Mag een winkelier extra kosten in rekening brengen bij gebruik van een PINtransactie?

Dan duid ik vooral op kleinere zaakjes met een pinapparaat waar bijvoorbeeld 0,25 eurocent extra wordt gerekend.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Nee, sinds 1 augustus jl. is er een EU regeling ingegaan waarbij een winkelier geen extra kosten in rekening mag brengen!

Doel hiervan is om het betalen met PIN aantrekkelijker voor de klant te maken, maar in Zweden hebben heel veel kleinere winkeliers hun contract opgezegd omdat elke transactie (bovenop de huur van het apparaat) omgerekend 15 eurocent kost. Betaalt de klant met een creditkaart of een buitenlandse kaart komt daar nog 1,8% van het aankoopbedrag bovenop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja dat mag, het is aan jou om te bepalen of je wel of niet in zee wilt gaan met zo'n winkelier.
De winkel betaalt ook voor het gebruik van het apparaatje, in grote winkels zit dat domweg verrekend in alle prijzen, in de kleinere winkels betaal je het alleen als je het doet.
Misschien gebeurt het over een tijd wel dat je kosten moet betalen als je contant betaalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het mag.

Het wordt de winkeliers (bijvoorbeeld de kleinere tabakshandelaar) wel afgeraden door hun eigen brancheorganisatie, want het pinnen is natuurlijk net zo handig voor de winkelier als voor de klant.

Het is echter gewoon toegestaan, wel is natuurlijk vereist dat het van tevoren duidelijk kenbaar gemaakt is. Op het bonnetje tot de conclusie moeten komen dat er €0,25 extra gerekend is is eigenlijk te laat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hadden dit ook,bij kleine bedragen.
En gaven dit van te voren aan.
Maar zijn ervan afgestapt,omdat het gewoon klantvriendelijker is om niks te rekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag. Een winkelier heeft vaak een pakket, maar als hij bijv. 100 transacties heeft en elke keer een euro, kan zo'n pinautomaat niet uit en rekent hij er iets bij zodat het wel uit kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor kleine bedragen kunt ge best met Proton betalen , als de winkelier die optie heeft ( de klant betaalt niets extra) Heb gehoord dat men het systeem hier en daar aan het afbouwen is.
Met een bankkaart kunnen soms kleine kosten gerekend worden of zelfs geweigerd ( maar dan moet het zichtbaar vermeld zijn in de winkel of op het apparaatje) ....banken rekenen winkeliers ook kosten aan.
Voor bedragen boven 10€ is er doorgaans geen aanrekening meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is handig als je dit antwoord even goed toelicht want nu staat er alleen maar dat het niet mag. Het is niet na te lezen via je bron. Dit roept alleen maar -reacties op terwijl je vast een goede reden hebt om dit te schrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat duimpje naar beneden is overigens niet van mij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt gelijk, laat mij even het juiste artikel zoeken en het hoofdstuk in mijn boek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan ik alvast zeggen : Volgens mij is het boekhoudkundig niet correct, het is een investering in de zaak en dat mag men niet doorrekenen aan de klant.
Er bestaat zelfs geen postje om bedrijfsinvesteringen als rechtstreekse opbrengsten die komen van klanten te kunnen inboeken.
Er zijn veel kleine bedrijven (zelfstandigen) die dit wel doen, want zolang je een zeer kleine onderneming bent, hoef je geen gedetailleerde boekhouding op te stellen en komt het gewoon met de kasrekening als opbrengst zonder dat de fiscus erover kan vallen dat het ongerechtigde opbrengsten zijn.
Om een bankcontactverbinding (banksys) te kunnen hebben in je zaak betaal je, en dit is een permanente investering, dit is geen dienst omdat het niet verhoogd door het aantal klanten die er gebruik van maken.
Het is dus een abonnementskost zoals de huur van de zaak of bepaalde reclameborden.
Daardoor zijn het investeringen in de zaak en mag men het niet rechtstreeks aanrekenen aan de klant.
Het is misschien zelfs discriminatie (je laat sommige mensen betalen en sommige niet).
Wat boekhoudkundig wel kan is iedereen de kost aanrekenen en een financiële korting geven aan de klanten die contant betalen. (Ik weet hoe dit klinkt)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die 10 euro is waarschijnlijk bij iedereen die betaald, dat komt niet van een investering + iedereen was hieraan verbonden. Dan lijkt het dus eerder op een handelskost of handelskorting. Ik spreek eigenlijk ook over de Belgische boekhouding, ik weet niet hoe het in Nederland zit maar in de Belgische financiële boekhouding bestaat bij mijn weten zo geen postje in het M.A.R. 't Is niet echt discriminatie maar het was eerder een manier om te laten zien dat je mensen gaat beoordelen a.d.h.v. betalingsmethode en elke betalingsmethode een geldige is.
De enigen die hier kosten voor mogen aanrekenen zijn de banken, omdat deze u de dienst bieden.
Uw lokale winkel biedt u geen bankdiensten en mag hiervoor dan ook geen kosten aanrekenen. Maar nogmaals, dit is wat ik zo heb geleerd.
Ik sta open voor andere theorieën. PS boekhouding veranderd heel vaak, dus een argument van jaren geleden kan tegenwoordig achterhaald zijn.