoe zit dat met algemene heffingskorting ? Zie toelichting.

Stel je hebt met eigen bedrijf in 2009 verlies gedraaid. Dat Verlies werd mogelijk door een grote afschrijving ineens.
Stel dat het verlies 40.000 euro betrof en de winst in 2010 was 30.000 euro.
Je kan de hele winst dus wegstrepen tegen het verlies van 2009, maar dat houdt in dat je geen gebruik kan maken van de algemene heffingskorting van ca. 2000 euro. Dat belastingvoordeel zou je dus mislopen.
Mag je dan ook bijvoorbeeld 25000 verlies verrekenen, waardoor je de heffingskorting wel kunt gebruiken, maar precies geen belasting betaalt ? En de overige 15000 verlies meenemen naar 2011 ?

Toegevoegd na 1 week:
Ik heb de antwoorden begrepen, waarvoor dank.
Nog een aanvulling : Stel dus verlies in 2009, geen heffingskorting. In 2010 en 2011 winst. Als ik dan ga middelen en daardoor in alle 3 de jaren winst maak maar qua schijven gunstiger uitkom, mag dan in dat geval wel over alle 3 die jaren de heffingskorting berekend worden ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je een partner die in 2009 wel een belastbaar inkomen had? Dan kan er misschien heffingskorting voor jou worden afgetrokken van zijn/haar belasting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel een partner, maar geen fiscaal partner.

Antwoorden (2)

De verliesverrekening bij de belastingdienst (als er sprake is van verlies uit onderneming in de IB) wordt intern door de belastingdienst zelf gedaan; je kan dus niet zelf kiezen hoeveel verlies je verrekend. Het komt hierop neer dat het verlies in zijn geheel wordt verrekend met andere jaren. Hierdoor kan de situatie voorkomen dat, omdat het verlies van jaar 1 wordt verrekend met jaar 2, je in jaar 2 geen recht hebt op heffingskorting. Sterker nog... het kan ook voorkomen dat je (als je die heffingskorting uitbetaald hebt gekregen) die heffingskorting moet terugbetalen.

Antwoord op je vraag dus: nee... je kan op die manier je verlies niet verrekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je stelt zelf dat je in 1 keer 40000 euro afschrijvingen hebt verrekend in 2009. Meestal weet een goede accountant dat je dit waarschijnlijk beter in 2 of 3 jaar kunt afschrijven om meer te profiteren van de voordelen zoals algemene heffingskorting.
Dit is volledig bedrijfsspecifiek.

Laat een goede accountant dit nakijken. Ik heb geleerd dat een goede accountant meer geld opbrengt dan dat hij kost.

Succes ermee.