Kan ik gedwongen worden te betalen voor het plaatsen van een niet-rechten-vrije-foto op onze commerciele website?

Een professioneel amerikaans photo images bedrijf claimt deze foto en sommeert ons nu 600,00 euro te betalen en dreigt direct met een proces indien niet tot betalen wordt overgegaan

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop dat je zo slim bent geweest om - wat je verder ook doet, direct die foto van je website te verwijderen? En als je dan toch bezig bent, verwijder dan direct ook alle andere foto's en teksten die door een ander zijn gemaakt en waar je geen expliciete toestemming voor hebt gekregen om ze te herpubliceren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
slechts 1 foute foto op onze website die we ongetwijfeld daarvandaan zullen hebben geplukt. Weet niet meer zeker want de foto staat er al jaren op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je gebruikt al járen een foto zonder toestemming van de rechthebbende? Dan kom je er met 600 euro nog genadig vanaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja en zoals altijd in dit soort conflicten weet je nooit waar je nu exact aan toe bent. Ik wil er onderuit komen zonder kleerscheuren maar is het een loos dreigement of zetten ze door? Ik kan niet aantonen dat ik de foto rechtmatig danwel elders rechtenvrij vandaan heb gekregen. Op zijn beloop laten lijkt op een proces uit te draaien met alle gevolgen van dien. De hier gegeven antwoorden vullen aan op wat ik al vermoede maar ik hoopte op een slmme uitweg. Wie weet gaat dat nog komen.

Antwoorden (4)

Om eenvoudig je vraag te beantwoorden: Ja dit kan middels een rechtzaak.

Echter, zo gemakkelijk gaat dit gelukkig niet. Als jij richting hun kan aantonen dat je deze op legale wijze hebt verkregen (bijvoorbeeld downloaden van een site waarbij geen rechten staan).

Je zou deze site kunnen verzoeken aan te tonen dat zij de rechten van deze foto hebben.

Pas op dat op deze manier vaak ook mensen misleid worden en geld afhandig gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Als jij richting hun kan aantonen dat je deze op legale wijze hebt verkregen (bijvoorbeeld downloaden van een site waarbij geen rechten staan)." Dit gaat niet op. Auteursrecht ontstaat volledig automatisch zodra een tekst, afbeelding etc. wordt gemaakt. Het is daarvoor *niet* nodig om bij publicatie iets over rechten te vermelden. Je mag zo'n foto dan ook juist niet gebruiken tenzij je daar expliciet toestemming voor hebt gekregen van de rechthebbende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en ja SuzyQ, de foto hebben we direct verwijderd.
Voor een commerciële website moet je altijd uitzoeken of er rechten op een foto rusten, of een deal sluiten via een stock photo-bureau.
Als je een foto ergens vandaan hebt geplukt zonder een copyright te checken en die op een commerciële site gebruikt, en het fotobedrijf kan aantonen dat zij die rechten hebben, dan denk ik dat je niet sterk staat.

Er is één grote maar. Zoek wel goed uit of het bedrijf inderdaad de rechten heeft, want er zijn (vooral Amerikaanse) bedrijven die er een soort sport van maken om sites te dreigen met processen zonder dat daar echt goede gronden voor zijn.
Als je het heel zeker wilt weten, zul je een jurist moeten inschakelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Via een rechtzaak wel, maar dan zijn de kosten ook hoger. Vaak wordt geprobeerd d.m.v. schikkingen de mensen gewoon legaal geld uit de zakken te kloppen. Het is een goede zaak om iemands eigendom te beschermen, maar daar gaat het hier zelden om. Dit is namelijk gewoon belachelijk, advokaten die (meestal vanuit hetzelfde pand als de 'auteurs-belangenorganisatie') iedereen en alleman aanmanen, met rechtzaken dreigen en zo duizenden euro's krijgen (verdienen kun je het niet noemen). De auteurs krijgen van die 600€/6000€ hooguit 30€... De schikking kost 600€ en een rechtzaak kan ook zo 6000€ kosten.

Je bent dan ook het haasje als via Ebay/Marktplaats T-shirts en CD's verkoopt, waarvan je de originele bon niet meer kunt laten zien (vooral bij nagemaakte waren), foto's/afbeeldingen van producten die je niet zelf gemaakt hebt, etc etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou de foto direct verwijderen, en excuses maken.
Ondertussen niet zomaar betalen, maar contact opnemen met je rechtsbijstandverzekering. Mocht je die verzekering niet hebben, informeer dan bij het maatschappelijk werk van je gemeente naar een sociaal raadsheer. Die kun je doorgaans gratis consulteren, en die kan je eventueel verder verwijzen naar rechtshulp.