kan een uitzendbureau arbeidscontracten blokkeren?

wij hebben al jaren een poolse dame in dienst via een uitzendbureau.
als wij haar in dienst nemen, houdt zij netto per uur meer over.
nu schijnt er een clausule te zijn, als wij binnen 3 maanden nadat zij via dat bureau bij ons heeft gewerkt, bij ons in dienst komt, wij 5000 euro moeten betalen.

dat is toch slavernij?
zo'n bureau heeft wel wervingskosten gemaakt, maar dat is na 1040 uur al terugverdiend.
wat zijn je rechten als je het gewoon doet, en niet betaalt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat wordt het woordje 'slavernij' tegenwoordig toch snel gebruikt. Mag deze dame haar contract gewoon opzeggen? Wat is dan de slavernij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de dame mag haar contract gewoon opzeggen.
dan heeft ze geen baan, geen geld, geen woonruimte.

Het beste antwoord

ik weet dat een uzb dit niet kan doen met nederlandse uitzendkrachten. Maar voor buitenlandse krachten mogen ze andere regels hanteren. Je kan even kijken bij welke instanties het uzb is aangesloten. Veelal zijn aangesloten bij de NBBU of de ABU, deze beide instanties hebben vaste regels hiervoor. Zijn ze niet bij een van de 2 aangesloten dan moeten ze de CAO regels van het ABU volgen.

Als ik jou was zou ik de algemene voorwaarden van het uitzendbureau eens goed doorlezen wat daarin staat vermeld.
Daarnaast uiteraard het contract waarmee de kracht beschikbaar is gesteld.
Daarna zou ik contact opnemen bij de instantie waar het bedrijf onder valt of dit correcte regels zijn. Zo niet? dan gewoon niet betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bedenk wel dat het uitzendbureau gezorgd heeft dat zij bij jullie is komen werken.
Die clausule is er om te voorkomen dat bedrijven en organisaties op een slinkse manier de werving en selectie door uitzendbureaus laten doen en dan na een korte proefperiode de beste krachten zelf rechtstreeks in dienst nemen.

Wat de consequenties zijn als je het wel doet en niet betaalt, weet ik niet precies, maar het zou kunnen dat het uitzendbureau een zaak aanspant om dat geld alsnog van jullie te krijgen.
Valt er niet te onderhandelen? Is er een omweg mogelijk?
Misschien zou je je licht op kunnen steken bij een arbeidsrechtadvocaat, die kan je zeker goed informeren over (on)mogelijkheden en gevolgen ervan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja maar die kosten zijn allang terugverdiend, bovendien wordt ze steeds meer uitgebuit, verplichte auto, betalen voor internet, veel geld voor kamerhuur en opeens kamer delen met een ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan kun je je afvragen of het uitzendbureau deugt. Is het aangesloten bij de ABU?
http://www.abu.nl/abu2/home.asp
Zo niet, dan kan het een malafide club zijn (maar dan duikt wel de vraag op waarom jullie daarmee in zee zijn gegaan). Dat zou je kansen zomaar groter kunnen maken, maar nog steeds: win juridisch advies in van een specialist!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.nu.nl/economie/2349009/malafide-uitzendbureaus-hardnekkig-probleem.html
Je hebt een contact gesloten met het uitzendbureau. Hierin heb je afspraken gemaakt over de in lening van de werknemer. Meestal staat daar ook in wat je moet doen om haar in dienst te nemen meestal gaat het dan om een bedrag of over een afspraak hierover
ronron1212
13 jaar geleden
Wat je kan doen is, als dit niet in de overeenkomst is opgenomen, een contract via een ander uitzendbureau laten lopen.
Je kijkt eerst of de overeenkomst hier iets over vermeld.
Je maakt een afspraak met uitzendbureau B over of zij bereid zijn de clausule over de overstaptijd naar een vast dienstverband. Wanneer dit geregeld kan worden laat je de werkkracht zich daar aanmelden.
Dan zeg je haar op via uitzendbureau A.
Na drie maanden kan je haar in loondienst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedere uitzendonderneming heeft als het goed is algemene voorwaarden. Deze zijn van toepassing tussen de inlener (u) en de uitzendonderneming. Daarin is opgenomen wat eventueel betaald moet worden wanneer een uitzendkracht eerder dan de bepaalde periode wordt overgenomen. Aangezien de kosten per uitzender anders zijn, zal/zullen de periode/kosten verschillen. U moet dus kijken wat er is opgenomen in de algemene voorwaarden van uw uitzendbureau. Als het goed is zijn deze aan u overhandigd voordat u de uitzendkracht kreeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een + van mij