Hoe kan ik extra vermogen inbrengen in mijn BV?

Enkele maanden geleden ben ik een (flex)-BV begonnen. Na overleg met jurist en notaris heb ik besloten om te starten met een aandelenkapitaal van €10.000. Dit bestaat uit 10.000 aandelen van €1 ps. Nu enkele maanden later is het toch noodzakelijk extra eigen vermogen in te brengen in mijn BV. Ik ben enig aandeelhouder (DGA). Kan ik nu zonder enig probleem €5.000 extra storten van mijn prive rek. naar mijn zakelijke rek. onder het mom van agiostorting? Zijn er nog extra benodigdheden? (Notulen aanpassen, langs de notaris?)

Of mis ik hier nu iets?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
8.4K

Antwoorden (1)

Is agio echt nodig, of gaat het erom dat er extra geld komt in wat voor form dan ook? In dat laatste geval zou ik namelijk eerder een lening van uzelf privé aan de B.V. aanraden, zodat er ook rentekosten in de B.V. ontstaan.
Als u echt eigen vermogen nodig heeft is agio inderdaad de makkelijkste manier. Maar daar is een algemene vergadering van aandeelhouders (AVA) voor nodig. In de AVA kan besloten worden tot het storten van extra agio. Als enige aandeelhouder kunt u hier makkelijk notulen van maken en ondertekend in de administratie bewaren.
Vervolgens kunt u het geld op de zakelijke rekening storten.
Als u boekhoudsoftware gebruikt zou ik de ondertekende AVA notulen inscannen en als inkoopfactuur inboeken, dan is hij altijd makkelijk terug te vinden.

Vriendelijke groet,
Daniël Klaassen