Kan ik als 16 jarige een VoF oprichten indien mijn ouder wil tekenen?

Ik wil de zelfde rechten en plichten hebben als de andere 3 vennoten van 18+. Indien wij een lening aangaan moet ik daar ook verantwoordelijk voor zijn.

Indien dit idee slecht is, is een BV een goed plan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Als je ouders tekenen kun je deelnemen in een firma (dus ook een VOF).
Vanaf dat moment ben je ZELF verantwoordelijk, als een meerderjarige, voor alle handelingen die je aangaat voor die VOF. (vzv ik weet is voor deze ontheffing 16 jaar de minimum leeftijd)
Mogelijk zal deze toestemming zelfs bekrachtigd moeten worden door de kanton rechtbank (en geregistreerd bij de kamer van koophandel)

Elk VOF lid is hoofdelijk aansprakelijk voor alle schulden die de VOF heeft....ongeacht wie die schuld veroorzaakt heeft. Zorg dat er een goede aansprakelijkheidsverzekering is (beroeps aansprakelijkheid) voor ALLE eigenaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mits je het via de rechter regelt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Loenie...
Dit is 1 van de (weinige) uitzonderingen op de regel dat pa en ma aansprakelijk zijn (tenminste bij wet, een bank kan voor financiering nog altijd borgstelling vragen). @Kumarie..klopt vzv ik nu zie, schreef niet voor niets dat de kanton rechter moest bekrachtigen.

Andere antwoorden (2)

Voor een BV moet je een bepaald eigen vermogen hebben, dus dat zal niet een twee drie lukken denk ik.
Bij alle 'officiele' handelingen zul je zelf meerderjarig moeten zijn, of je ouders moeten garant voor je staan. Dan zijn zij in feite aansprakelijk voor alles wat mogelijkerwijs mis zou kunnen gaan.
Maar ik heb wel eens eerder (succes)verhalen gehoord over minderjarige ondernemers, dus waar een wil is, is een weg!
;-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat 'eigen vermogen' bij een BV zal wat genuanceerder liggen denk ik, maar een VoF ligt meer voor de hand als je start. Vaak wordt een eenmanszaak of vof later omgezet in een een BV als de inkomsten groot genoeg zijn en er fiscaal ook meer voordeel te halen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als 16 jarige ben je nog niet handelingsbekwaam. Je kan dit wel bij de kantonrechter aanvragen. Als hij er in toe stemt dan heb je de zelfde rechten dan een 18+er. Wanneer je ouders voor jou tekenen zijn zij de partij in de VOF.