bezoekers op commerciele website aanspreken met ui of je? en waarom?

Op websites zie ik veel verscheidenheid tussen de aanspreekvorm.

Wat werkt het beste? Aanspreken met u of je? En waarom of in welke situatie wat gebruiken?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik bedoel natuurlijk aanspreken met u of je :) Ui = u

Toegevoegd na 12 minuten:
Doelgroep qua leeftijd is er niet, enkel licht technisch onderlegde personen of kleine tot middelgrote bedrijven, maar niet beperkt tot zo heeft het betreffende bedrijf ook (lokale en landelijke) overheden als klant.

Meer dan de helft van de klanten is tussen de 14 - 35 jaar. Een hele kleine groep is jonger dan 14 en ongeveer 25% is ouder als 35.

Extreem populair taalgebruik is dus niet handig.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik zou zelf voor kiezen voor wat je zelf het fijnste vind. Ik spreek mijn klanten aan met "je", omdat mijn doelgroep vrij jong is en trek daardoor ook weer mensen aan die jong zijn of zich jong voelen. Daarnaast vind ik "Je" een persoonlijkere aanspreekvorm dan "u", wat afhankelijk van je branche verschil kan maken; wil je persoonlijk zijn; gebruik dan "Je", wil je wat afstandelijker zijn; gebruik "U"

Ik zou U gebruiken. Je klinkt zo familiair en ui lijkt me helemaal niets.

Hangt heel erg af natuurlijk van de doelgroep van de website. Als het product dat u tracht te verkopen middels de website zich richt op de jeugd, dan mag je best een beetje vlot taalgebruik hanteren. Je als aanspreekvorm past daar dan wel in. Bij oudere bezoekers is u meer op zijn plaats. Als u op safe wil spelen, dan is het standaard gebruiken van u natuurlijk aan te raden.

Van tutuaeren kan pas sprake zijn na een eerste kennismaking. Websites die er bij voorbaat al mee beginnen wantrouw ik...

Tenzij je doelgroep jongeren betreft, dan zou ik 'je'overwegen. Anders, zou ik het houden op U.

Ik zou altijd 'u' gebruiken, zelfs bij jongeren. Na een eerste mail of gesprek kan dan overgeschakeld worden naar 'je' bij jongeren. Bij ouderen zou ik sowieso altijd 'u' gebruiken. Ik vind het altijd tenenkrommend wanneer ik van een bedrijf een mail met 'je' binnen krijg, het komt onprofessioneel over.

Ga voor u, maar maak niet de fout om U met een hoofdletter te schrijven midden in een zin.

Ik gebruik altijd "je". Dat is een persoonlijke voorkeur.

Bronnen:
www.internetmarketingtip.nl

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100