wat is er nodig om een kleinschalige zorgboerderij op te zetten.

ik en mijn vriend hebben een idee om samen een zorgboerderij op te zetten. zodat mensen met een beperking er even tussen uit kunnen en een heerlijke dag te geven.
zijn er mensen die ons kunnen helpen
wat er zoal voor nodig is
-verzekeringen
-cursussen
-opleiding
etc

groetjes,
miranda

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
25.8K

Antwoorden (3)

Daar komt nog heel wat bij kijken. Zomaar een paar zaken die noodzakelijk zijn, om een zorgboerderij op te zetten:

De ARBO wet eist een risico-inventarisatie.
De AWBZ vraagt getoetste kwaliteit.
De verzekeraars willen veiligheidsmaatregelen en kwaliteitsborging.
Met een adviseur een kwaliteits-systeem opbouwen
Registratie bij het kwaliteitswaarborg (208 Euro)
1 maal per 3 jaar toetsing kwaliteit (565 Euro)
Lid worden "Vereniging Zorgboeren"

Op de link hieronder, kun je het veel uitgebreider lezen,
en er is nog veel meer informatie te vinden.
De beste link in dit stadium lijkt me "het aanvragen
van brochures en ander informatiemateriaal"

Ik wens je heel veel succes! Het lijkt mij een schitterende
uitdaging om zoiets moois op te zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buiten het feit dat het een mooi idee is om zoiets op te zetten, zal dit veel inzet en kennis vergen. Ik kan niet op een rijtje zetten wat je precies nodig hebt, maar je wel een aantal dingen vertellen waar je zeker aan moet denken.

Het aankopen van een boerderij inclusief dieren, land en de vergunningen om er iets maatschappelijks en publiekelijks mee te gaan doen.

De diplomas die nodig zijn om mensen met een beperking te begeleiden (spw)

De diplomas die nodig zijn om een stukje beleid en managment te kunnen voeren binnen je eigen bedrijf, zowel de boerderij als de zorginstelling die je gaat oprichten.

De vergunningen van het rijk om een zorginstelling op te gaan zetten. Je moet getoetst en gekwalificeerd zijn voordat je verder mag.

Nadenken over de financiering: mensen met een beperking krijgen een uitkering of een persoons gebonden budget (pgb). Hoe betalen ze jou en kom je daar mee rond?
Subsidies aanvragen bij het rijk, omdat je de boel nooit alleen kunt bekostigen.

Alle verzekeringen rondom je bedrijf en zorginstelling op een rijtje laten zetten door een adviseur.
Je moet aan heel hoge kwaliteitseisen voldoen als zorginstelling. Denk ook aan brandveiligheid, BHV, EHBO, risico inventarisatie.

Nadenken over personele bezettingen: invallers als je zelf ziek bent, een boekhouder, gediplomeerde mensen, salarisadministratie, uitkeringsinstellingen waarmee je contact hebt, je verdiepen in hoe dat allemaal werkt.

Nadenken over de doelgroep die je wilt begeleiden, voor iedere doelgroep gelden andere regels en kwaliteitseisen. Psychiatrie is anders dan gehandicapten en binnen gehandicapten heb je weer diverse gradaties (licht, ernstig, lichamelijk, geestelijk)

Er is nog veel meer op te schrijven, dit was een greep uit de dingen die in mij opkwamen. Heb zelf 10 jaar op een zorginstelling gewerkt en weet redelijk wat er bij komt kijken... heel erg veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanvullinkje:
Wat betreft “Het aankopen van een boerderij ...en de vergunningen om er iets maatschappelijks en publiekelijks mee te gaan doen.” betreft: vóórdat je iets koopt, vooral eerst bij de gemeente langswippen om te vragen of die vergunning er wel kan komen. Anders kat in zak.
Wat betreft ...inclusief dieren, land ...: mik op een boerderij zonder te veel dieren en land. Wat moet je met acht hectaren weiland en honderd koeien? Veel boeren die de pijp aan Maarten geven, verkopen hun dieren en land aan de buur-boeren want die kunnen er wat mee. De boerderij zelf is dan lastiger te verkopen, en dus redelijk betaalbaar. Zo’n ‘kale’ boerderij moet je hebben. Wederom: vraag de gemeente, daar weten ze meestal wel wat er leeg staat of binnenkort leeg komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goede aanvulling, dank je!
Misschien kan je bij deze mensen meer informatie krijgen(zie link).
het gaat hier om huizen voor permanente bewoning, maar ze zullen je vast wel verder kunnen helpen