Moet ik BTW heffen als ik me als ZZP'er inschrijf en studiebegeleiding/bijles aanbied?

Nu is het me onduidelijk of ik wel of niet BTW moet heffen. Als ik google zijn er aanbieder die dit wel doen en aanbieders die dit niet doen (omdat ze aangeven dat ze zijn vrijgesteld van BTW). Als ik dan deze site bekijk (http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/onderwijs/vrijstelling_in_het_onderwijs) weet ik niet of ik wel of niet ben vrijgesteld van BTW.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.3K
ronron1212
8 jaar geleden
het staat er toch
◾bijlessen, tentamen- of examentraining en examenafname
Deze activiteiten zijn alleen vrijgesteld als ze betrekking hebben op vrijgesteld onderwijs.
carmel163
8 jaar geleden
Het gaat er inderdaad om wat voor soort bijlessen of studiebegeleiding je geeft. Als het voor ondersteuning van AVO opleidingen is (het gewone voortgezet onderwijs dus, zoals de Havo, vwo, etc), dan ben je vrijgesteld van BTW.

Antwoorden (1)

Studiebegeleiding / bijles is vrijgesteld van BTW als het betrekking heeft op onderwijs dat is vrijgesteld van BTW

Vrijgesteld onderwijs is:
- wettelijk geregeld onderwijs
- algemeen vormend onderwijs
- beroepsonderwijs
- kunstonderwijs

Geef je dus bijles op deze terreinen, dan zijn die activiteiten vrijgesteld van BTW.

Geeft je daarnaast ook bijles op ander gebied (cursussen die niet onder beroepsonderwijs vallen bijvoorbeeld, of rijlessen etc) dan zijn die activiteiten wel BTW plichtig