bezoekers op commerciele website aanspreken met ui of je? en waarom?

Op websites zie ik veel verscheidenheid tussen de aanspreekvorm.

Wat werkt het beste? Aanspreken met u of je? En waarom of in welke situatie wat gebruiken?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik bedoel natuurlijk aanspreken met u of je :) Ui = u

Toegevoegd na 12 minuten:
Doelgroep qua leeftijd is er niet, enkel licht technisch onderlegde personen of kleine tot middelgrote bedrijven, maar niet beperkt tot zo heeft het betreffende bedrijf ook (lokale en landelijke) overheden als klant.

Meer dan de helft van de klanten is tussen de 14 - 35 jaar. Een hele kleine groep is jonger dan 14 en ongeveer 25% is ouder als 35.

Extreem populair taalgebruik is dus niet handig.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik zou zelf voor kiezen voor wat je zelf het fijnste vind. Ik spreek mijn klanten aan met "je", omdat mijn doelgroep vrij jong is en trek daardoor ook weer mensen aan die jong zijn of zich jong voelen. Daarnaast vind ik "Je" een persoonlijkere aanspreekvorm dan "u", wat afhankelijk van je branche verschil kan maken; wil je persoonlijk zijn; gebruik dan "Je", wil je wat afstandelijker zijn; gebruik "U"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik zou U gebruiken. Je klinkt zo familiair en ui lijkt me helemaal niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt heel erg af natuurlijk van de doelgroep van de website. Als het product dat u tracht te verkopen middels de website zich richt op de jeugd, dan mag je best een beetje vlot taalgebruik hanteren. Je als aanspreekvorm past daar dan wel in.

Bij oudere bezoekers is u meer op zijn plaats.

Als u op safe wil spelen, dan is het standaard gebruiken van u natuurlijk aan te raden.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Van tutuaeren kan pas sprake zijn na een eerste kennismaking. Websites die er bij voorbaat al mee beginnen wantrouw ik...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tenzij je doelgroep jongeren betreft, dan zou ik 'je'overwegen. Anders, zou ik het houden op U.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou altijd 'u' gebruiken, zelfs bij jongeren. Na een eerste mail of gesprek kan dan overgeschakeld worden naar 'je' bij jongeren. Bij ouderen zou ik sowieso altijd 'u' gebruiken. Ik vind het altijd tenenkrommend wanneer ik van een bedrijf een mail met 'je' binnen krijg, het komt onprofessioneel over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga voor u, maar maak niet de fout om U met een hoofdletter te schrijven midden in een zin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, toevallig net vandaag nog een collega hierop aangesproken of hij inderdaad vond dat de betreffende klant God was :)
Ik gebruik altijd "je". Dat is een persoonlijke voorkeur.