UPC biedt een zakelijk alles in 1 pakket aan bestaande uit telefonie, internet en tv. Is dit wel fiscaal aftrekbaar als het mede privé wordt gebruikt?

Het alles in 1 pakket bestaat uit telefonie, internet en tv. Zakelijk gezien zou ik gebruik kunnen maken van telefonie en internet, echter niet van tv.
Als deze dienst dan wel in de privésfeer wordt gebruikt, is het dan reëel om te veronderstellen dat de btw op dit pakket aftrekbaar is...Dat vraag ik me dus af. Daarbij lijkt mij een verdeelsleutel o.i.d. tussen zakelijk en privé gebruik ondoenlijk in de praktijk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Nou, dat is een interessante vraag. Formeel gezien zijn de kosten voor een telefoonabonnement thuis niet aftrekbaar van de winst (wet op inkomstenbelasting 2001 artikel 3.16). Dus als u geen ander telefoonabonnement heeft, dan mag u dat deel in ieder geval niet aftrekken. De kosten van zakelijke gesprekken zijn wel aftrekbaar.

Nu is het een bekende discussie of de kosten voor televisie en internet ook uitgesloten zijn. Over het algemeen wordt aangenomen dat dit niet zo is: de beperkingen in artikel 3.16 zijn limitatief en het televisie- en internetabonnement wordt niet genoemd. Dat opent de deur naar het bepalen van een verdeelsleutel van de abonnementskosten. Het is in sommige gevallen praktisch mogelijk om aannemelijk te maken dat een bepaald percentage privé is, en een bepaald percentage zakelijk.

Maar dan blijven praktische problemen bestaan: bij een alles-in-eenpakket is het niet eenduidig welk deel van het abonnementsgeld voor de telefoon is (uitgesloten van aftrek) en welk deel voor de andere diensten is (deels aftrekbaar).

De meest pragmatische oplossing lijkt mij om ervoor te kiezen om de abonnementskosten als privé te beschouwen, en de zakelijke telefoonkosten apart af te trekken. Mocht dat om bepaalde redenen ondoenlijk zijn dan kan u altijd nog een apart zakelijk telefoonabonnement afsluiten. Dit abonnement is dan wel zakelijk aftrekbaar zolang u uw alles-in-eenpakket erbij hebt.